rodoHaag má podiel automobilovej dopravy okolo 40 %, rovnako ako Bratislava. Varšava, Talin, Belehrad majú podiel automobilovej dopravy okolo 25-30 %. Naopak Lisabon, Atény, Dublin, Rím majú podiel automobilovej dopravy okolo 50-65 %. Príčinu treba hľadať inde ako medzi ekonomikou založenou na službách a vytváraním podmienok pre cyklistov a MHD.
Nemám na to dáta, ale intuitívne to je dané viacerými faktormi.
1. Bezpečnosť, resp. drobná a "hraničná" kriminalita. Myslím tým vreckárov, bezdomovcov a kadejaké živly, ktoré ani často nepáchajú TČ, ale ľudia sa im chcú vyhnúť. Typický príklad je Kamenné námestie, kde sú partie ožranov a kadejaké divné skupinky a jednotlivci.
2. Geografia - v meste, ktoré je zovreté riekou a dvoma horskými masívmi sa objektívne nedá MHD dobre navrhnúť tak, aby bola rýchla a lacná.
3. Hustota obyvateľstva - mestá s nižšou hustotou a rozsiahlymi satelitmi
4. Existencia funčkného a bezpečného metra
5. V mestách, kde je menej daždivých dní a teplo (Atény, Rím) bude oveľa viac skútrov (čo je zrejme započítané do automobilovej dopravy).
Celkovo si myslím, že vytýčené ciele presunúť ľudí z áut na
bicykle je v Bratislave nereálny z dôvodov:
1. Kopce, neexistencia prepojenia MČ, tempo výstavby oddelených cyklotrás.
2. Nie je kde tie bicykle v práci ani v obchodoch odkladať,
3. Starnutie populácie.
Presun do MHD vidím tiež skepticky:
1. Na MHD mesto nemá peniaze, aktuálne dochádza skôr k redukcii objednávaných prepravných výkonov.
2. MHD nemá dostatok ľudí, pracovné podmienky vodičov sa neustále zhoršujú.
3. Kvôli optimalizácií liniek sa cesta MHD skôr predlžuje, pribúdajú prestupy, spoje nenaväzujú.
4. Električka ako nosný dopravný systém je strašne pomalá, jednak kvôli katastrofálnemu stavu tratí (aj zrekonštruovaných) a druhak kvôli nezmyselnému počtu zástávok.
5. Stišovanie prepravy, prechody prechodcov, znižovanie rýchlostí a podobne MHD ešte spomalí. Mimochodom, je verejné tajomstvo, že štátna polícia nemeria rýchlosť autobusov MHD a ani ich nepokutuje. Na niektorých linkách totiž nie je možné stíhať, ak by jazdili podľa predpisov.