Ked som si prednedavnom vsimol YETIho zavadzajuci a falosny marketing na ich stranke, tak mi napadlo, ze na fore chyba tema o geometrii MTB bicyklov. K realizacii ma ale rozhybal az prispevok od foobara. Bola by skoda, kedy sa linkovany clanok stratil v prepadlisku dejin.
Takze vsetci konzervativci aj moderni, praktici aj teoretici, samozvani filozofi ale aj ti jednoduchsi baziaci diskutovat na tuto temu, sem sa :)

Prílohy:

YETI_ASR_FRAME_COMPARE.jpg
YETI_ASR_FRAME_COMPARE.jpg 52.43 KiB thumb_up0thumb_down


Naposledy upravil Palo TT dňa 02.06.2024 - 23:10:36, celkovo upravené 1 krát.

02.06.2024 - 11:42:20
10
Par zaujmavych linkov ohladne geometrie na uvod.
https://www.pinkbike.com/news/enginerding-seat-tube-angles.html

https://www.pinkbike.com/news/bike-fashion-vs-fit-is-longer-always-better-opinion.html
https://www.pinkbike.com/news/opinion-hello-can-i-get-one-extra-medium-frame-please.html
https://www.pinkbike.com/news/its-time-to-recalibrate-our-ideas-about-chainstay-length-2022.html


Naposledy upravil Palo TT dňa 04.06.2024 - 14:17:26, celkovo upravené 2 krát.

02.06.2024 - 11:45:29
10
Za mňa pri zmene veľkosti rámu je potrebné zmeniť väčšinu parametrov, vrátane "chainstay". To že sa to väčšinou nerobí je však spôsobené šetrením nákladov. V kategórii bajkov do 1000€ to ani nikto neocení. Teda bavíme sa o potrebe mať kratšiu zadnú stavbu ako na rámoch pre vysokých bajkerov.
U e-bajkov je zase problém sa na krátku zadnú stavbu vôbec dostať takže tu je problém opačný ako štandardných bajkoch.
02.06.2024 - 11:53:54
00
Mne sa páči ten postreh, že súčasné XC biky majú vidlice predkopnuté v uhle, aký mali zjazdové bicykle v rokoch 2002-2005. A pritom kopce sú stále tie isté :)
Ako hobík tieto fičuriny neriešim, uhly sú pre mňa španielska dedina. Čo mňa zaujíma je len veľkosť rámu a sloping. Lebo obratnosť je fajn, ale pokiaľ sa to preženie odnesie si to vedenie stopy.
02.06.2024 - 12:21:32
00
3jalo3 napísal:
Mne sa páči ten postreh, že súčasné XC biky majú vidlice predkopnuté v uhle, aký mali zjazdové bicykle v rokoch 2002-2005. A pritom kopce sú stále tie isté :)
Ako hobík tieto fičuriny neriešim, uhly sú pre mňa španielska dedina. Čo mňa zaujíma je len veľkosť rámu a sloping. Lebo obratnosť je fajn, ale pokiaľ sa to preženie odnesie si to vedenie stopy.


Stale maju tie XCka ale povacsinou dlhe predstavce, cize polohou si stale vyrazne nad prednym kolesom. Co je dolezite kvoli trakcii..
02.06.2024 - 14:09:21
01
Súčasné XC bajky majú predstavce cca o polovicu kratšie ako pred cca 10 rokmi. Hlavový uhol sa zmenšil o cca 3 - 4° (zo 71° - 70° na 66,5 - 67,5°)
02.06.2024 - 14:29:50
02
Stale su dlhe a stale to bude jazdit ako XC bike ?
02.06.2024 - 17:16:04
00
Lebo to je XC a nie DH?
02.06.2024 - 18:24:23
00
Ja mam 66,5 a 50mm predstavec. Nemyslim ze je dlhy. Je to sakra velky rozdiel oproti mojmu predoslemu 71,5 a 100mm 😉
02.06.2024 - 18:43:13
00
Diskusia sa rozbehla :y:
Len ta moja narazka na Yeti ostala asi nepochopena. Treba sa viacej snazit :)
Alebo treba napovedu?
02.06.2024 - 19:02:54
00
Chceš nápovedu? Ktorá tu už padla? Pri chainstay máš logicky 2 dôležité parametre, ktoré ti to určujú: 1/ veľkosť kolesa (nejak sa tam musí zmestiť) a 2/ tvarom sedlovej trúbky (tiež sa musí zmestiť nejak okolo toho kolesa). Je nerentabilné pre 3-4 veľkosti bicykla vyrábať 3-4 komplet nové zadné stavby, hlavne pri bežných bicykloch do 2000€ a bežný smrteľník si ten rozdiel 1-2cm ani len nevšimne.
02.06.2024 - 19:30:03
00
O com je cela tato tema akoze??
02.06.2024 - 20:04:24
00
Ako clovek co dost riesil pri testovani bikov geo a vplyv na jazdu a majitel bikov s posuvnymi patkami mozem povedat nasledovne. Aj mala zmena dlzky chainstay na rovnakom biku ma vplyv na jazdu. Pri 1 - 1,5 cm rozdiely dlzky chainstay si ten rozdiel pri vzajomnom porovnavani musi vsimnut dost ludi.
Pri porovnani aktualnych bikov s posuvnymi patkami, kde je rozdiel 1,5cm pri jednom a 2cm pri druhom:
- Kratka verzia spravi bike citelne hravsim a ovladatelnejsim. Na ovladanie treba menej energie, i mensia zmena taziska dopredu/dozadu spravi to, pri com by na dlhsom biku bola treba vacsia zmena taziska. Naklananie do boku je na tom podobne, tiez staci do toho dat menej energie alebo pohybu. Zakruty to zvlada s mensim polomerom takze na trailoch to vie jazdit i viac dovnutra. Tym ze je bike ovladatelnejsi a hravsi tak si poskakujem na hocijakych blbostiach, hadzem kolesom, zdviham predok, skusam prechadzat rozne "dusitka" durch a viac sa s tym bikom hram.
- Dlha verzia spravi z biku na trailoch dh-cko (stale sa bavime v kontexte porovnania kratsej a dlhsej chainstay). Zrazu to drzi smer, neposkakuje to tak, je to rychlejsie a citelne stabilnejsie. Pri zatacani to drzi smer tak to treba o nieco viac prehovarat. Do zakrut radsej zosiroka ako na vnutro. Pocitovo ma clovek vacsi pocit ze ho zadne koleso nasleduje akoby po kolajnici alebo taky ten pocit ako lyzba velkymi oblucikmi v prasane. Je to i pohodlnejsie. Niektore tieto "vlastnosti"mozu byt sposobene inymi "vlastnostami", napr stabilnejsi a pohodlnejsi bike = vacsia rychlost = zakruty vonkajskom, pocitovo ale i ta zmena dlzky chainstay ma na vsetky tieto veci vplyv. Mimo trailov je dlhsia verzia o dost lepsia na vyslapy, na dlhsich trasach a bikepackingu je jazda menej unavujuca. Pri bikepackingu je citit i to ze je to stabilnejsie pri nalozeni zataze v podobe brasni.
Takyto bike ktory ma moznost menit dlzku chainstay odporucam vyskusat vsetkym ktori si myslia ze geo je nepodstatna alebo nevedia co znamenaju ci sa smeju na vyrazoch hravy/stabilny bike.
Nad cim som ale parkrat rozmyslal bolo to, ci prave pri zmene dlzky chainstay pri roznych velkostiach ramu a hlavne velkosti jazdca sa prejavia ine jazdne vlastnosti alebo budu tie vlastnosti cca podobne ako pri mensej velkosti. A tak nejak si myslim ze nejaka zmena tam bude ale asi nie taka markantna ako pri zmene chainstay na rovnakom biku skusanom tym istym clovekom.

A celkovo ku geo. Moj nazor je ten ze moderna geo = agresivna geo. Staci sa pozriet ako vyzera xc pretek dnes a dh pretek pred 20 rokmi. Netreba sa potom cudovat nad tym ako sa meni geometria. Vplyv ma samozrejme i technika napriklad sirsim stredom je mozne posunut koleso k stredu blizsie atd. A vplyv ma samozrejme i vyrobca ktory ku geo moze pristupovat konzervativnejsie a nasledne kazde dva roky prijde s novou uzasnou vylepsenou geo. Toto vsetko ale neznamena ze by mali vsetci jazdit agresivnejsiu geo, ideal nech kazdy jazdi to co mu vyhovuje - podla toho co s tym a akym sposobom bude jazdit, kludne kratke xc s hlavou 71 stupnov.
02.06.2024 - 20:35:27
04
Hint1: Ten Yeti obrazok je nehorazny marketingovy odrb. Otazka je preco?
02.06.2024 - 20:54:14
00
Palo TT keďže fotky za posledných 5 dní zmizli (cervo potvrdil v problémoch so serverom), prosím zopakuj ju

Nebudem síce vedieť odpovedať, ale aspoň si pozriem obrázok;) a popremyslam
02.06.2024 - 21:05:48
02
keyboard_arrow_up