Pisal som si maily s jednym z vyrobcov ramov, ponuka dva pevne ramy z podobnej/rovnakej kategorie, rovnaky material, takmer rovnaka geo. Jeden je urceny na 100-120mm a druhy 140-170mm. Podla toho co pisal factory tester s ktorym som si tiez pisal, tak oba tie ramy zvladaju to iste jazdenie, tie iste traily, tie iste rychlosti, tie iste skoky, limitom moze byt len zdvih vidlice a teda skill jazdca ako sa s tym popasuje. Tym ze ten jeden ram je urceny na mensi zdvih tak vedeli na prednom trojuholniku pouzit tensie trubky, ist vahou nizsie a nebolo treba tu hlavu spravit taku pevnu. Vyssie ac v kombinacii s polozenou hlavou uz namaha tu hlavu vacsou pakou na aku to bolo navrhovane a viac ju oslabuje takze casom to moze rupnut. Neodporucali ani 130mm ktoru na tom dost ludi jazdi.
Vaha jazdca nie je sama o sebe az taka podstatna, podstatna je kombinacia stylu jazdy, terenu, rychlosti a hmotnosti. Alebo teda je rozdiel ked na tom bude 100kg chalan jadit xc alebo 60kg baba nakladat strasne prasaciny.
08.08.2024 - 07:56:25
10
No myslím, že ten rám je konštruovaný na 120mm ako takých, pretože skoro vždy je možnosť uzamknutia. Ja keď si sadnem na bike tak zo 140mm mám zdvih "iba zvyšných" 115mm, čiže aj keby bol rám na 100mm zdvih tak navýšenie o 1.5cm neverím, že poškodí rám. Navyše ten spodný chod je ako perinka. Čiže vibrácie do rámu podstatne nižšie ako pri dákej lacnej vidlici. ?
08.08.2024 - 11:36:52
00
Skor ide o geometriu ako o poskodenie.
Hlavne pri slapani do strmsich kopcov
08.08.2024 - 12:26:32
01
To ze sa zmeni geometria a jazdne vlastnosti je snad jasne. Nejak ale nerozumiem tym reciam o sagu a zamknutej vidlici. Ked je bike designovany na nejaky axle-to-crown alebo zjednoduchsene na zdvih, tak je designovany na cely zdvih pretoze vidlica chodi nielen do zdvihu ale i naspat - v extremnych pripadoch mozes narazit kolmo do prekazky aj s uplne vysunutou vidlicou, rovnako netrafit dopad a dopadnut prednym kolesom do dopadu a zadnym este pred hranu sa ti nikdy nepodari s vidlicou v sagu. Vidlica nechodi len od sagu po 0, to by bolo 15% zdvihu zbytocnych. Proste s vacsim zdvihom je tam vacsie namahanie ako to na ktore to bolo nadesignovane, to je vsetko. To neznamena ze to rupne instantne .
08.08.2024 - 12:48:42
00
Tak tie reči o sagu a zamknutej vidlici skúsim napísať ešte raz, inak..
O geometri nepíšem, to bola reakcia na poškodenie rámu.
Rám navrhnutý na vidlicu so zdvihom 120 počíta aj s možnosťou, že bude vidla uzamknutá (a rám musí vydržať)
Pri vidle 140 môžeš mať sag skoro 30mm,
Čiže reálne pôsobenie sily na rám je ako pri 110mm. Väčšie namáhanie väčší zdvih vs menší samozrejme rozumiem, len píšem, že reálne to riziko nie je také obrovské.
A ak nejazdis extrémy tak o to menšie. ✌?
08.08.2024 - 12:59:39
00
a-biker: ked narazis do prekazky s vysunutou vidlou, tak ti nepomoze ani dizajnovanie ramu na 180mm :D
08.08.2024 - 13:38:38
02
ahoj,
nechcem zakladať novú tému, preto sa opýtam tu. mám vidlu so zdvihom 150 mm, dĺžkou krku cca 20 cm, pod predstavcom 4x 5mm podložky. keby som ju vymenil za 160 mm s krkom 19 cm a použijem 2x 5 mm podložky, zostanú mi riadítka v pôvodnej výške? matematicky to vychádza, ale radšej sa opýtam skúsenejších.
ďakujem
19.08.2024 - 10:40:11
00
Ano +- to tak vychadza
19.08.2024 - 10:46:01
10
Musis zobrat do uvahy sag a hlavovy uhol. Pri 20% sagu je realny rozdiel v zdvihu 0.8cm a takisto nemas 90stupnovy hlavovy uhol takze realny rozdiel bude niekde okolo 0.5cm. Mozes si hodit svoj konkretny bike do online kalkulacky, napr. https://www.bike-stats.de/en/geometrie_rechner
19.08.2024 - 10:51:26
10
skvelá vec tá kalkulačka. takže dĺžka vidly +9mm, stack bude s novou vidlou +3mm, keď odrátam ten 1 cm z krku budú riadítka zhruba o 2 mm vyššie ako pôvodne, dobre počítam?
19.08.2024 - 11:25:11
00
hlavne si pozri axle2crown starej a novej, nemusi byt nova vidla len o 1cm dlhsia, moze byt aj viac
19.08.2024 - 11:36:39
01
Alebo zobrat meter a odmerat to teraz a potom mozes riesit podlozky s novou vidlou.
19.08.2024 - 12:58:50
00
to nebude potrebné, údaje mám zistené. v tej kalkulačke je vidla, ktorú plánujem dať v databáze a tie čísla sedia s údajmi na weboch. ako som písal vyššie, na vidle bude rozdiel +9 mm a urobí to na stacku ďaľších +3 mm, podľa kalkulačky geometrie.
19.08.2024 - 13:52:48
00
Tak to je pohoda
19.08.2024 - 17:22:48
01
keyboard_arrow_up