včera večer ma napadla taká "zvláštna" myšlienka... koľko vlastne pripadá g CO2 na výrobu 1 kWh elektrickej energie... je to predsa palivo poháňajúce stroj, akurát v inej podobe ako benzín/nafta...
riešenie EU totižto je, že spaľovacie motory znásilníme skrz emisnú pokutu... každý gram CO2 ktorý automobil produkuje spoplatníme tuším 96 €, povedzme že 100 € aby sa to lepšie počítalo... čiže ešte sme nič nekúpili, nič nevyrobili a priemerný automobil so spaľovacím motorom produkuje cca 150 g CO2 na km takže ak si ho budeme chcieť v budúcnosti kúpiť tak ekologická pokuta za jeho vyrobenie bude 15 000 € (v súčasnosti je to podiel prekračujúci 100 g čiže "len" 50 g cca 5 000 €)...
OK beriem, ale napadlo ma, koľko vlastne pripadá emisií CO2 na výrobu 1 kWh elektrickej energie... a ak nejaká pripadá, prečo by sme nemali použiť rovnakú metodiku aj pri elektromobiloch...
tak držme si klobúky, ideme z kopca... typnite si teraz len tak v duchu... Slovensko ako jedna z mála krajín EU je na tom celkom dobre (atomové elektrárne, vodné elektrárne tvoria základ produkcie), aktuálne je to cca 80 g CO2 na 1 kWh energie, donedávna 2017 bývalo 140 g... ale európsky priemer je okolo 350 g CO2 na 1 kWh (a môžu za to plynové a uhoľné elektrárne, ktoré sú zväčša v Poľsku a Nemecku hlavne...)
a teraz tá matematika pre Elektromobily... priemerná spotreba takéhoto auta je cca 20 kWh na 100 km, čiže 0,2 kWh na 1 km čo predstavuje v priemere 70 g CO2, čiže pokuta na 1 automobil 7 000 €, takže podľa vlastnej metodológie, EU by mala elektromobil nie dotovať, ale naopak zaťažiť emisnou pokutou... !!!
ale to by predsa nebolo spravodlivé, ako k tomu prídu Slováci, ktorí majú 80 g na kWh, Češi majú 350 g, nemci tiež, poliaci 800 g... ako inak ich donútiť zapracovať na energomixe elektrární...
aj solárny panel v životnom cykle produkuje priemerne cca 50 g na 1 kWh vyrobenej elektriky... čo ma celkom prekvapilo sa priznám
takže nie je to úplne tak EKO, ako sa nám to tu tlačí do hlavy... či sa mýlim? neviem, takúto úvahu som zatiaľ v žiadnej debate nezachytil...
a možno je moja úvaha špatná, a tým pádom to nemá zmysel riešiť... vychádzal som z toho, že palivo ako palivo, aj keď podoba a forma je iná... a ak s jeho výrobou/distribúciou/skladovaním súvisia emisie CO2, tak prečo robiť rozdiely a kriviť trh...