V lesoparku Brezina budujú traily pre cyklistov. Problémy im robia vandali i nezodpovední návštevníci.Čítajte viac:
https://mytrencin.sme.sk/c/23174193/v-lesoparku-brezina-buduju-traily-pre-cyklistov-problemy-im-robia-vandali-i-nezodpovedni-navstevnici.html?ref=njctseCyklotrasy chcú spraviť okolo celého lesoparku.
Členovia občianskeho združenia DIVO už niekoľko mesiacov s podporou mesta budujú v Brezine lesné chodníky určené pre ľudí, ktorí jazdia na horských bicykloch.
V budúcnosti plánujú tieto trasy vybudovať okolo celého lesoparku, v súčasnosti niektoré chodníky vedú až k Trenčianskemu hradu.
Snahu dobrovoľníkov však častokrát maria nielen vandali, ktorí cyklotrasy poškodzujú, ale i nedorozumenia, ktoré vznikajú v prípade, že si cyklisti a chodci navzájom pomýlia chodníky.
S výstavbou cyklistických chodníkov, nazývaných aj traily, začali ešte v priebehu roka 2022.
„Traily sú úzke jednosmerné lesné chodníky určené pre jazdu na horských bicykloch. Spúšťačom budovania trailov bola pandémia koronavírusu. Lesopark Brezina sa v tej dobe stal miestom trávenia voľného času stále väčšieho počtu obyvateľov,“ uviedol Adam Babjak, predsedsa OZ DIVO.
Hlavným cieľom trailov je oddeliť cyklistov a chodcov. Zamedziť to má nebezpečným stretom.
„Aktuálne je vo výstavbe mierne náročný okruh pre cyklistov, ktorý by mal v budúcnosti viesť okolo celej Breziny. Ďalším cieľom našich členov je priniesť do Trenčína nový adrenalínový šport, takzvané trailové jazdenie,“ priblížil.
Traily v lesoparku však môžu využívať i cyklisti, ktorý jazdia skôr rekreačne.
„Rekreačne založení cyklisti majú stále možnosť využiť zelené a červené turistické cyklotrasy vedúce k Trenčianskemu hradu a smerom na rozhľadňu Dúbravka,“ uviedol Babjak.
Predseda občianskeho združenia zároveň vyzýva verejnosť, aby sa pri pohybe po trasách na Brezine vzájomne rešpektovali.
„To znamená využívať príslušné chodníky alebo traily určené k danej aktivite. Pravidelne organizujeme verejné brigády pre údržbu a postupnú výstavbu trailov,“ dodal.
Členovia Divo podpísali i dohodu o spolupráci s mestom. Vďaka tomu na tento účel získali dotáciu nielen od trenčianskej radnice, ale i od župy.
„Dostali sme približne tritisíc eur, za čo sme nakúpili drevo a rôzne kotvy. Nainštalovali sme ich do zeme, pretože sme tam nemohli betónovať, aby sme mohli spomínané trasy vyznačiť. Nechali sme si vyrobiť i značenie, ktoré sme osadili,“ informoval Babjak.
Hneď po týždni však niekto zo zeme vykopol päť až šesť drevených kolíkov.
„Niektorí ľudia si dajú i tú námahu, že to rozštiepili. Je to v Brezine niečo nové, ale myslel som si, že ľudia pochopia, že toto je trasa len pre cyklistov, keďže je tam aj tabuľa zakazujúca vstup chodcom. Ľudia by sa mali sústreďovať na kyslíkovú dráhu a náučný chodník, cyklisti by sa pre zmenu mali presunúť na svoj chodník. Asi tu ale panuje jedno veľké nedorozumenie,“ komentoval vandalizmus.
Na trailoch podľa neho vznikajú rôzne konflikty i kvôli tomu, že niektorí cyklisti i naďalej jazdia po dráhach, ktoré sú určené pre chodcov a naopak.
„Naopak chodci chodia po cyklistických trasách. Môžeme byť radi, že neprišlo k žiadnemu úrazu, keďže niektorí cyklisti tam jazdia i rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu,“ povedal.
Ako dodal, v rámci festivalu Fest Art pripravujú i verejnú diskusiu, na ktorej ľudia môžu pripomienkovať budúce úpravy trailov.
„Ak sú náročné, môžeme ich zjednodušiť, prípadne lepšie označiť, alebo vysvetliť, ak je ľuďom niečo nezrozumiteľné,“ doplnil Babjak.
Trasy vytýčili spoločne s mestom
V lesoparku sa minulý rok objavilo niekoľko nových cyklistických trás.
„Určené sú pre jazdu na horskom bicykli. Za ich vznikom stojí spolupráca komunity horských cyklistov združených okolo občianskeho združenia, ktoré si hovorí DIVO občasné združenie a mesta. Vytvárajú tak vhodný priestor pre cyklistov na Brezine, aby sa znížilo množstvo stretov chodcov a cyklistov,“ informovala Erika Ságová, hovorkyňa mesta Trenčín.
Brezina patrí podľa jej slov všetkým, aj chodcom, bežcom, rodinným prechádzkam s deťmi, či so štvornohými miláčikmi.
„Preto je dôležitý vzájomný rešpekt. Miesta určené na horskú cyklistiku sú viditeľne označené. Bikeri sa zjednotili do združenia DIVO Trail a po rozhovoroch sme našli spoločnú reč,“ vysvetlila.
Ako ďalej povedala, mestský lesný hospodár s bikermi prešiel Brezinu a vyznačil trasu budúceho chodníka.
„Určili sa podmienky jazdenia na Brezine a aj keď to bude ešte dlhá cesta naučiť všetkých, cyklistov aj chodcov ohľaduplnosti k sebe navzájom je vybudovanie cyklochodníkov dobrá cesta,“ podotkla hovorkyňa.
Práce vykonávajú Divotrailisti formou brigád.
„Mesto im poskytuje podporu na základe zmluvy medzi združením Divo, mestom a Mestským hospodárstvom a správou lesov. Mesto poskytuje aj dotácie na pokrytie časti nákladov spojených s projektom DIVO Trenčín. V tomto roku ide o takmer tisíc eur,“ dodala Ságová.
Cyklistika je na vzostupe
Prvé okruhové chodníky v Brezine začali stavať pred viac ako dvadsiatimi rokmi.
V tom čase však podľa Ivana Jančičku, lesného hospodára z Mestského hospodárstva a správy lesov v Trenčíne, cyklisti tieto trasy skoro vôbec nevyužívali.
„V posledných rokoch však cyklistika zaznamenala veľký nárast a úzke náučné chodníky sa stali častým stretom rýchlo jazdiacich cyklistov s chodcami,“ priblížil.
Často sa podľa neho stalo, že cyklisti v mokrom období rozryli náučný chodník a kazili snahu o ich vyštrkovanie.
„Štrk rýchlo vyhádzali kolesami bicyklov, dokonca si na internete spravili aplikáciu, kto rýchlejšie prejde cez náučný chodník, kde si písali časy,“ podotkol.
Z toho dôvodu hľadali spôsob, ktorý by tento problém vyriešil.
„Premýšľali sme nad zákazom vjazdu na
bicykloch na náučné chodníky alebo nad spomaľovačmi. Prvoradý je relax v prírode a ten dosiahneme, len ak sa pri veľkom záujme na tak malom území naučíme spolu žiť a vychádzať,“ dodal Jančička.