Uprimne nie som nadseny z formy prechodu na 100% BEV v EU od 2035.
Ako to uz bolo neraz, umysel je dobry, ale na ociach ostavaju klapky a politici to nevidia komplexne.
Podobne to bolo, ked pri boji proti CO2 cca na prelome milenii na zapade (najma FR, Benelux) masivne dotovali kupu dieselov, kedze mali menej CO2 ako benziny.
Nasledne si po cca 10-15 rokoch uvedomili, ze diesele maju vyssie emisie NOx, ktore su rakovinotvorne (to bolo zname vzdy, odjakziva mali diesele na emisnej kontrole x-nasobne vyssie povolene limity).
Riesenim bolo, ze dotovali zosrotovanie tychto dieselov a kupu benzinov
Cize dane auta prvykrat podporili tisicami € pri ich kupe a druhykrat pri ich vyradeni, bravo
Aktualna politika ohladom CO2 a automobilov ma za nasledok napr: )
- od roku 2020 su najviac znevyhodnene male auta typu VW up!, Skoda Citygo, Renault Twingo a pod. Kedze ciele CO2 su speficicky zavisle od hmotnosti auta a kedze su tieto male auta lahke, museli by dosahovat velmi male emisie, co bez velmi drahych technickych rieseni nie je mozne. A ten narast ceny by ich dostal na uroven vacsich aut. Cize ako vysledok su prave tieto najekologickejsie auta (napr VW up! vie jazdit okolo 4 litrov bez akejkolvek elektrifikacie) ako prve eliminovane. Auta, ktore vazia 900-1000 kg, cize su ovela mensou enviromentalnou zatazou, maju ovela nizsie emisie z pneumatik, brzd atd... No 2-tonove SUV su ok.
Velmi podobne to je aj s chystanou normou EU7 (max emisie budu musiet byt dodrzane v extremnych situaciach ako tahanie privesu pri prudkom stupani a podobne), teda v ziadnom rezime nemozu prekrocit limity. Aspon v sucasnou navrhu. Vysledkom bude ze aj male auta velkosti Fabia, Polo, sa prestanu vyrabat, kedze technologia by ich cenovo dostala na uroven aut o triedu vacsich.
- takisto pri BEV sa vobec neberie do uvahy ich spotreba, alebo hmotnost. Z pohladu EU je rovnako super ekologicky maly lahky VW e-up! alebo Dacia Spring ako 2,5 tonove elektricke SUV. A velka vacsina elektromobilov zacina hmotnostou na 1800 kg. Chyba mi tu akekolvek racio vo vztahu ku vyuzivaniu nerastov a vzacnych kovov.
- pri BEV nikomu nevadi drancovanie zivotneho prostredia, takmer vsetko su to obrovske povrchove tazby najma v rovnikovych oblastiach, nicenie pralesov.
Takisto podmienky v akych pracuju robotnici, v Afrike nezriedka deti.
Najnovsia reportaz o tazbe niklu pre BEV ucely z Indonezie:
https://www.wired.com/story/workers-are-dying-in-the-ev-industrys-tainted-city/Zaroven si naozaj nemyslim, ze BEV je vzdy najlepsou alternativou na vsetky situacie a formy osobnej automobilovej dopravy. To je ako nabozenska dogma.