Dnes som si časť trasy zvolil trošku nevhodne (blatko - ktoré nemám rád) a dostal som sa na čistý asfaltík = asi 1,5 km úsek cyklocestičky pri dedinke Stará Bystrica. Najskôr som stretol tetu na bicykli. Potom dve mamičky s kočíkmi a deťmi okolo, ktoré sa rozostúpili, aby som mohol prejsť. Potom som stretol
deti = chodcov. Čiže z 12 ľudí jediný cyklista. 91,66 % ľudí tam nemalo čo robiť. Ale v pohode. Zrazu pekná lavička cez riečku - paráda. Zaostrím a vidím dopravnú značku s nápisom "zosadni z bicykla" (presný text si nepamätám). Najskôr som tomu nevenoval pozornosť a po prejdení lavičky (samozrejme na bicykli) som sa obzrel na druhú značku v opačnom smere, či som dobre videl alebo mi ruplo v debni... Aj tam nápis "zosadni...".
To je čo za idiotizmus? Predstavte si na diaľnici pred mostom či tunelom značku "vystúpte z auta". To ktorý kkt vymyslel? Stretávam sa s idiotizmom stále viac, ale vždy ma dokáže niečo prekvapiť.
Pri pokojnej jazde ďalej okolo vodnej nádrže Nová Bystrica som sa zamyslel nad zmyslom cyklocestičiek. Prečo ma väčšina z nich rozčuľuje, veď je robená pre takých ako ja = pre cyklistov. Nikdy som sa nad cyklocestami takto nezamýšľal. Nikdy mi nechýbali. A teraz keď sa kde tu nejaká objaví tak namiesto "Hurá", pi..em ako chorá vrana. V čom je problém? V ich úzkom profile, kde sa dá jazdiť len pomaly? V zlom povrchu? Kde? Pretože je tam viac chodcov ako samotných cyklistov? Že porušujú "PCP"? Kvôli psíčkarom s 500 kilometrovými vôdzkami cez celú cestičku pre cyklistov a okolité pole či les?
Nie tu problém nieje. Toto je iba dôsledok. Ale čoho?
Predsa toho, že ľudia vo väčšine prípadov riešia len čiastkové problémy a problémy väčšiny alebo problémov ako celku (v tomto prípade dopravnej situácie) neriešia.
Tým sa skryté a nepodstatné problémy môžu prejaviť naplno. Tam kde boli problémy malé sú zrazu iné a oveľa väčšie. Príkladov zo života je veľmi mnoho. CDrómovia alebo všeobecná otázka bývania (dom v záplavovej oblasti, závislosť na energiách, ktorých rastúce ceny zrazu ukázali na problémy predtým nepodstatné ako zateplenie domu (nízkoenergetický dom) a podobne. Rieši sa len jeden problém namiesto celku. Podobne je to s dopravnou situáciou v pozícii vodičov mot. vozidiel. Cesty, ich celková dĺžka po socíku pribudla len minimálne. Zato motorových vozidiel pribudlo niekoľko násobne viac. Rieši sa to? Nie. Zato cyklistov na cestách nepribudlo. Skôr by som si dovolil tvrdiť, že ich na cestách trochu ubudlo. (môžem sa mýliť, nemám prístup ku štatistikám)
Prečo sa potom riešia cyklocesty? Pretože nikto nechce riešiť problémy ako celok = celú dopravnú situáciu, ale rieši len to o čo má záujem alebo právomoc či peniaze a vďaka tomu sa nechtiac vynoria nové problémy a akokoľvek dobrý úmysel často dopadne horšie akoby sa nič nerobilo.Príklad: v dedinke je cesta pre mot. vozidlá. Šírka nič moc, ale jazdiť tadiaľ na
bicykli nieje problém. Chodcov minimum - a tu je ten skrytý problém. Postaví kúsok vedľa paralelná cyklocesta a drb. Samý chodec. Prečo? Lebo nemali kam chodiť na prechádzky. Chodníky boli len vyšliapané blatisté. Takže mamičky, korčuliari hurá na bezpečný cyklochodník, kde nie sú autá.
Ako to vyriešiť? Hmmm, nič nerobiť alebo pošetriť peniažky a rozšíriť starú cestu a pridať pruh pre cyklistov a "pruh" či chodník pre chodcov. Tak sa ukrivdení chodci nebudú serkať po cykloceste a cyklisti nebudú mať snahu vyhnúť sa autám jazdou po novom parádnom chodníku pre chodcov a samotní vodiči mot. vozidiel nebudú nadávať na cyklistov "že im zavadzajú".
Týmto nechcem nikoho z kompetentných, čo robia alebo majú vplyv na cyklocesty kritizovať a ani poučovať, ale moja v podstate rebelská povaha sa pričasto budí na veciach, ktoré mi vyslovene vadia. Je to tu také "Slovenské". Príkladov je zo života mnoho. Ale tým nikoho už unavovať nejdem, lebo ma administrátor zablokuje
Ale nedalo mi opäť sa ozvať.
Tak mi prosím prepáčte a cyklistike na bezpečných a zmysluplných cyklocestičkách bez zaparkovaných áut, bez chodcov... ZDAR!