Ako to čítam, tak to treba zrejme písať znova a znova:
- pri elektromobilite sa bavíme o roku 2050, čo je zhruba bod zvratu, že ak chceme udržať oteplenie pod globálne 2°C, tak vtedy musí byť planéta uhlíkovo neutrálna; ten rok sa bude postupne upresňovať (skôr smerom dole, ale uvidíme), ale predbežne je to vypočítané na rok 2050;
Tak či tak zabudnime, že ešte niekedy bude z konzumného hľadiska tak dobre, ako bolo ostatných 20 rokov. Nebude. Dobre už bolo. Bude teplo, bude migrácia, budeme chudobnejší, budeme mať materiálne menej, ak sa neprispôsobíme alebo ak nevymyslíme iný ekonomický model, tak budeme nezamestnaní atď atď.
- to znamená, že musíme znížiť emisie vo všetkých sférach spoločnosti a hospodárstva, tak, aby v tom roku cca 2050 planéta bola uhlíkovo neutrálna, pričom cestná doprava produkuje cca 20% celkových emisií, čo nie je síce najväčší podiel, ale je to významný podiel a navyše iba v cestnej doprave emisie stále absolútne rastú, pri všetkých ostatných sektoroch rast nie je alebo je nevýznamný alebo je relatívny.
- preto sa v záujme dosiahnutia uhlíkovej neutrality EÚ rozhodla (zjednodušujem) skončiť s predajom spalovacích áut v roku 2035, a urobila tak nielen EU, ale deklarujú to aj iné krajiny; nie je pritom pravda, že Amerika, Ázia a Afrika má v paži celé emisie, tak isto pripravujú ich znižovanie. Čínou netreba argumentovať, pretože v tej to pôjde najľahšie, je to diktatúra a tam ak politbyro rozhodne, že za päť rokov už nekúpiš žiadny spalovák, tak ho skrátka nekúpiš, lebo tak chce strana a vláda. A strana a vláda k tomu speje. Mimochodom, už dnes je Čína najväčším výrobcom elektromobilov a podiel na nových autách je okolo 20% a stúpa. Za väčší oriešok považujem Indiu, ale aj tá sa napokon prispôsobí. Ak nie, tak sa uvaríme
Podobne je to so štátmi v Amerike - niektoré sa zaväzujú viac (Kalifornia v roku 2035), niektoré menej, ale všade je to téma, ide to pomaly, pomalšie ako by bolo treba, ale ide to;
- no a pre zníženie emisíí sú dve cesty;
- jednou je zníženie počtu áut ako takých - preto už nebudú lacné "felície", štáty a samosprávy budú najmä v mestách zásadne regulovať používanie áut, cena palív sa bude zvyšovať a zvyšovať; v ruke s tým sa bude rozvíjať verejná osobná doprava a v mestách aj nemotorová doprava; je jasné, že to bude bolestivé, ale už máme príklady, že to ide ... a čím neskôr na tú vlnu naskočíme, tým to bude bolestivejšie ... a my na ňu nielenže nenaskakujeme, ale sa jej bránime
, ako píše napríkla Marrab; je to naša chyba, bude to naša bolesť, áno, klesne konzumná "životná úroveň", bude problém s dochádzaním do práce a pod., ale pokiaľ budeme stále investovať štátne prachy do diaľnic a pod. a nie do MHD a koľajovej dopravy, tak to skrátka na konci dňa zabolí; a áno, presne to je cieľom normy Euro 7 - zabiť malé spalováky a zdecimovať spalovacie motory vôbec; áno, autá budú drahé; áno, prevádzka áut bude drahá... to nie je neželaný, ale práveže želaný cieľ, presne preto sa to všetko robí a zavádza;
- druhou, paralelnou cestou je potom rozvoj elektromobility, živenej z obnoviteľných zdrojov (pri ktorých sa podľa mňa ešte desiatky rokov nevyhneme aj jadru, či sa to Rakušanom, Nemcom a pod. páči alebo nie); na to, aby sme mali cca v roku 2050 uhlíkovo neutrálnu dopravu, musíme v cca 2035 prestať predávať spalováky a nahradiť ich elektrom (áno, sú aj e-fuels, uvidíme, či sa rozvinú, ale zatiaľ ten drive nemajú) a na to musia elektromobily, akokoľvek nedokonalé, jazdiť už dnes - aby sme ich vedeli do roku 2035 vyvinúť do stavu, že nahradia spalováky (energetická hustota batérií, účinnosť motorov, účinnosť zdrojov, efektivita distribúcie...).
Takže je úplne jedno, čo si bežný európsky či dokonca slovenský petrolhead, topspeed, auto-moto-a-sport, mtbiker, auto.cz a plno iných clickbaitových redakcií myslí a hovorí, v roku 2035 (plus-mínus, nejaké posuny či úľavy nie sú vylúčené) spalovák v EU nekúpime a automobilky sa s tým už zmierili a investujú do elektra, nie do spalovákov.
Ako vraví kasik, "„můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat.“