opatrny-lenochod Zdôvodnenie pocitov jazdy. (Pre lepšie pochopenie)
Vhodnejší prevod tento neduh nedokáže vyriešiť, pretože žiadny bajk na 27,5" kolesách, nemá pocitovo ťažké prevody, ako majú cestné bicykle. Keď sa už rozbehnem tak, už valím ako guľa aj na ťažkom prevode (po rovnej asfaltke) a prišlapujem vtedy, keď začnem strácať zotrvačnosť.
Keď cítim, že v ķľukách už nie je odpor, prestanem šlapať a nechám sa viezť zotrvačnosťou a tým oddychujem. Ebajk má oveľa kratšiu zotrvačnosť a tam sa takto oddychovať na rovine nedá, len šlapať, šlapať a mínať baterku. Pri dlhšej jazde v takto vysokej kadencií, dýcham rýchlo a plytko. Pri pomalšej, napriek záťaži (na klasickom bicykli) dýcham hlbšie a tak sa tak rýchlo neunavím.
Pomalá kadencia na ebajku nie je možná, lebo motor pomáha a cítim sa ako pri jazde naprázdno. Odpor v pedáloch na ebajku cítim len pri prvotnom zábere, keď sa motor ešte len rozbieha.Problém je, že pri vypnutej pomoci sa jazdí ťažko. Pri prekročení 25km/h, ktorú dosiahnem vďaka motoru okamžite, motor vypne a ebajk otažie až tak moc, že proste nevládzem. Nelegálne odblokovanie (pri ktorom sa stráca záruka, ak sa vôbec konkrétny ebajk odblokovať dá), toto nerieši, lebo potom bude jazda na kľukách aj v 35km/h naprázdno, naviac nebezpečná a rýchlejšie sa vybije baterka. Na klasickom
bicykli mám priemerku nad 25km/h pri celom výjazde, to znamená že na legislatívou povolenom ebajku, by som celý čas jazdil za svoje. Teda vlastne nie, lebo na ebajku sa ide bez pomoci motora ťažko.
Mám rád, ķeď cítim v kľukách ťažší odpor a môžem šlapať pomaly. Určite poznáte ten nepríjemný pocit, keď idete do kopca na najľahšom prevode, zrazu Vás prekvapí zjazd a máte v nohách pocit, ako pri spadnutej reťazi. Vo vlnovitom teréne je každých pár metrov ten ľahký prevod potrebný, lebo po 10m je ďalší výšlap. Nemôžem zbytočne radiť na ťažký cez 12 pastorkov a hneď na to naspäť na najľahší.
Teraz to riešim zhadzovaním na malý prevodník. Som ľahký a mám malý grip. Na kameni ma s celým
bicyklom vo vysokej rýchlosti nadhodí, preto nemôžem využivať rýchli zjazd na následnú zotrvačnú pomoc do ďaľšieho kopca, ako mi poradil 90kg ťažký enduro jazdec.
Pri mojej nízkej hmotnosti je technická jazda náročnejšia, aby som dokázal jazdiť bez šlapania, ako to bolo v prípade, keď pretekár vyhral DH, napriek spadnutej retazi. Som typ človeka, ktorý chce jeden výjazd kombinovať trasou vhodnú na cesťak (jazdiť rýchlosťou cesťáka), ale aj trail. 2
bicykle nepotrebujem a ani tento problém neriešia. A predajca ma začne presviedčať, že
mtb nie je určené na cestu. Univerzálne bicykle prestali vyrábať a trail na
graveli je o držku.
Ešte výraznejši rozdiel je, ak presadnem z cestného bicykla, v cene 500€, na trail ebajk za 5000€ a vyskúšam ho na asfaltke. Logický ho zhodnotím na základe momentálneho pocitu veľmi negatívne.
Záver:Môj osobný pocit z potreby motora je, že je na oštaru a je to zbytočná finančná investícia, keď sa nikam neponáhľam, nemám v okolí dlhé výšlapy ako je Kráľova hoľa, alebo Sliezsky dom. Nie je hanba v kopci tlačiť, ak sa nechcem rozbiť. Nikto ma nenúti zostať sedieť v sedle, ani sa s nikým nepretekám. Najradšej jazdím sám. Bojím sa riskovať, dupnúť do toho, aby som dohnal parťáka. Už len pre to, že som sám, neriskujem. Partáci všetci preletia blatom, ja radšej zosadnem a obídem, alebo sa vrátim, ak by som sa cítil unavený a mením trasu podľa svojho uváženia. Nemusím sa nikomu prispôsobovať. Ako sa hovorí, pomaly ďaľej zájdeš.