... aj ked az moc sa drzia d&d a preto nemozem hrat wizarda ale len sorcerera ;-] inak by som sa zblaznil ...
Podľa mňa, wizard mal ísť dávno preč - ono to vzniklo asi tak, že koncept mágie "zošli a zabudni" alias vanceovský systém bol v čase vzniku D&D (1971) riešením ktoré Gygax proste poznal a použil (dosť bezostyšne "vykrádal" nápady z fantasy kníh, ktoré mal načítané) na problém, ktorým bola potreba nejako limitovať počty zoslaných kúziel. Inak by bol wizard na vyššej úrovni fakticky Terminátor (pokiaľ by ste sa mu nedostali na telo). Zaklínač (sorcerer) bol pôvodne doplnkový build do ADnD 2ed., a keby mali v 99om gule, tak mu ako riadiacu vlastnosť miesto CHA dajú INT, premenujú na čarodeja (wizard) a bolo by o jedného kostlivca v DnD skrini menej.
4ka edícia to už má riešené inak - máš at-will powers (používaš kedy chceš), encounter powers (môžeš zoslať raz za stretnutie) a daily powers (až po dlhšom, teda 6 h oddychu, s výnimkou drowa v tranze, ktorému stačia 4 h - zjednodušene, raz denne). To celkom kopíruje sorcererský koncept "zvýšenej únavnosti kúziel vyššej úrovne". Pritom tento koncept sa používa aj na powers vyvierajúce nielen z mystického (arcana) poznania, ale aj božského a bojového - takže svoje powers má každé povolanie. Školy mágie ako boli zavedené v ADnD a prežívali v DnD 3ed išli tiež kompletne preč. Celkove v tomto ten krok od ADnD k 3. vydaniu bol nedotiahnutý, vývojári sa doslova báli opustiť niektoré zažité koncepty, aby ich hráči neukrkali (ja som si tiež nevedel zvyknúť na pozitívne AC a pod., ale už by som nemenil)a to viedlo potom k zmenám v 3.5 ed. a následným zmenám v Pathfinderi (Paizo) ktorý môžeme pokladať za 3.6 ed. po tom, čo Wizards of the Coast 3. vydanie "vypustili" s úmyslom postaviť 4. vydanie.
Z uvedeného vyplýva aj istý rozdiel v účinnosti kúziel, v podstate celý Heroic stupeň sa vám nemení damage spôsobená napr. magic missile. Tí čo sa vo veci vyznáte asi viete, že magic missile, "akože slabé" kúzlo 1. lvl., keďže je to vlastne fyzické zranenie, pôsobí aj na tvory s pomerne silnými magickými odolnosťami a navyše vždy zasiahne - ignoruje AC. Pri základnom poškodení 1d4 a počte striel 1 + lvl/2 na 1 zakúzlenie ste mohli mať proti takému bežnému drakovi damage 30-50 na nejakom 15.-18. leveli, tam, kde si váš namakaný bojovník ani neškrtol. Pokiaľ by ste takéto kúzlo mali aj teraz ako at-will power, opäť by ste boli neznesiteľní Terminátori. Na druhej strane, ak máte at-will kúzlo s damage niekde okolo 4-10, tak je to to isté, ako má bojovník ranu mečom či ranger zásah šípom.
Škoda, že 4. vydanie išlo príliš "nadčlovečím" smerom, to, že srbská babka vidlami odpraví amerického rangera, je proste fakt, ktorý by mal pre low-levely byť zachovaný. Pôsobí divným dojmom, keď na 1. leveli sami vyhladíte dedinu, ale zabije vás prvé zviera, ktoré stretnete v lese (a je to položka z Monster Manualu a nie Village Commoner).
Kto trochu poznáte základné svety, hlavne tie stále vydávané - Forgotten Realms a Greyhawk predovšetkým - tak sa pripravte na to, že minimálne FR to v 4. ed. značne schytali...