Ako clovek co dost riesil pri testovani bikov geo a vplyv na jazdu a majitel bikov s posuvnymi patkami mozem povedat nasledovne. Aj mala zmena dlzky chainstay na rovnakom
biku ma vplyv na jazdu. Pri 1 - 1,5 cm rozdiely dlzky chainstay si ten rozdiel pri vzajomnom porovnavani musi vsimnut dost ludi.
Pri porovnani aktualnych bikov s posuvnymi patkami, kde je rozdiel 1,5cm pri jednom a 2cm pri druhom:
- Kratka verzia spravi
bike citelne hravsim a ovladatelnejsim. Na ovladanie treba menej energie, i mensia zmena taziska dopredu/dozadu spravi to, pri com by na dlhsom biku bola treba vacsia zmena taziska. Naklananie do boku je na tom podobne, tiez staci do toho dat menej energie alebo pohybu. Zakruty to zvlada s mensim polomerom takze na trailoch to vie jazdit i viac dovnutra. Tym ze je bike ovladatelnejsi a hravsi tak si poskakujem na hocijakych blbostiach, hadzem kolesom, zdviham predok, skusam prechadzat rozne "dusitka" durch a viac sa s tym bikom hram.
- Dlha verzia spravi z biku na trailoch dh-cko (stale sa bavime v kontexte porovnania kratsej a dlhsej chainstay). Zrazu to drzi smer, neposkakuje to tak, je to rychlejsie a citelne stabilnejsie. Pri zatacani to drzi smer tak to treba o nieco viac prehovarat. Do zakrut radsej zosiroka ako na vnutro. Pocitovo ma clovek vacsi pocit ze ho zadne
koleso nasleduje akoby po kolajnici alebo taky ten pocit ako lyzba velkymi oblucikmi v prasane. Je to i pohodlnejsie. Niektore tieto "vlastnosti"mozu byt sposobene inymi "vlastnostami", napr stabilnejsi a pohodlnejsi bike = vacsia rychlost = zakruty vonkajskom, pocitovo ale i ta zmena dlzky chainstay ma na vsetky tieto veci vplyv. Mimo trailov je dlhsia verzia o dost lepsia na vyslapy, na dlhsich trasach a bikepackingu je jazda menej unavujuca. Pri bikepackingu je citit i to ze je to stabilnejsie pri nalozeni zataze v podobe brasni.
Takyto bike ktory ma moznost menit dlzku chainstay odporucam vyskusat vsetkym ktori si myslia ze geo je nepodstatna alebo nevedia co znamenaju ci sa smeju na vyrazoch hravy/stabilny bike.
Nad cim som ale parkrat rozmyslal bolo to, ci prave pri zmene dlzky chainstay pri roznych velkostiach ramu a hlavne velkosti jazdca sa prejavia ine jazdne vlastnosti alebo budu tie vlastnosti cca podobne ako pri mensej velkosti. A tak nejak si myslim ze nejaka zmena tam bude ale asi nie taka markantna ako pri zmene chainstay na rovnakom biku skusanom tym istym clovekom.
A celkovo ku geo. Moj nazor je ten ze moderna geo = agresivna geo. Staci sa pozriet ako vyzera xc pretek dnes a dh pretek pred 20 rokmi. Netreba sa potom cudovat nad tym ako sa meni geometria. Vplyv ma samozrejme i technika napriklad sirsim stredom je mozne posunut koleso k stredu blizsie atd. A vplyv ma samozrejme i vyrobca ktory ku geo moze pristupovat konzervativnejsie a nasledne kazde dva roky prijde s novou uzasnou vylepsenou geo. Toto vsetko ale neznamena ze by mali vsetci jazdit agresivnejsiu geo, ideal nech kazdy jazdi to co mu vyhovuje - podla toho co s tym a akym sposobom bude jazdit, kludne kratke xc s hlavou 71 stupnov.