18.9. dal do tejto temy mailer odkaz na pripomienkovanie materialu ministerstva dopravy Technicke podmienky – Navrhovanie cyklistickej infraštruktúry. Velmi ma to zaujalo, pretoze to bola moznost vyjadrit sa k tomu, ako si predstavujem, ze ma vyzerat cyklochodnik, takze som pripomienky napisal. 21.10.2013 mi prisla odpoved ku vsetkym aj mojim propomienkam. Potesilo ma, ze niektore zapracovali do materialu, vid. nizsie. Tento tyzden ma pozvali na pracovne stretnutie k materialu, ktore sa uskutocni v pondelok 11.11.2013. Pozvanka bola adresovana dalsim 18tim vratane narodneho cyklokoordinatora a cyklokoordinatora za BSK a v kopii este dalsim 6tim. Stretnutia sa sice nezucastnim, pretoze som zamestnany a nemozem len tak hocikedy odist z prace a nadpracovavat zameskane hodiny sa mi nechce. Ale aj tak bude velmi dobre, ked sa material schvali a v idealnom pripade sa podla neho budu budovat cyklocesty, v opacnom pripade aspon hodnotit nesplnenie technickych parametrov, ktore ma cyklocesta splnat. Dufam, ze okrem mna existuju aj ini cyklisti, ktorych zaujima kvalita cyklochodnikov aj ked na tomto fore, zda sa, pripomienovanie tohto materialu nikoho okrem mna nezaujalo.
Navrh:
Pozdĺžny sklon v % 4 5 6 7 8
Max. dĺžka stúpania v m 200 120 65 53 44
PRIPOMIENKA: Maximálna dlzka stúpania sú nastúpané výškové metre alebo dlzka cesty, na ktorej je stúpanie ? Ak je to dlzka cesty, na ktorej je stúpanie, boli by to príliš malé vzdialenosti. Ak sú to nastúpané výškové metre, to by malo logiku. Navrhujem opravit popisy tabulky na: priemerný pozdlzny sklon, maximálny pocet nastúpených výškových metrov.
ODPOVED: Ide o dlžku. Hodnota je v zmysle STN 736110. Podobne je to aj v Ceských TP 179. Hodnota nebude upravená.
PRIPOMIENKA: Zišli by sa technické parametre na dostatocný rozhlad, ktorý napr. nie je na moste Chucka Norrisa, kde v strede nad vodou je prudšie stúpanie, kvôli lodiam a kvôli ktorému nie je vidno, ci nejde niekto v protismere. Je to tam velmi nebezpecné, pretoze tam chodí vela neukáznených peších, niektorí aj so psami a do takého kopca je najlepšie sa rozbehnút, co je problém, lebo niekto môze íst pomalšie predo mnou a neviem, ci si môzem dovolit ho predbehnút. Nájazd na most Chucka Norrisa mal byt plynulý po celej dlzke. Nájazdy na most Apollo sú natolko zatocené a zábradlia v zákrutách nie sú priehladné, takze tam tiez nie je dostatocný rozhlad. Ideálne by bolo, keby sa nájazdy na mosty budovali rovné jednak kvôli rozhladu a jednak, aby sa na nich potom dalo íst rýchlejšie.
ODPOVED: Rozhlad musí byt zachovaný aj na moste aj na cyklistických komunikáciách v zmysle bodu 4.5 nového technického predpisu. Napojenie nájazdových rámp cyklistických komunikácií na mostoch sa odporúca navrhnutím kružnicových oblúkov z dôvodu bezpecného zjazdu a neohrozovania cyklistov idúcich v protismere.
PRIPOMIENKA: Existuje nejaká norma na rôzne hladkosti povrchu ?
ODPOVED: Dlažbové kocky a dosky z prírodného kamena musia zodpovedat technickým požiadavkám STN 72 1810, STN 72 1815 a STN 78 1820
PRIPOMIENKA: Nakolko dlazba môze byt hrbolatá, vymazte prosím, moznost budovania cyklochodníkov s dlazobným povrchom.
ODPOVED: Budovanie cyklistických komunikácií z dlažobného povrchu je bežným štandardom nie len u nás ale aj v zahranicí. Možnost použitia dlažby na cyklistických komunikáciách stanovuje STN 73-6131-1 cl. 4.2.1. Text nebude upravený.
PRIPOMIENKA: Navrhujem doplnit:
Povrch cyklistických komunikácií musí byt hladký z kvalitných materiálov, aby sa na nom v teple netvorili bubliny ani rolety. Pokial bude z betónu, nesmie byt z betónových panelov, kde hrozí, ze sa vytvoria schodíky medzi panelmi. Cyklistické komunikácie musia byt budované tak, aby ich nevydúvali korene stromov. Na povrchu nesmú byt diery ani hrbolce. Na cyklistických komunikáciách nesmú byt nájazdy na ziadne ani minimálne obrubníky. Kolajnice krizujúce cyklochodník musia byt hladko zapustené do cesty.
ODPOVED: Text bude doplnený nasledovne:
Povrch cyklistických komunikácií musí byt z kvalitných materiálov, aby sa predišlo deformáciám (tvorenie bublín, roliet) vplyvom teploty.
Konštrukcia cyklistickej komunikácie nesmie obsahovat nerovnosti, ktoré by mohli svojou velkostou spôsobit zníženie bezpecnej premávky na cyklistickej komunikácie (napríklad korene stromov, hrbole a i.).
Cyklistická komunikácia nesmie byt z betónových panelov, z dôvodu nerovnomerného sadania jednotlivých panelov a vytvárania nerovností na styku panelov, co môže výrazne ovplyvnit bezpecnost jazdy cyklistov.
PRIPOMIENKA: V kapitole 7.3 sú vymenované typy svetelných signalizácií pre cyklistov. Chýba mi popis, kde bude pouzitá. Ci napr. na všetkých krizovatkách so svetelnou signalizáciou, cez ktoré pôjdu aj cyklochodníky, bude samostatná svetelná signalizácia pre cyklistov.
ODPOVED: Svetelná signalizácia pre cyklistov sa používa na všetkých svetlených križovatkách, cez ktoré je nutné prekrižovat cyklistov (používa sa už aj v súcasnosti), alebo na miestach, kde treba bezpecne previest cyklistov cez cestnú komunikáciu. Doplní sa text.
Velmi dobre pripomienky a super, ze si sa zapojil. Mnozstvo ludi len mudruje v diskusiach, ale ked je moznost nieco zmenit, tak to uz nie. Skoda, ze sa nezucastnis na porade, zrejme sa tam budu dotahovat este nejake veci. My ako SCK sme takisto zapracovali pripomienky, ale najma co sa tyka cykloturistiky a cykloturistickeho znacenia.