@PaloTT - na ODbL licenciu nie som expert, ale tu je to pekne popisane: http://www.osmfoundation.org/wiki/License Ak treba, mozem sa pokusit pre konkretny priklad relevantnu sekciu prelozit do slovenciny.
27.09.2013 - 17:28:00
00
Dnes som si časť trasy zvolil trošku nevhodne (blatko - ktoré nemám rád) a dostal som sa na čistý asfaltík = asi 1,5 km úsek cyklocestičky pri dedinke Stará Bystrica. Najskôr som stretol tetu na bicykli. Potom dve mamičky s kočíkmi a deťmi okolo, ktoré sa rozostúpili, aby som mohol prejsť. Potom som stretol deti = chodcov. Čiže z 12 ľudí jediný cyklista. 91,66 % ľudí tam nemalo čo robiť. Ale v pohode. Zrazu pekná lavička cez riečku - paráda. Zaostrím a vidím dopravnú značku s nápisom "zosadni z bicykla" (presný text si nepamätám). Najskôr som tomu nevenoval pozornosť a po prejdení lavičky (samozrejme na bicykli) som sa obzrel na druhú značku v opačnom smere, či som dobre videl alebo mi ruplo v debni... Aj tam nápis "zosadni...".

To je čo za idiotizmus? Predstavte si na diaľnici pred mostom či tunelom značku "vystúpte z auta". To ktorý kkt vymyslel? Stretávam sa s idiotizmom stále viac, ale vždy ma dokáže niečo prekvapiť.

Pri pokojnej jazde ďalej okolo vodnej nádrže Nová Bystrica som sa zamyslel nad zmyslom cyklocestičiek. Prečo ma väčšina z nich rozčuľuje, veď je robená pre takých ako ja = pre cyklistov. Nikdy som sa nad cyklocestami takto nezamýšľal. Nikdy mi nechýbali. A teraz keď sa kde tu nejaká objaví tak namiesto "Hurá", pi..em ako chorá vrana. V čom je problém? V ich úzkom profile, kde sa dá jazdiť len pomaly? V zlom povrchu? Kde? Pretože je tam viac chodcov ako samotných cyklistov? Že porušujú "PCP"? Kvôli psíčkarom s 500 kilometrovými vôdzkami cez celú cestičku pre cyklistov a okolité pole či les? ;-)

Nie tu problém nieje. Toto je iba dôsledok. Ale čoho?

Predsa toho, že ľudia vo väčšine prípadov riešia len čiastkové problémy a problémy väčšiny alebo problémov ako celku (v tomto prípade dopravnej situácie) neriešia. Tým sa skryté a nepodstatné problémy môžu prejaviť naplno. Tam kde boli problémy malé sú zrazu iné a oveľa väčšie. Príkladov zo života je veľmi mnoho. CDrómovia alebo všeobecná otázka bývania (dom v záplavovej oblasti, závislosť na energiách, ktorých rastúce ceny zrazu ukázali na problémy predtým nepodstatné ako zateplenie domu (nízkoenergetický dom) a podobne. Rieši sa len jeden problém namiesto celku. Podobne je to s dopravnou situáciou v pozícii vodičov mot. vozidiel. Cesty, ich celková dĺžka po socíku pribudla len minimálne. Zato motorových vozidiel pribudlo niekoľko násobne viac. Rieši sa to? Nie. Zato cyklistov na cestách nepribudlo. Skôr by som si dovolil tvrdiť, že ich na cestách trochu ubudlo. (môžem sa mýliť, nemám prístup ku štatistikám) Prečo sa potom riešia cyklocesty? Pretože nikto nechce riešiť problémy ako celok = celú dopravnú situáciu, ale rieši len to o čo má záujem alebo právomoc či peniaze a vďaka tomu sa nechtiac vynoria nové problémy a akokoľvek dobrý úmysel často dopadne horšie akoby sa nič nerobilo.

Príklad: v dedinke je cesta pre mot. vozidlá. Šírka nič moc, ale jazdiť tadiaľ na bicykli nieje problém. Chodcov minimum - a tu je ten skrytý problém. Postaví kúsok vedľa paralelná cyklocesta a drb. Samý chodec. Prečo? Lebo nemali kam chodiť na prechádzky. Chodníky boli len vyšliapané blatisté. Takže mamičky, korčuliari hurá na bezpečný cyklochodník, kde nie sú autá.

Ako to vyriešiť? Hmmm, nič nerobiť alebo pošetriť peniažky a rozšíriť starú cestu a pridať pruh pre cyklistov a "pruh" či chodník pre chodcov. Tak sa ukrivdení chodci nebudú serkať po cykloceste a cyklisti nebudú mať snahu vyhnúť sa autám jazdou po novom parádnom chodníku pre chodcov a samotní vodiči mot. vozidiel nebudú nadávať na cyklistov "že im zavadzajú".

Týmto nechcem nikoho z kompetentných, čo robia alebo majú vplyv na cyklocesty kritizovať a ani poučovať, ale moja v podstate rebelská povaha sa pričasto budí na veciach, ktoré mi vyslovene vadia. Je to tu také "Slovenské". Príkladov je zo života mnoho. Ale tým nikoho už unavovať nejdem, lebo ma administrátor zablokuje :lol:

Ale nedalo mi opäť sa ozvať.

Tak mi prosím prepáčte a cyklistike na bezpečných a zmysluplných cyklocestičkách bez zaparkovaných áut, bez chodcov... ZDAR! ;-)
22.10.2013 - 20:09:24
03
no za vsetkym hladaj peniaze, a pokial stat/mesto bude mat peniaze z aut a cim viac aut tym viac penazi na daniach z nich tak nebude riesit to aby ich bolo menej a preto to vyzera tak ako to vyzera, preto su zapchy kazdy den v mestach atd.

kazdopadne znacky typu zosadni z bicykla tiez nechapem. o co je to bezpecnejsie ked pomaly tlacim bajk cez cestu nez ked rychlo prebehnem? dalsim typom 'skvelych' cyklociest su take tie kusky ckyklocvesty kazdych 100m prerusene dakym prechodom alebo nejakou inou hovadinou, to fakt ani nemuselo byt
22.10.2013 - 20:28:38
00
Ja som sa na nedávnych potulkoch na biku stretol s takýmto značením. Myslím, že na Slovensku by sa takýchto príkladov našlo viac.

Prílohy:

DSC03136A.jpg
DSC03136A.jpg 540.09 KiB thumb_up0thumb_down

23.10.2013 - 19:01:56
00
Videl som tiez peknu vtakovinu. Na tuto znacku mali, ale namalovat cecko na strom aby sem "cudzinec" trafil - to ich nenapadlo. (Ta hlavna cesta je utajena cyklotrasa z Izry do Pusztafalu v Slanskych vrchoch.

Prílohy:

Ak_ides_odtialto.jpg
Ak_ides_odtialto.jpg 157.45 KiB thumb_up0thumb_down

Daj_prednost.jpg
Daj_prednost.jpg 130.18 KiB thumb_up0thumb_down

23.10.2013 - 19:39:20
00
Kocka, cyklista nemá zákaz vjazdu, kde je značka zákaz vjazdu všetkých vozidiel (paradox, ale je to tak). Možno paradox, ale viem to na 100%, že to platilo. Zákon som študoval viac krát. Minimálne som si to overoval 3x, keď som robil vodičák. V 1993 na motocykel, v 1994 na osobné auto a v 1997 na nákladné auto. Bavil som sa o tom aj s inštruktorom (okrem prečítania si napísanej state v zákone). Ovšem ak to v posledných novelách zákona nezmenili = musím si to zohnať od kamaráta, čo robí inštruktora vo vlastnej autoškole.

Do jednosmerky v opačnom smere zákaz platil vždy aj pre cyklistu (tam sú už tiež zmeny, ak je tam vyznačená cyklocesta v protismere mot. vozidlám, tak smie ísť v protismere).
02.11.2013 - 13:04:20
00
Radsej to over .. kedysi s tym problem nebol, ale dnes uz je :) .. zakon som pozeral, bicykel je vozidlo a nevidel som vynimku. Samozrejme , nie je problem to legalne obist, kedze zakon hovori celkom jasne o vjazde, teda je aj silne nelogicke, aby to platilo aj pre bicykle, lenze tato republika je .. no vieme.
02.11.2013 - 13:18:17
00
Jo, skočím za ním. Mne sa lepšie číta "papier ako monitor". Tá výnimka bola niekde, kde boli vyobrazené samotné dopr. značky a popis k nim. Ak si dobre spomínam. Riešil som to naposledy okolo roku 2008, keď som si všimol, že dali tieto značky v našom lesoparku. Či tam stále môžem jazdiť alebo nie. Stále to platilo, že áno, môžem.
02.11.2013 - 13:33:06
00
Bohužiaľ, keď je tam zákaz vjazdu všetkých vozidiel, tak platí aj pre bicykel. Podľa zákona je vozidlom "motorové vozidlo, nemotorové vozidlo a električka". Ťažko budeš policajtovi vysvetlovať, že tvoj bicykel nie je nemotorové vozidlo...
02.11.2013 - 13:37:51
00
Ved to ale pisem .. zakon sice o tom takto hovori, lenze niekde mozu byt schovane vynimky .. a nepoznam nic lepsie, ako ukazat "organovi", ze existuje platna vynimka :) /a je jedno, ci ide o bicykel, alebo nieco ine/

ps: zakon celkom jasne definuje bicykel, takze napriklad horska kolobezka so sedadlom a brzdami nie je bicyklom, rovnako aj tricykel, ci quadrocykel. Taktiez mozes fukat lesnej strazi, ak mas na batohu na Gerlachu priviazany ram bez kolies, ktore nesie napriklad niekto dalsi a podobne vychytavky. A presne toto nemam rad .. ked sa v state hraje na nieco, co nema ani rozum ani nic ine.
02.11.2013 - 14:07:42
00
lto, máš všeličo popletené dokopy, ale to je v pohode. Dôležité je bicyklovať a nie šprtať sa v zákonoch :-)

V prvom rade sa bavíme o značke zákaze vjazdu všetkých vozidiel a teda aj nemotorových a teda aj bicyklov, tricyklov, osem- aj desaťcyklov :-). Dôležitý je tu pojem "nemotové vozidlo" a nie "tricykel".

V druhom rade zákon celkom jasne definuje bicykel, to je pravda, ale vôbec ho nedefinuje na základe počtu kolies, takže aj tricykel a quadrocykel je podľa príslušnej legislatívy bicyklom.

V treťom rade môžeš fúkať lesnej stráži, aj keď sa vezieš z gerlachu na tom bicykli, pretože lesná stráž ťa môže buzerovať iba podľa lesného zákona, zrejme si myslel stráž ochrany prírody (musím tu však priznať, že neviem či náhodou Gerlach nie je lesným pozemkom :-), potom by ťa mohla buzerovať aj lesná stráž ).
02.11.2013 - 14:30:56
01
jaroh: nemas ani v jednom bode jasno, natoz pravdu :) , vsetko co si napisal je blud. Ale je to tvoj problem :), mne je to fuk. Nastuduj si aspon definiciu bicykla v zakone.. nikde som nenapisal, ze je to podla poctu kolies. Je to podla inych znakov, ale pokial si to necital, tak budes len tliapat do prazdna.
02.11.2013 - 14:40:17
00
Nerozumiem, čo je blud?

zakon celkom jasne definuje bicykel, takze napriklad horska kolobezka so sedadlom a brzdami nie je bicyklom, rovnako aj tricykel, ci quadrocykel.


Citát zo zákona: "bicykle - nemotorové vozidlá pohybujúce sa pomocou ľudskej sily šliapaním do pedálov, ktoré sú ovládané cyklistom pomocou riadidiel tak, že sedí na sedadle bicykla a drží sa riadidiel, pričom pri jazde má cyklista nohy na pedáloch"

Taktiez mozes fukat lesnej strazi, ak mas na batohu na Gerlachu priviazany ram bez kolies, ktore nesie napriklad niekto dalsi a podobne vychytavky.


Citát zo zákona: "Člen lesnej stráže je oprávnený a) vykonávať kontrolu dodržiavania tohto zákona, všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie a rozhodnutí vydaných na jeho základe, "

Takže?
02.11.2013 - 14:45:51
00
ok: novela 313/2011 od 13.9 asi zmenila definiciu bicykla a je tam zrejme aj 3-4cykel /ale mozno ak by jeden velmi chcel, tak vie vymysliet nieco, co tu definiciu nesplnuje/, to uz na tom velmi nezalezi, kedze horska kolobezka tam stale nie je. Lesna straz/polovna straz/straz ochrany prirody je uplne jedno, pretoze v praxi je to tak , ze polovna + lesna straz je to iste a straz ochrany prirody je asi to co som myslel, ako si napisal. Takze opravujem.

- ak ma stretne straz ochrany prirody , ako slapem na Gerlach a mam na batohu priviazany ram bicykla , a moj kamos kolesa, tak mi nemoze nic
- ak ma stretne straz ochrany prirody ako zjazdujem na horskej kolobezke z brzdami a sedadlom z Gerlachu, tak mi tiez nemoze nic
- ak mam bicykel, ktory nema pedale .. je to bicykel ? Asi nie, vsak ? Co mi brani odmontovat pedale a poslat k sipku policajtov aj straz ?

Je to tak ?
02.11.2013 - 15:01:29
00
Všetko sú to mimoriadne toeretické otázzky, ale dobre:

1. Ak ťa stretnú na Gerlachu a nie si oprávnená osoba sa tam pohybovať, tak ti môžu veľa, keďže tam nevedie turistický značený chodník, ale na to si sa asi nepýtal :-); ak budeš mať na batohu rám a tvoj kamarát kolesá, tak ti nemôžu nič; a načo by si tam ten rám a kolesá ťahal? aby si to zozjazdoval? potom ti už môžu veľa :-)

2. Kolobežka na Gerlachu - to je čo za debilnú otázku? A budeš mať modré alebo oranžové tričko? A akú zubnú pastu používaš pred výstupom? Inak, stráž ochrany prírody ti tam môže veľa, pretože tam nemáš čo hľadať, lebo tam nevedie turistický značený chodník.

3. Bicykel bez pedálov - závisí to od zákona, pre účely ktorého to potrebuješ. Na ceste je bicyklom aj bicykel bez pedálov. V prírode neviem, zrejme to nie definované zákonom a potom sa to odvodzuje z iných zákonných definícií a zrejme aj tam by to nakoniec súd podľa označil ako bicykel.
02.11.2013 - 15:12:49
00
keyboard_arrow_up