mne dnes vecer buchol/ vyzliekol sa z rafiku novy Racing Ralph UST. Kolesa som zhodil z
biku pred 2 tyzdnami kvoli urazu, za tu dobu som ich nejazdil a zrazu vecer bum. Mlieka rozstreklo len velmi malo, vsetko ostalo v plasti. Zeby povestna seria r.2008?
Otazka pre znalych: ma tendenciu takyto
plast buchat viackrat?
Pokud se
plášť svlékne z ráfku bez nějaké extrémní situaci typu špatný dopad z většího skoku, tak je
patka vadná (buď byla už na hranici od začátku nebo došlo k jejímu poškození) a takový plášť bych v žádném případě už nejezdil.
Jinak obecně k tématu. V tuhle chvíli mám už odježděno 4 roky a přes 20 kousků UST Schwalbe nebo Snake skin TLR Schwalbe (na 29tku RaR není v odolnější verzi než snake skin, takže v tomto jediném případě nevozím UST) a máme bez duší doma v tuhle chvíli už všech 5 kol (teď jsem nedávno předělal poslední kolo a to HTčko manželky, dříve měla bez duší na UST Schwalbe jen fulla).
Najeto celkem přes 20tis. km. Celkově zaceleno odhadem přes 30 defektů. Nikdy jsem nemusel ani jeden defekt řešit (jednou lehká ztráta tlaku, ale dofukoval jsem až po dojetí).
Tmel pravidelně kontroluju a doplňuju, vychází mi to 3x do roka (většinou po 3 měsících, přes zimu pak po delší době). A při kontrole většinou na předním je tak polovina tmelu a na zadním poslední zbytek nebo někdy i nic.
Jedinou nevýhodu vidím už v poměrně vysoké spotřebě tmelu, přeci jen na 5 párech kol už to mizí rychle (tmel pomalu a jistě vysychá i když se na kole nejezdí) a do 29 TLR RaR dávám tmelu více. Spotřebuju teď už skoro 2l tmelu ročně.
Bouchnul mi jeden kousek UST RaR, který byl určitě z té vadné série. A bouchnul okamžitě při nahazování (ještě v tu chvíli nebyl ani maximální povolený tlak, který tam vždy na první noc pro otestování, zda je plášť 100% ok nechávám a až pak na jízdu upustím). Plášť vyreklamován.
Z toho mám poučení, že od té doby nahazuje pláště bez tmelu a tmel doplním až druhý den po tom otestování na max tlaku. Přeci předsíň celá od NoTubes tmelu není nic moc
S řezáním plášťů jsem u Schwalbe bez duší neměl nikdy jediný problém (včetně několika akcí v horách na fullu na 2,4 NN UST, kdy byl plášť pořezaný snad úplně všude, ale nic nešlo skrz), také jsem ale nikdy nevozil obyč papírovou verzi, ale vždy UST nebo na 29tce aspoň snake skin TLR.
Kromě nižšího valivého odporu a odolnosti proti defektům tu ale jednoznačně je významný rozdíl nižších tlaků.
S dušemi jsem odolnější alpencross verze Schwalbe (předchůdce double defense, v době double defense už jsem
duše nevozil) vozil na 30/35psi a sem tam jsem to procvaknul. Nic častého, tak 2x do roka. Tohle byl právě hraniční tlak. Při nižším tlaku jsem procvakával často.
Bez duší vozím 20/25-25/30psi dle typu pláště (2,4 na o něco nižším tlaku než 2,25) a situace a nikdy jediný náznak problému od cvaknutí. Tedy ani na plášti, ani náznak na ráfku při pečlivé prohlídce při výměně pláště.
U duše stačí když jde plášť lehounce na ráfek a už se může cvaknout. A to jsou situace, kdy to UST plášti ani ráfku vůbec ještě nevadí. Těm vadí až pořádná pecka. A tohle dělá pěkně velký rozdíl možných rozumně použitelných tlaků.
K duším bych se už nikdy nevrátil, to je už historii. Pro použití bez duší bych ale doporučil jen spolehlivá řešení, tedy UST + UST nebo aspoň TLR pláště a to ne úplné šlupky jako obyč Schwalbe (tedy aspoň snake skin).
I obyč dušové pláště mohou fungovat, ale to je přesně ta kategorie, kde má spousta lidí problémy a od bezduší je to odradí.