V tom príspevku je niekoľko fabulácií, neprávd a mýtov. Napr. zhodenie
reťaze s veľkého prevodníku na menší sa môže zdať rýchlejšie. Ale pri tom ti môže v teréne spadnúť reťaz. Podobný prevod dosiahneš na kazete jedným stlačení páčky a zaradení o 3
pastorky hore bez strachu, že ti spadne reťaz. Nehovoríš o tom čo keď potrebuješ zaradiť z malého prevodníka naspäť na veľký. To je oveľa náročnejšie a musíš zvoľniť tlak na pedále. Pri systéme 1x niečo stačí stlačiť 2x páčku na radeniach Shimano XT/XTR a si hneď o 4 pastorky dole. Reťaz je pri tom namáhaná oveľa menej. Pohyb napínacieho ramienka nemá vplyv na životnosť reťaze.
Kratšia životnosť 12speed reťazí pre systémy 1x je tiež mýtus. Veľa miestnych užívateľov, vrátane mňa, tu už niekoľko krát prezentovalo, že 12spd reťaze XTR alebo XX1 vydržia cez 6000km.
V čom je odstupňovanie 9spd
kazety napríklad 11-32 iné ako odstupňovanie 12spd kazety 11-52 od Garbaruk?
Vacsinou suhlasim zo vsetkym co pises, ale tu sa zrejme nie uplne zhodneme. To ze ti pri radeni presmykom na dol moze spadnut
retaz sice pravda, ale to neznamena ze co pisem je fabulacia, ani ze sa to deje casto. Jazdili sa na tom predsa preteky XCO niekolko rokov a videla si pravidelne padat retaz. Ano, obcas sa to stalo, ale to sa obcas stane aj na 1x ked nie je vsetko uplne idealne. Ano, asi sa to stane castejsie ako u 1x ale nie kazdy jazdi DH, mne za dekady jazdenia 3x nepadla retaz ani raz. Jazdil som zvaznice ako 99,99% cyklistov. Z maleho na velky radis predsa na rovine ci v zjazde, tam nepotrebujes dupat ani to nie je casovo senzitivne. Mas na to tolko casu kolko potrebujes. 99,999% cyklistov sa nezivi pretakanim. Narozdiel od nahlej stojky, kde musia stihnut preradit, inak sa ide tlacit, smerom na tazsi prevod maju cas radit do nekonecna. Skor vyuziju rozsah a zivotnost 3x ako benefity 1x.
Zivotnost nevztiahnuta na cenu je irelevantna. 12s XX1 = 70E 6000km => 1cent na 1km.
V priemere vydrzala Deore retaz ludom okolo 2500km na 3x
Dnes som bol v servise dat si skontrolovat retaz (mam Deore, asi HG-53), ma nabehane asi 2700 km a v servise mi typek povedal ze vyzera dobre na to ze ma 2700 km. Ale mal by som sa uz obzerat po novej.
...
a mnoho dalsich v danej teme.
cena 13,1E => 0.5centu na 1km = polovicne naklady = ta XX1 by mala vydrzat 12000km aby mala rovnaku vydrz.
Odstupnovanie kazety:
V prvom rade porovnavaj top 3x s top 1x inak je to irelevantne cize 3x10 s 1x12. Za druhe opet porovnaj ceny aby si to dala do kontextu. CS-HG50 11-36 = 21E 11-52 od Garbaruk = 255E a to zanedbam "bizu" ako prehadzku retaz radenie....
Dalej zabudas ze krok v zuboch moze byt rovnaky, ale to co ta pre jazdu zaujima je zmena prevodoveho pomeru a ako mozes vidiet ten nie je rovnaky ani nahodou. Logicky sa zhoduje iba na strednom prevodniku, cize ide o 4 zhodne prevody.
http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=22,32,44&RZ=11,13,15,17,19,21,24,28,32,36&UF=2160&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=ratio&GR2=DERS&KB2=32&RZ2=11,13,15,17,19,21,24,28,32,37,44,52&UF2=2160A teketo si uz pri 3x videla ?
A to je len cast radosti sposobenych velkou tazkou kazetou.
all> Ostatne prispevky s polutovanim povazujem z roznych dovodv za nehodne rakcie, to ale neznamena ze s ich obsahom suhlasim.