JoKo to je bohužiaľ fakt, široké plášte s nízkym tlakom nejaké watty stoja či už na valivom alebo aero odpore.
Ale s dobou treba ísť, čo by parťáci na hrádzi povedali, prísť tam na 23mm plášťoch :)
Frajerka jazdí 25mm top radu od Pirelli s reálnou šírkou 28mm a na tom som sa cítil akoby jazdím na defekte.
25.04.2023 - 19:12:36
00
ked si cely zivot zvyknuty jazdit na uzkych plastoch tak pre teba siroky plast moze byt divny, ja mam ako primarny bike enduro kde su plaste 2.4ky a ani na nich nemam pocit defektu ked si ich nafukam na spravny tlak, z toho ked presadnem na cestak s 25kami tak mi to pride ako keby som jazdil na ocelovom kolese :D
26.04.2023 - 08:22:33
01
No v tom to asi nebude, jazdím aj MTB s 2.4´´ Maxxismi :) Na ceste mi skrátka široký plášť nesedí a celkom nechápem ten trend a kde to celé skončí, keď už 28mm plášte (značené, nie reálne) sú vraj úzke :D
26.04.2023 - 09:33:48
01
Jediná výhoda úzkych plášťov je ich hmotnosť. Veľa profíkov dobrovoľne volí šírku 28, užšie častokrát len na časovku... Valivý odpor majú nižší širšie plášte. Venovali sa tomu aj v predposlednom čísle 53x11...
26.04.2023 - 09:37:27
00
hugo Nie je to pravda. To že širšie plášte majú nižší valivý odpor je síce fakt, ale iba v prípade hustenia na rovnaké tlaky pričom kontaktná plocha širšieho plášťa je kratšia a širšia čo o niečo znižuje valivé straty. Ale ide to zväčša na úkor aero odporu.

Napr. test Conti GP5000 s latexovou dušou dopadol tak že 32mm verzia mala síce o 0.7W nižší valivý odpor pri nahustení na rovnaký tlak (7bar) ako 23mm verzia, ale pri nahustení na ,,optimálnejší´´ tlak každej verzie (32mm - 5.2bar, 23mm - 7.4bar) na tom vo valivom odpore bola lepšie 23mm verzia o 1.1 W. A myslím že väčšina jazdí na širokých cestných plášťoch kvôli pohodliu nízke tlaky.
Jediná výhoda širokých plášťov je ich pohodlie, nič iné.
26.04.2023 - 09:50:20
04
Najvacsi odpor vzduchu ma tak ci tak cyklista. :lol:
Dalsou vyhodou sirokych plastov je, ze ked dostanes defekt, rucnou pumpou sa nemusis mordovat, aby si ich znova nafukal na vysoky tlak. Na 25mm som mal na plastoch predpisanych min. 7barov. Na 28mm ich staci 5. Aj ked mavam defekt len velmi zriedka, tento benefit ocenujem.
Sirsie plaste sa tiez lahsie nahadzuju na rafik.
26.04.2023 - 10:16:10
01
LMS ano, ale zaroven ti tato rovnica umoznuje dostat sa na rovnaky valivy odpor pri nizsom tlaku, pricom to nemusis dat az na tie optimalne. Zaroven nizsi tlak vzdy vyusti vo vacsie pohodlie. Pokial nejazdis na dokonalom asfalte, tak ti to setri watty tym, ze to "zehli" nerovnosti, ktore by inak vyustili v straty energie.
Ja osobne na sirsich pneumatikach najviac ocenujem to, ze v zakrutach ponukaju ovela viac gripu. Preto do hor uz len na 28mm a viac, aj napriek tomu, ze vazia o par desiatok gramov viac.
26.04.2023 - 10:41:14
01
user_id Už sme OT ako sviňa, ale tvoje prvá veta je svätá pravda, je to okolo 70% celkového aero odporu. Ale jazdca nezmeníš, ak máš optimálny posed tak veľa s tým neurobíš :D
K tej druhej veci ohľadne hustenia, tam som si nie celkom istý, nemám zmerané čo nafúkaš skôr, ale do 28mm plášťa zase musíš dostať oveľa viac objemu vzduchu ako do 23mm. Niekedy takýto ,,test´´ minipumpou doma určite spravím, diky za tip :)
A na dojazd po defekte mi tiež stačí v pohode 5-6 bar. Ale ako ďalší potenciálny benefit (za predpokladu naozaj rýchlejšieho hustenia) pre niekoho to beriem :)

ddddd_ to je pravda, rovnaký valivý odpor pri rôznych šírkach rovnakého typu plášťa síce dosiahneš (dokonca zľahka lepší u širokého plášťa), ale zároveň neguješ pohodlie širšieho plášťa, teda aj to žehlenie nerovností čo spomínaš. Potom širší plášť stráca význam a nepoznám nikoho kto by to takto jazdil.
26.04.2023 - 10:43:51
00
Snáď ma nezažalujú ;)

Prílohy:

4971_64258060e8fb1.jpg
4971_64258060e8fb1.jpg 14.54 KiB thumb_up0thumb_down

4971_6425807d37649.jpg
4971_6425807d37649.jpg 20.88 KiB thumb_up0thumb_down

26.04.2023 - 10:53:25
00
To sa neboj, veď ten graf vyzerá akoby ho kreslili v škôlke :D Žiadne relevantné dáta, názvy plášťov, ani výsledky, iba číslovky PSI a nejaké vlnky :) Neviem z toho dokopy nič.
Tu máš čísla z nezávislého testu valivého odporu GP5000 (neberúc do úvahy aero odpor ktorý je pri vyšších rýchlostiach výraznejší ako valivý). https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison
Podstata je že musíš jazdiť rovnaké tlaky u rôznych šírok aby si dosiahol ten nižší valivý odpor. Poznáš niekoho kto to tak v reále jazdí? Ja nie.

Prílohy:

20230426_111854.jpg
20230426_111854.jpg 98.32 KiB thumb_up0thumb_down

26.04.2023 - 11:20:09
04
No a teraz zober do úvahy to, že bezdušáky majú ešte nižší valivý odpor než latexové duše a tým pádom máš na 28mm pri 5,5 barov rovnaký valivý odpor ako pri 23mm na 8 barov. A to už bude výrazný rozdiel v pohodlí.
Okrem toho, ak tie 28mm nabombuješ na dajme tomu 6,5 baru, tak stále budú výrazne pohodlnejšie ako 23mm na 8 barov (keďže u rovnakého modelu plášťa vždy platí, že zmenšenie tlaku = zvýšenie pohodlia a je jedno aké šírky medzi sebou porovnávaš), pričom valivý odpor už bude nižší.
26.04.2023 - 11:42:46
00
Neviem kde si vzal tie čísla ale 28mm na 5,5bar určite nebude mať rovnaký valivý odpor ako 23mm na 8bar. Bezdušáky znížia valivý odpor, ale to pri všetkých šírkach pomerne rovnako.
23mm síce netestovali, ale tu máš napr. test bezduší https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-s-tr-comparison#rr
25mm na 7,5bar má 8.8W
28mm na 5,5bar má 9.9W
Aj keď u 28mm zvýšiš tlak na 6,5bar stále budeš na cca 9.2W pričom tá úzka 23mm na 8bar (ešte aj s hendikepom latexovej duše) má 8.5W.
26.04.2023 - 12:16:59
02
LMS napísal:
To sa neboj, veď ten graf vyzerá akoby ho kreslili v škôlke :D Žiadne relevantné dáta, názvy plášťov, ani výsledky, iba číslovky PSI a nejaké vlnky :) Neviem z toho dokopy nič.
Tu máš čísla z nezávislého testu valivého odporu GP5000 (neberúc do úvahy aero odpor ktorý je pri vyšších rýchlostiach výraznejší ako valivý). https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison
Podstata je že musíš jazdiť rovnaké tlaky u rôznych šírok aby si dosiahol ten nižší valivý odpor. Poznáš niekoho kto to tak v reále jazdí? Ja nie.

neplanoval som sa zapojit do diskusie, ale po tomto prispevku mi to nedalo. tajne som dufal, ze ten nezavisly test bude nieco aplikovatelne na realitu, nie BRR ale bohuzel. problem celej metodiky je, ze bez ohladu na plast najnizsi rolling resistance vychadza pri najvyssom tlaku, co je blbost. to moze platit na velodrome a hladkom betone (a samozrejme na ocelovom bubne, ktory BRR pouziva), ale na zrnitom asfalte od urcitej hranice neplati, ze zvysovanie tlaku znizuje RR a cim je kvalita asfaltu nizsia, tym je nizsia aj hodnota optimalneho tlaku nad ktorou narasta RR kvoli tomu, ze natlakovany uzky plast nadskakuje na nerovnostiach.
takze v reale moze mat kludne navrch v RR sirsi plast na optimalnom tlaku.. a navyse bude aj pohodlnejsi
26.04.2023 - 13:55:56
03
Jullo Mne teda prisli vysledky z BRR pomerne aplikovatelne aj do reality a to som najskor jazdil a potom cital tie testy. Ci uz sa to tyka sirokych vs uzkych plastov, tlakov, alebo znaciek. Na cestaky som uz zodral mraky plastov a galusiek a uz viem co by som napr. znovu nejazdil. Napriklad ospevovane Continental Competition alebo Gatorskin, to bolo pocitovo snad pomalsie ako Tufo a v teste tak aj dopadli. Pozri si metodiku merania BRR a nie je to tak od veci od reality, relevantnejsie vysledky asi nenajdes. Ten ocelovy bubon hladky nie je.
Co sa tyka sirokych plastov dnesnej doby, mam rovnake dojmy ako JoKo. Skusal som 28mm Vittorky, realne cez 30mm a prislo mi ze som sa na tom narobil o dost viac pri rovnakej priemerke na rovnakej trase ako s 23mm Vittoriami. Ale pohodlie tam bolo, to je pravda.
Na casovke jazdim este dokonca 21mm Vittorie CX co je sirka co sa dnes uz ani nevyraba a tie plaste skratka valia. Ze ma natrasie viac ako na 32mm balone je jasne, ale nie je to katastrofa ako tu z toho niektori robia.
26.04.2023 - 14:34:17
02
co sa tyka porovnavania cestnych plastov, kde ide primarne o pouzity compound, tam s tym problem nemam a namerane rozdiely/straty medzi modelmi a znackami mozu byt celkom spravne.. ale to, ze najefektivnejsi plast je ten najviac nabombovany (na 8.3 bar a ak by fukal na viac, tak by dosiahol este nizsi RR), to neberiem. viem, ze ten valec ma na sebe male vystupky, ale stale to podla mna nesimuluje drsnost/nerovnomernost povrchu na ktorom jazdi vacsina z nas vacsinu casu
26.04.2023 - 15:13:38
00
keyboard_arrow_up