1. odkedy platí že tažšie vozidlo je menej bezpečné ? fyzika ZŠ ..
2. že su EV tažšie už nie je celkom pravda su tam minimalne rozdiely, napr model 3 je lahší ako superb a len o +-40kg tažší ako m3 atd,,
3. výhodov je že EVčka nemaju v predu motor, tj maju 3-4x vyššiu deformačnú zónu z predu, dalej maju velmi nizke tažisko takže je menšia šanca na preklopenie a za dalšie rychlejšie a technologicky lepšie bezpečnostné systémy, napr pri Teslach sa zatahujú bezpečnostné pásy ešte pred nárazom, nie počas neho
4. všetky Tesly su v crashtestoch euro NCAP ako best in class, konkretne model Y dosiahol rekordné skóre v dobe tesovania
https://insideevs.com/news/608882/tesla-modely-euro-ncap-safety-tests/4 najbezpečnejšie auta su elektomobily v NCAP, spalovaky sa tam posledne roky už ani neobjavuju a to neplatí len pri NCAP ale aj pri americkej
https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/best-in-class-cars/2022/2023
https://www.euroncap.com/media/79986/euro-ncap_yearinnumbers_2023.pdf" EV kvoli vyssej hmotnosti jednozne horsia ako u porovnatelnych ICE"
skus túto myšlienku podporit nejakym zdrojom..
Vyssia hmotnost je vyhodou z pohadu bezpecnosti len pri strete dvoch aut, napr celny naraz. Tam ma vyssia hmotnost vyhodu, avsak je to relativne, je to na ukor bezpecnosti ludi v lahsom aute.
Pri naraze do pevnej prekazky je vyssia hmotnost pri rovnakom aute na skodu, nakolko pri naraze sa musi pohltit vacsia energia.
Pri aktivnej bezpecnosti je samozrejme vyssia hmotnost negativom. Snad kazdy vodic ma skusenosti, ze ked ma plne nalozene auto (+300 kg) sprava sa inak ako prazdne. Rovnako to plati aj u samotnych aut, hmotnost negativne vplyva na snad vsetky dynamicke parametre, z hladiska bezpecnosti su asi najpodstatnejsie brzdna draha no najma samotne jazdne vlastnosti, ake pretazenie auto zvladne v zakrute a pod. A cim su podmienky horsie, ak napr nizsia prilnavost vozovky, tym je efekt citelnejsi.
Dnes (a vlastne uz dlho) dosahuju v EuroNCAP prakticky vsetky relevanvne auta az na mimoeuropske vynimky 5*, pricom rozdiely nie su velke. Navyse pozor, cim novsia metodika EuroNCAP, tym mensi vplyv vysledky samotneho narazu na hodnotenie, cim dalej tym vacsiu vahu maju ine faktory. V minulosti sa hodnotil vylucne naraz.
V principe proste plati, ze tazsie vozidlo (a EV su spravidla o 300-500kg tazsie ako porovnatelne ICE ak sa bavime o rozumnej baterii aspon 70-80kWH, v priemere, samozrejme najdu sa aj vynimky) a to nikdy neprispieva ku lepsej jazde.
Samozrejme, niektore veci je mozne ciastocne ovplyvnit komponentami, konstrukciou (vacsie brzdy, tvrdsi podvozok), no hmotnost je z hladiska jazdnych vlastnosti u aut vzdy negativny faktor.
A v zasade kazda takato naprava ma potom negativny efekt na inu oblast, napr u podvozku komfort.