JoKo
Mesto:
Založený: 2. 2. 2006
Príspevky: 10 177
Bicykle: Pinarello Prince | Wilier Lavaredo | hliníkový kros
Odjazdené '24:
5 500 km
K tomu budovaniu nabíjacích staníc...
Bývam v bytovke, nie v rodinnom dome. Nemám garáž, ale pred pár rokmi som kúpil garážové stojisko v novostavbe, cca 100 m od bydliska. Na predposlednej schôdzi vlastníkov padol dopyt na vybudovanie nabíjacích staníc, pod domom je na 3 podlažiach cca 240 stojísk. Správca sa tomu venoval a na poslednej schôdzi dal odpoveď...
1. Všetci poskytovatelia nabíjacích staníc, ktorých oslovil, sú ochotní vybudovať nabíjaciu stanicu, minimálne však musia byť 2... Pri prevádzke by správca (spoločenstvo vlastníkov) dostával províziu za spotrebovanú energiu. Poskytovateľ dá nabíjaciu stanicu, všetku ostatnú prípravu musí zabezpečiť zriaďovateľ, čiže spoločnstvo vlastníkov.
2. Všetky stojiská sú predané, takže niekto by musel svoje stojisko obetovať, aby sa na jeho mieste mohla vybudovať nabíjacia stanica. Alebo spoločenstvo vlastníkov odkúpi dve stojiská (predá niekto?), správca zorganizuje presťahovanie, aby boli stojiská vedľa seba, najlepšie na -1. podlaží. No, mňa by nepresvedčili, sťahovať sa z -1 na -3, kde je dosť vysoká vlhkosť...
3. Pri zisťovaní v distribučke zistil, že do domu je zavedený kábel, ktorý by kapacitne nestíhal na dom aj na 2 nabíjacie stanice. Bolo by treba natiahnuť nový kábel od transformátora do domu, samozrejme na náklady zriaďovateľa, čiže spoločenstva.
4. Správca spočítal, že ak by boli nabíjacie stanice v prevádzke 50% disponibilného času (t.j. 12 hodín denne), tak by návratnosť investície (odkup garážových stojísk, natiahnutie kábla) voči predpokladanej provízii bola minimálne 30 rokov....
5. Informoval sa a zistil, že v nejakom podobnom dome sú nabíjacie stanice obsadené cca 60% disponibilného času, avšak nabíjanie prebieha len 15-20% času. Riešením by bolo spoplatnením nielen nabíjania (buď časovo alebo odobratou energiou), ale aj obsadením stanice (kábla) bez nabíjania. To však žiadny poskytovateľ zatiaľ nevie zabezpečiť.
Hlasovaním bolo vybudovanie nabíjacej stanice (staníc) odmietnuté - proti hlasovalo 100% hlasov z prítomných vlastníkov. Asi aj preto, že zatiaľ som pod barákom nevidel full elektrické auto, len 1 či dve hybridné. A keď ich bude 100, tak bude treba viac nabíjacích staníc ako dve...
Keď si niekto myslí, že by bolo treba urobiť na kandelábroch zásuvky na nabíjanie, tak tie zásuvky (vyvedené káble) sú to najlacnejšie... Lebo mesto asi nebude poskytovať energiu zadarmo, takže zase ku každému kandelábru postaviť tarifikátor. Káble napájajúce kandelábre kapacitne stačia na osvetlenie, avšak pri nabíjaní budú potrebné silnejšie káble, takže rozkopávky... Samozrejme, aj silnejšie trafostanice...