Elevation
Poprve jsem vyskove stavitelnou
sedlovku videl pred par lety nekde na US
bike servru a jen se poklepal po celu k cemu to je. Dalsi vec co se muze skazit a je nanic. Neni problem pred sjezdem rucne si dat sedlovku dolu a pak zas pred vyslapem nahoru, a jeste to stoji a vazi mnohem min. Ti amici sou vyzrata hovada ktera uz i u bajkingu mysli jen na to jak si to ulehcit.
Chyba!!
Flow je jmeno
hry ktera sa na trailech hraje.
Posledni roky sem to pocitoval cim dal vic a vic. Ono jak clovek zacne jezdit vic pro poteseni ze samotne jizdy v tezsim terenu a ne na vykony jeho prioritou se stane uzit si trail co nejplynulejs. V praxi to znamena hrat si s tezistem, a to hrani s tezistem je mnohdy dulezitejsi jak zdvihy kterymi se ted operuje ze jsou potrebne ve mnozstvi vic nez malem i pro rekreacni xc jezdce.
Minuly rok se vyrojilo kopec sedlovek zalozenych na hydropneu principu mavericku speedbal a zapocali vitezne tazeni do evropy. Paradoxne takova vymozenost vice poslouzi xc a enduro jezdum jako cistokrevnim freeriderum. A hlavne zas paradoxne v terenu ktery disponuje mensi kopcovitosti kde nejsou tahle vyjezdy a sjezdy ale kde se teren kazdou chvili meni. Uz 5cm snizeni sedla doda ovladani kola potrebnou jistotu no zaroven ubere z vykonnosti. Mit moznost menit to nastaveni ve zlomku sekundy a on the fly je neskutecna vyhoda. U pevne
sedlovky casto bud skoncite se sedlem nizko a nemate silu, vycerpate se a neuzijete si trail, nebo jste lini ji dat niz a pak si nekde natlucete nebo zvolite nakej blbej kompromis.
Vedel jsem ze tento rok chci jezdit jeste vic jak minulej, a taky jsem vedel ze chci pri tom pouzivat stavitelnou sedlovku. Hlavne potom jak jsem dost casto jezdil s manikem, ktery ji mel. Trosku sem zacal sondovat.
1.Maverick speedbal/Crack brothers Joplin/Kindshock: 3 verze toho samyho nebo podobnyho principu. Ulozeni v pouzdrech jako teleskopicka vidlice, vzduchove vypruzeni, olejove mazani a drzeni sedlovky ve zdvihu (neco jak ETA). Plynule nastavitelny zdvih.
Speedbal/joplin je v podstate to samy, licence. Ikdyz CC system dal vyvyji. Trpel problemy s pridrhavanim pri snizovani nebo vyjizdeni, nebo zas naopak vulemi v pouzdrech. Nachylny na zaspineni a narazy z boku. Videl jsem jak neochotne to vyjizdi nebo naopak po nahusteni na vyssi tlak jak je potrebne na
sedle se trosku ponatrasat aby to sjelo. Je to vzduch a kapalina kterou je potreba uzavirat a tesnit. Podle me na sedlovce to neni nezbytne potrebne. Zdvih 75mm plynule stavitelny.(nova verze 2010 ma mit pres 110mm a lepsi ulozeni vysouvaci casti). Kindshock je dravec s taiwanu ktery navrhnul (nebo skopiroval?) svuj vlastni system. Prvni rok trpeli stejnymi problemy jak Joplin a to neochotnym vyjizdenim nebo zajizdenim ale i nedokonalymi tolerancemi v pouzdrech ktere spusobovali poskozeni kluzne plochy vysouvaci trubky. Navic byli nachylne na zanaseni spinou(nic co nevyresi stara duse). Meli ale zdvih 100mm a napodiv aspon za nova zadnou vuli. Pro vsechny systemy ale platila jeste jedna nevyhoda nedostupnost pro 27,2 sedlovku. Pro 2010 ale kindshock slibuje I tuto verzi a podle fotek bude mit externi nadrzku co se mi vubec nelibi.
2. AMP od precision components-sedlovka kterou jsem si mohl nazivo vyskouset a ktera me definitivne presvedcila o vyhodach tohoto komponentu. Mechanicky princip zalozeny na pohybu 4 kulicek v presne frezovanych drazkach ktere maji na 3 mistech vyfrezovany dulky. Kulicky jsou do dulku tlaceny konickou objimkou ktera je drzena pruzinou, zatazenim lanka od packy objimku vytahnete, kulicky nema co do dulku tlacit a pokud je
sedlo trochu odlehceno tak hned vyskoci protoze vnitrni
sedlovka je zespoda tlacena pruzinou. Zastavi se az, pokud mate packu stlacenou az v horni poloze kde packu pustite a kulicky zaskoci do dulku, pokud ji pustite driv, zastavi se v mezipoloze. Naopak je to stejne, zatahnete packu kulicky vyskoci a sedlo vahou tela sjede dolu. Delaj se ruzne verze ja sem mel spadeno na verzi 400mm/0>1>4 kde cisla oznacuji polohy snizeni v palcich. Prumer je jen 27,2 na sirsi
ramy se dodavaji redukce dle vyberu. Dle me nejelegantnejsi system, precizne udelanej, jednoduchej,rychlej, efektivni. Ale, neni bez chyb, cele zarizeni je na vnejsku spodni trubky, drazky sahaji az vysoko pod sedlo, kryte to je jen neoprenovym navlekem. Tento system je nachylni na zaspineni a mazani. Ikdyz sedlovka kterou sem skousel mela rok bez udrzby a jezdila rychleji a lip nez zanovni kindshock. No mela uz vuli. A to je druhej problem Drazky jsou frezovany v duralu a jsou male, stejne jak jsou male kulicky a dulky v obou trubkach. Mala stycni plocha se casem projevi na vydreti techto drazek a vzniku vule, cim vic prachu tam vleze o to vic. Odstraneni vule pomuze jen vymena obou trubek. Je na trhu uz neco pres 3 roky a jedina zla recenze ale byla jen od jednoho 100+kg individua ktere prestrihlo ty 4 kulicky vejpul. Coz je ten lepsi a levnejsi pripad. Takze predpokladam ze to opotrebeni se pri prumerne udrzbe tak brzo nedostavi. Bohuzel tato firma pristupuje k trhu docela US arogantnim stylem a to ze “US market is enough and we dont shipp and answer warranty issues from abroad” To bohuzel nakonec rozhodlo a taky neschopnost nabidnout jine odstupnovani zdvihu.Specialitka je taky pouzivani imperialnich tedy palcovych rozmeru u sroubu a normalizovanych dilu.
3. Gravity Dropper: nejstarsi prakticky pouzitelny system, docela osklivy, system pri kterem sem si tehdy klepal na celo. Je to system mechanicky a o neco nedokonalejsi ale o to jednodussi od AMP. Existuje nekolik verzi Classic Descender a Turbo. Absolutne bezkonkurencni zakaznicky servis, zavolate do firmy a pokecate s typkem, napisete mail, zachvili mate odpoved, zadate objednavku do druheho dne posilaj hotovou sedlovku ikdyz nema standartni parametry. Mate problem poslete spatky vadnej kus, opravi a vymeni za novej, mnohdy zadarmo, neptaji se odkud jste a kde ste to koupili. Nahradni dily ktere se muzou opotrebovat stoji par$ a je mozno jich poslat postou za par kc. Jelikoz jsou na trhu hodne dlouho a byli prvni nevyhli se problemum. Prvni serie meli problem s praskajicimi vnitrnimi trubkami. Protoze ta ma malej prumer a jsou do ni navrtany aretacni diry pro kolik. V roku 2004 proto zesilili steny a dira se zacala navrtavat pod uhlem zdola. Ja si ale myslim ze pri mojich 65kg a docela vzprimene sedlovce bych ten problem stejne nemel. Dalsi nevyhodou je aretace sedlovky, proti rotaci ji aretuji jen dve pera z PTFE materialu, ty sice maji nizkej koeficient treni a podileji se na doslova raketovem bezodporovem pohybu no diky mensi pevnosti a tvrdosti materialu a jeho mensi plose podlehaji opotrebeni vic jak treba AMP. No z teto nevyhody se razem vyklube vyhoda protoze dana Pera a drazky jsou ukryty ve spodni casti sedlovky zcela kryty pred spinou a prachem a pri castem pouzivani neni problem jednou za rok/dva vymenit dil za 2$ ktery vam poslou z US postou v obalce. Dalsi nevyhoda je aretacni kolik ktery se muze casem taky vyjezdit(nebo strihnout) a spusobit vertikalni vuli v uzamknutem stavu, reseni stejne jak vys, dil za 5$ v obalce postou. Oslabeni sedlovky diky aretacnim diram je sice potlaceno tlustsi stenou no silnejsim jedincum a tem ktery maji plossi uhel sedlove trubky bych doporucil obratit sedlovku aretacnim mechanizmem dozadu, nur zur Sicherheit. Zamek sedla je stejne jak u AMP podle vzoru Rooxe potazmo Exu takze jednuche a efektivni. Narozdil od Joplinu kde se sedla radi uvolnovali.
Zvolil jsem nakonec model Turbo ktery je ze vsech systemu nejrychlejsi a nekteri ho prirovnavaji ke katapultu ve stihacce (amici no
, zaroven je nejlehci (410g). Snizeni jsem zvolil >2>4 palce, delka 400mm. Sirka 27,2 a je mozno si volne zvolit redukci.
Pri vysouvani sedla ze spodni polohy neni potrebne sedlo zadkem potlacit dolu ale vyleti samo. Pobavil me jeden jedinec na mtbr kterej napsal ze to na trailu pouziva casteji jak prehazovacku.
4. Blacx jewel je evropska alternativa, na pohled pusobi luxusnim dojmem, nezkoumal jsem princip fungovani, jen se tam neco psalo o magnetickem ovladani aretace(to ma vlastne i GD turbo). Po zjisteni ceny 300euro muj zajem ustal
nerikam ze je zla a urcite stoji za prozkoumani uz jen proto ze je evropska.
5. RASE black mamba je mechanicka hardcore sedlovka z US je delana trosku jinak nez GD ale sdileji stejny princip. Narozdil od vsech doted uvedenych je spodni trubka jen objimkou a vnitrni trubka se do ni nezasouva cela ale jen projizdi
. Zdvih je masivnich 9palcu. Vaha pres 650g. A 20 poloh. Vse se odehrava vevnitr vnitrni trubky, zespoda je zavesena tazna pruzina a zepredu je dlouha 9palcova pruchozi drazka, zezadu pak 20 aretacnich der, zepredu je nastrecenej kolik ktery prochazi osickou kde je uchycena horna cast pruziny, osicka zaroven v drazce vymezuje sedlovku proti rotaci, kolik v zamcenem stavu zajede do jedne z 20der v zadni strane vnitrni trubky. Je do jednoduche agro reseni, efektni ale nevim zda efektivni, dlouha sedlovka je znacne oslabena drazkou a otvory a asi se masivnim zesilenim sten podili na velke vaze kompletu.Ochranu lze poridit neoprenem o opotrebeni a trvanlivosti nejsou moc informace, produkt je docela cerstvy. Cena 350$ a zamek sedla jak u nejlevnejsich Kalloy sedlovek.
6. Historie a domaci vychytavky. Nekdy v praveku MTB se aspon v US docela pouzival system Hite rite co byla vlastne jen pakova pruzina uchycena na ramu a na objimce uprostred sedlovky. Po sjezdu jste zastavili (nebo ti nejdrsnejsi jen za jizdy sahli do rozkroku) povolili upinak a pruzina sedlo vytlacila do predem nastevene efektivni vysky se zachovanim jeho orientace v podelneho smeru.