Vôbec nie, to je úplne nereálne. Ako by si postavil oddelenú cykloinfraštruktúru na všetkých desiatkach tisícoch kilometrov ciest? Ako ju postavíš v uliciach miest, zbúraš domy, aby sa tam zmestila "oddelená cykloinfraštruktúra"? A načo by si ju staval niekde na dedine, kde prejde jedno auto za päť minút?
Vodičov a cyklistov "nevychováš" v zmysle výchovy, to je nereálne. Musíš ich donútiť, aby jazdili zodpovednejšie, aby sa naučili jazdiť zodpovednejšie a to výchovou nedosiahneš, dosiahneš to iba priestorovou a legislatívnou reguláciou.
A ako chceš odstraňovať nevodičov z premávky? Dáš im zákaz vychádzania? "Nevodič" akonáhle vyjde z domu, je účastníkom premávky, nemáš šancu ich z nej odstraňovať. Ako vodič musíš skrátka nevodičov rešpektovať a jazdiť tak, aby si ich ohrozoval čo najmenej.
Riešením je oddeľovanie jednotlivých módov dopravy všade tam, kde je to možné a tam, kde to možné nie je, upokojovanie dopravy - a to je v prvom rade jej spomalenie a sprehľadnenie a ak je to možné, tak aj jej obmedzenie iba na odôvodnenú dopravu.
Nemáš pravdu. Za tie roky vidím ako cyklista aj vodič, že k výchove dochádza. Ochota zastavovať chodcom na prechode, spomalenie za cyklistami a obiehanie, až premávka v protismere prejde a pod., to sa zreteľne zlepšuje. Je to proces uvedomenia a to je aj základom akejkoľvek výchovy. Moja dcéra mi hovorila, že učiteľ autoškoly jej vtĺkal do hlavy, že pri cyklistoch si musí predstaviť, že kamión obieha kamión, to za dávnejších čias vôbec neexistovalo.
Pod pojmom nevodič si predstavujem, že to je skôr prasa, ako vodič... Základom bezpečnosti a plynulosti na cestách je odhalenie tých, čo tam nemajú byť. Pomôžem si príkladom. Pred časom som dohliadal na zlepšovanie chodu jedného skladu s vyše 200 skladníkmi. Ukázalo sa, že cca. štyridsiati z nich boli zdrojom cca. 80% zmätkov, buď mali v péčku, alebo neboli
schopní precízne pracovať. Sledovaním zdrojov chýb sa podarilo identifikovať tých "neskladníkov". Ich elimináciou sa potom zistilo, že drasticky ubudli aj krádeže, úrazy, PNky a nebolo potrebné ani držať ďalších 30 kontrolórov, ktorí ešte nachystané palety pracne preverovali, lebo reklamácie chýb, ktoré odhalí až zákazník, sú kua drahé.
Analógiou by bolo odoberanie vodičákov ľuďom, ktorí opakovane jazdia ako zmyslov zbavení, dopustili sa vážneho ohrozenia premávky, boli viacnásobnými účastníkmi nehôd, atď. Bohužiaľ, polícia nepozná tento vcelku jednoduchý sociologicko-manažérsky princíp a možno by na to ani nebola politická vôľa.
A nesúhlasím ani s tým, že nie je možné urobiť infraštruktúru, lebo zo sveta je dosť príkladov, kedy to niekto zvládol, či už hovoríme o cyklistike, alebo hromadnej doprave.