Na Kenaia nemá zmysel reagovať, to je iný pacient, ale ešte som sa premohol, pretože použil argument a treba ho ho vo všeobecnosti vyvrátiť:
Nie, nie je možné, aby mali cyklisti "vodičské" oprávnenia ("spôsobilosť"). Nie je možné, aby napríklad v Európe všetkých 750 miliónov ľudí absolvovalo nejaké chodecké a cyklistické skúšky, to je skrátka logisticky a edukačne nemožné (o spoločenských dôvodoch ani nepíšem, nie je to moja oblasť). Preto sa spôsobilosť nevyžaduje pre všetkých, ale iba od vodičov - pretože oni riadia smrtiaci predmet (prax ukazuje, že ani to nie je stopercentný spôsob, ale dajme tomu, že v spojení so stále bezpečnejšími autami a stále lepšou infraštruktúrou má vyžadovanie spôsobilosti riadiť autá značný efekt).
Princíp teda nie je postavený zdola hore, teda že všetci účastníci cestnej premávky musia mať spôsobilosť, ale zhora dole - čo najmenej účastníkov musí mať spôsobilosť, ale určite všetci tí, ktorí riadia automobil, pretože ten je nebezpečný, neporovnateľne nebezpečnjší ako chôdza alebo
bicykel (iná rýchlosť, iné rozmery, iná hmotnosť - iné dopady nezvládnutia "riadenia" nez pri chôdzi alebo jazde na bicykli).
Vodičské oprávnenie nie je prostriedkom spravodlivosti ("ak ho teda treba, tak nech je pre všetky módy dopravy"), ale ochrany ("je treba znižovať nebezpečenstvo, vyplývajúce z dopravy a to nebezpečenstvo nespočíva ani v chodcoch, ani v cyklistoch, ale v autách").
Mimochodom, je pre mňa dosť nepochopiteľné, aké more času tu niektorí venujú veciam, o ktorých predsa musia vedieť, že ich nezmenia (napríklad usmernenie pohybu na zrejme najfrekventovanejšej masovej rekreačnej cyklotrase na Slovensku
)