"K veci - pre toto mám túto tému rád. Lebo je to také ňuňuňu, ako sa električkári stále snažia o tú najzbytočnejšiu činnosť pod slnkom - dokázať a ukázať nám tie neskonalé výhody motoriek, no my, spiatočnícki biozadubenci, ich nie a nie pochop"
Prelom nastal v rokoch 1764 - 1767, keď James Hargreaves vytvoril ručný spriadací stroj – „Spinning Jenny“, ktorý spracúval naraz 8 nití, ale obsluhoval ho len jeden človek. Vyrobená priadza bola tenká a často sa trhala. Zlepšením tohto smeru bol v roku 1767 Highsov spriadací stroj – „water-frame“, ktorý bol poháňaný vodným kolesom. Takto vyrobená priadza však bola hrubá. Prednosti týchto dvoch vynálezov potom v roku 1779 skombinoval Samuel Crompton a vytvoril stroj „mule“ – čiže kríženca, ktorý bol 20-krát výkonnejší. Tento stroj mohol naraz spriadať až 1000 nití. Vyrobená priadza bola jemná a zároveň dostatočne pevná.
u niekoho nenastal "prielom" ani v r 2023
Konštruktérom nového zdroja energie, parného stroja, sa stal v roku 1784 James Watt. Tento stroj pracoval na princípe stlačenej pary. Mal oveľa väčší
výkon ako predchádzajúce parné stroje a využíval sa vo fabrikách na pohon, valcovaní zdvíhacích strojov a iných zariadení. Nastal vek pary. Wattov parný stroj odstránil závislosť na vodnej energii, a umožnil tak stavať továrne na miestach s najvhodnejšími podmienkami.
Pre ďalšie uhlie sa muselo teda viac do hĺbky. Teda až pod hladinu spodnej vody. To zase znamenalo nájsť spôsob ako odčerpávať vodu z baní. Na čerpanie vody z baní sa používal atmosférický parný stroj postavený Saverym a Newcomenom v roku 1712. O tomto stroji sa hovorilo ako o „priateľovi baníkov“. Jeho nevýhodou bola malá účinnosť a veľké straty energie. Priaznivý surovinový zdroj v strednom Anglicku, kde sa popri železnej rude nachádzalo i čierne uhlie, umožnil na sklonku 18. storočia vybudovať rozsiahlu sieť železiarní ...
a už sa mi nechce ďalej pokračovať ....
NIKTO NIKOMU nezakazuje bio bajkovať a ani ho za to neodsudzuje ... dokonca ani
(dosť neodborne a hlavne primitívne) nehejtuje
ale bohapustým PINDANÍM ešte nikto (akýkoľvek) vývoj nezastavil,
koľko percent z Vás šoférovalo auto napr. bez sychronizácie prevodov ?
( volá sa to
radenie z medziplynom
, primár guuuugel poradí)
bez posilovača, (čohokoľvek) bez air bagu, bez abs, alebo bez napr. akejkoľvek ZŤP pomocnej elektroniky ???
(teda okrem anti E-ivana, on to má doma doteraz - to bola parabola, nie urážka) zase "primár guuugel pomôže
"