jaro1 napísal:
Atkinsonov cyklus je (zjednodusene) ze draha piestu v expanznej casti je dlhsia ako pri kompresnej. Dosahuje sa to dlhsim ponechanim otvoreneho vyfukoveho ventilu.

Vysvetlite mi, ako ekonómovi a nie strojárovi, ako to je... Furt som si myslel, že keď zdvih je 70 mm, tak tá dráha piestu musí byť vždy 70 mm, jedno či ide dole (expanzia) alebo hore (kompresia). Ako je to riešené? Priznávam sa, že strojárskej angličtine nerozumiem, takže na internete k tomu nič nenájdem.

Inak, výfukový ventil je vždy otvorený dlhšie, aj pri obyčajných motoroch a to otvorenie výfukového ventilu nemôže ovplyvňovať dráhu piestu.
23.08.2024 - 09:28:04
00
Nejde o zdvih, ale o dĺžku cyklov. T.j. po akú časť otáčky kľukového hriadeľa máš otvorené ventily.
23.08.2024 - 09:54:16
00
Čiže dráha piestu je stála rovnaká? Chyba v príspevku? Lebo nad tým som sa pozastavil a nevedel si to vysvetliť...
23.08.2024 - 10:02:23
00
Áno, celková dráha je rovnaká. Len tá expanzná časť sa predĺži (časovo nie rozmerovo).
23.08.2024 - 10:14:11
01
V tom pôvodnom Atkinsonovom motore je dráha piestu naozaj rozdielna.
https://sk.wikipedia.org/wiki/Motor_s_Atkinsonov%C3%BDm_cyklom#/media/S%C3%BAbor:Atkinson_Engine_with_Intake.gif

Dnes sa ale skôr označuje ako "motor pracujúci v Atkinsonovom cykle" motor, ktorý funguje veľmi podobne ako ten v Ottovom cykle (rovnaký kľukový mechanizmus), ale tým, že je počas kompresie chvíľu otvorený sací ventil, kompresia začne trochu neskôr a v menšom objeme. Tak sa dosiahne, že kompresný pomer je menší ako expanzný, čo je vlastne princíp Atkinsonovho/Millerovho cyklu.
23.08.2024 - 10:34:49
11
Atkinson = fyzicky rozna dlzka kompresneho a expanzneho zdvihu, cize sa piest pohybuje na rozne dlhej drahe, Miller = fyzicky rovnaka dlzka kompresneho a expanzneho zdvihu, ale pozmenenym casovanim ventilov (dlhsie otvorene sacie ventily) sa realna efektivna dlzka kompresneho a expanzneho zdvihu lisi (kompresny je kratsi ako expanzny). A potom tu este mame novsie koncepcie s vyosenim kluky voci osi valcov. Tam je realna efektivna dlzka kompresneho a expanzneho zdvihu rozna, pretoze piest nie je v kompresnom zdvihu pocas 180° rotacie kluky, ale iba dajme tomu pocas 170° a v expanznom zdvihu je tym padom pocas 190°. Cize v podstate moderna variacia na Atkinsona. Dnesne moderne motory kombinuju vyosenie a Millera a nie je problem s vykonom a netreba ani elektromotor, pretoze sa pouziva preplnovanie turbom. Da sa k tomu vsetko najst na YouTube ak niekto chce porozumiet detailnejsie.

A este k tym CVT - ak je to spravne nastavene, tak je to efektivnejsie vyuzitie energie paliva, kedze CVT dokaze udrzovat motor stale v idealnych otackach pre danu zataz, teda v pasme jeho najvyssej ucinnosti. Druha vec je, ze pocitovo to nie je nic extra kedze clovek je nauceny z klasiky na nejaku gradaciu vykonu s otackami a to sa tu nedeje. Ale keby sa na to v Toyote pozreli trochu inak, tak by to mohlo byt fajn. Podmienkou na to ale je, ze by zrusili otackomer a brutalne by zapracovali na odhlucneni motora. Potom ak by clovek netusil o motore a jeho otackach, tak by mohol vnimat take auto ako elektromobil, akurat ze bez tej dynamiky. :)
23.08.2024 - 10:43:10
12
Fíííha novinka pre mňa. Pohľadám tie videá na youtube. Vďaka za info a ospravedlňujem sa za zavádzanie.
23.08.2024 - 11:14:33
00
Ja nemam otackomer, iba nejaky ECOmeter, ktory ukazuje ine udaje ako ja vnimam uchom. Da sa na to zvyknut. Najazdil som na hybride cca 150k. V meste to je takmer nepostrehnutelne, co mam pod kapotou. Akurat v kopcovitom terene a predbiehani vo vyssich otackach je to vyrusujuce. Zvyknut si na to ale pre mna nebol az taky problem. Pri vykonnejsich variantach hybr sustav ( napr Lexus) to moze byt uplne zanedbatelne.
Da sa s tym jazdit aj celkom usporne.

Prílohy:

20240521_112322.jpg
20240521_112322.jpg 141.82 KiB thumb_up0thumb_down


Naposledy upravil jaro1 dňa 23.08.2024 - 11:38:10, celkovo upravené 1 krát.

23.08.2024 - 11:18:04
00
Jezus napísal:
A este k tym CVT - ak je to spravne nastavene, tak je to efektivnejsie vyuzitie energie paliva, kedze CVT dokaze udrzovat motor stale v idealnych otackach pre danu zataz, teda v pasme jeho najvyssej ucinnosti. Druha vec je, ze pocitovo to nie je nic extra kedze clovek je nauceny z klasiky na nejaku gradaciu vykonu s otackami a to sa tu nedeje. Ale keby sa na to v Toyote pozreli trochu inak, tak by to mohlo byt fajn. Podmienkou na to ale je, ze by zrusili otackomer a brutalne by zapracovali na odhlucneni motora. Potom ak by clovek netusil o motore a jeho otackach, tak by mohol vnimat take auto ako elektromobil, akurat ze bez tej dynamiky. :)

Mam doma nieco vyse tyzdna Yaris Hybrid s eCVT a vobec mi ta prevodovka nevadi (prave naopak, paci sa mi). Asi mesiac dozadu som bol na testovacke Subaru Outback a tiez sa mi ten lineartronic (CVT) pozdaval. Ale chcem sa opytat, kedze nad tym Outbackom realne uvazujem (btw, viete pls poradit ine zdvihnute combi? klasicke SUV ma moc neberu), ako je na tom CVT so spolahlivostou? Pocul/cital som, ze je to "jednoducha" spolahliva prevodovka, ale takisto som pocul/cital aj pravy opak.
23.08.2024 - 11:26:12
00
jaro1 napísal:
Ja nemam otackomer, iba nejaky ECOmeter, ktory ukazuje ine udaje ako ja vnimam uchom. Da sa na to zvyknut. Najazdil som na hybride cca 150k. V meste to je takmer nepostrehnutelne, co mam pod kapotou. Akurat v kopcovitom terene a predbiehani vo vyssich otackach je to vyrusujuce. Zvyknut si na to ale pre mna nebol az taky problem. Pri vykonnejsich variantach hybr sustav ( napr Lexus) to moze byt uplne zanedbatelne.

Vsak to je jedno ako sa to vola, ale keby si nemal ziadny ukazovatel zataze/otacok a nepocul motor, tak to nevnimas ako problem, lebo o tom nevies. :) V meste problem nie je, lebo tam netreba tolko vykonu, ale vo vyssej zatazi to problem byt moze hlavne ak ma motor neprijemny zvuk a / alebo nie je dobre odhlucneny. Niekto si na to zvykne, niekomu to vadi. Napr. v Outbacku (2,5 litrovy motor) mi to nepride velmi rusive, lebo ten motor ma za mna celkom prijemnu zvukovu kulisu, ale aj tak trochu vadi to, ze sa ten zvuk nemeni.
23.08.2024 - 11:28:35
00
clxno1 napísal:
... ako je na tom CVT so spolahlivostou? Pocul/cital som, ze je to "jednoducha" spolahliva prevodovka, ale takisto som pocul/cital aj pravy opak.

Neviem o tom, ze by s CVT boli nejake zasadne problemy, ale to sa musis spytat vyslovene ludi co sa venuju servisovaniu Subaru, ze ake maju s tymi prevodovkami dlhodobe skusenosti pri vyssich najazdoch. S cim ale treba ratat je, ze vymena oleja v CVT prevodovke je vyslovene nutnost cca kazdych 50 tisic km ak ma ta prevodovka fungovat. Ale jedna vec pri Subaru CVT na ktoru asi treba dat pozor je, ze dlhe rovinate dialnicne trasy na tempomate, kde sa nemenia otacky motora resp. sa menia len minimalne mozu byt problem, lebo sa opotrebovava len jedna konkretna draha po ktorej ten kovovy "remen" stale ide. Ale neviem kolko km trva, kym to opotrebenie dosiahne kriticku hranicu. Opät otazka ci sa s tym realne uz stretli v servise.
23.08.2024 - 11:35:33
00
Som cital, ze ta CVT si sama meni prevod pocas tempomatovej jazdy prave preto, aby znizila opotrebenie, ale zasa, len som cital (alebo pocul) niekde v recenziii (a neviem, ci pri Toyote alebo Subaru).
23.08.2024 - 11:50:12
00
Jezus Ten problem so zvukom vyriesila Honda v ich e:Hev hybride. Tam pri zrychlovani motor simuluje preradovanie - plynule zvysuje otacky v ramci nejakeho spektra a potom ich skokovo znizi. Tam sa mi to fakt pacilo a ten ich koncept sa mi zda dokonca lepsi ako v Toyote. Civic to ma - odporucam vyskusat.

Viem, ze je to haluz, ale prave toto odstrani ten nijaky pocit zo zrychlenia v Toyote.
23.08.2024 - 12:04:31
00
clxno1 napísal:
Som cital, ze ta CVT si sama meni prevod pocas tempomatovej jazdy prave preto, aby znizila opotrebenie, ale zasa, len som cital (alebo pocul) niekde v recenziii (a neviem, ci pri Toyote alebo Subaru).

Ano, mala by. Otazkou je v akom rozsahu ho meni, kolko km trva to opotrebenie po kriticku hranicu a ako narocna je pripadna vymena tych "tanierov" a "remena", resp. ci sa menia len tie alebo sa meni cela prevodovka. Hlavne pri tahani tazkeho privesu na dlhych trasach po dialnici by mohol problem nastat skor. Ale tipujem, ze pri beznom pouzivani auta (zmiesana prevadzka) bez tahania privesu by to malo zvladnut minimalne 200 tisic km. Servisaci budu vediet viac.

JoKo, volodaj, tu mozete studovat. :)
https://www.youtube.com/watch?v=NvtcTXey0U8&t=589s
https://www.youtube.com/watch?v=gwtZkHoVMso
23.08.2024 - 12:12:30
20
will napísal:
Jezus Ten problem so zvukom vyriesila Honda v ich e:Hev hybride. Tam pri zrychlovani motor simuluje preradovanie - plynule zvysuje otacky v ramci nejakeho spektra a potom ich skokovo znizi. Tam sa mi to fakt pacilo a ten ich koncept sa mi zda dokonca lepsi ako v Toyote. Civic to ma - odporucam vyskusat.

Viem, ze je to haluz, ale prave toto odstrani ten nijaky pocit zo zrychlenia v Toyote.

Toto robi aj Subaru, ak je potreba vyssieho vykonu, tak prevodovka simuluje 8 virtualnych stupnov (prip. sa daju manualne "zaradit" packami pod volantom).
23.08.2024 - 12:31:23
10

Výber z produktov

Prejsť do shopu
keyboard_arrow_up