@jaroh napriek tomu, že mám auto, do roboty a podobne jazdím 90% času
bicyklom a v Bratislave, čo veľa ľudí považuje za peklo. Za mňa je to väčšia pohoda ako Londýn, či Frankfurt.
Súhlasím s tebou, že ľudia by mali presadnúť z áut do verejnej dopravy, či zvoliť inú formu ako bicykel, kolobežka, skateboard, pešo a tak. Som za to, aby obmedzovala IAD (istú časť ľudí proste z auta nedostaneme nijak), som za to, aby sa budovala cyklistická infraštruktúra. Ja ju rozdeľujem 2 dva typy a to dopravná - už spomínané cyklopruhy na ceste (za mňa plne postačujúce cyklopruh o šírke 1,25m s tým že pruh pri autách stačí 2,75m, užší pruh z psychologického hľadiska pomáha k znižovať rýchlosť, užšia cesta=idem pomalšie), keďže zvyčajne po tých cestách to je najrýchlejšia a najkratšia cesta do roboty, za nákupom atď a rekreačno-turisto-športová čo je niečo ako hrádza v BA, čo môže slúžiť aj na dopravu aj na šport a rekreáciu. To zase ale kladie nároky aj na samotných cyklistov, aby dodržiavali predpisy. Často chodím za tmy, bežne reálne odhadom 1 z 10 cylistov má za tmy na sebe reflexné prvky či nebodaj
svetlo (aj keď sa to časom pomaly zlepšuje) a to som veľmi optimistický a tí ľudia nemajú problém jazdiť po ceste. Tak isto bežne vidím, ako si to dávajú na červenú, STOPka je pre nich neznámy pojem spolu s prednosťou z prava, či keď je na vedľajšej ceste. Ono dať prednosť chodcovi na prechode som ešte ani raz za 30 rokov nezažil. Ukázať zmenu smeru tiež robí problém. To hovorím len o úplných základoch, čo by mal každý ovládať. Nie je to žiadna raketová veta.
Spomínaš obavy o bezpečnosť. Beriem. Aj v Česku sa argumentovali, že je to nebezpečné, že tam umrelo 36 cyklistov na cestách. Len už sa zabudlo povedať že 29 z nich si za to mohlo samo. Ak prejdem na červenú a zrazí ma autobus, ten autobus za to nemôže, môžem za to ja. Systém môže byť dobre nastavený, napriek tomu ak ľudia nedodržiavajú predpisy, tak systém fungovať nebude. Ako príklad uvediem u známeho na dedine majú železničnú trať aj s prechodom. Sú tam závory, svetlá, vlaky špeciálne kvôli tomu tade prechádzajú 20km/h a trúbia, napriek tomu neprejde rok, aby sa tam nestala nehoda. Mimochodom je to jednokoľajka a vlak tade chodí raz za hodinu. Obyvatelia požadujú podjazd pod traťou kvôli bezpečnosti. Železnice odmietajú, pretože ľudia čo sa sťažujú na bezpečnosť ju sami nedodržiavajú, bežne podliezajú závory, obchádzajú ich a podobne. U cyklistov je to podobne. Na jednej strane kričia CHCEME BEZPEČNOSŤ!!!, na druhej strane nemajú problém prejsť na červenú, nie sú schopný si za 1€ keď už nič iné kúpiť aspoň blbú reflexnú vestu, keď jazdia v noci. Ponovom už bežne vidno ako sa hrajú s mobilom počas jazdy, keďže nové držiaky im to umožňujú, alebo proste ho držia v ruke. Pred mesiacom som bol svedkom, ako sa zrazil chodec s cyklistom na Starom moste na petržalskej strane ako sa zlieza dole smer Most SNP. Chodec si to kráčal po cyklopruhu a pozeral do mobilu, cyklista asi písal SMS a zrazili sa. Nebola to veľká rýchlosť, ale nadávok padlo veľa. Koho to bola chyba? Chodca? Cyklistu? V tom je jadro problému. Bežne chodím po hrádzi do a z roboty, ráno je to v pohode, po obede je to už peklo, ľudia bežne jazdia v protismere, 3 vedľa seba a podobne. Neprejde týždeň, aby som nemusel núdzovo brzdiť, či vyhýbať sa na trávu, lebo musia ísť 2-3 vedľa seba a kecať a zaberajú celú šírku cyklotrasy hore. Ak sa cyklisti nedokážu správať zodpovedne na cyklotrase, ako od nich môžeme očakávať, že budú zodpovedný na ceste? Preto aj tá petícia. Nastavujú pravidlá, kde zodpovednosť sa presúva na šoféra auta. Šofér musí obiehať cyklistu minimálne v 1,5m vzdialenosti, čo je štatisticky aspoň v meste dostatočná vzdialenosť na to, aby cyklista mohol robiť kraviny a šofér stihol zareagovať. Aj dnes, čakám na križovatke na zelenú, vedľa mňa policajná hliadka. Na červenú si to dali 3 cyklisti (normálne obehli policajnú hliadku), pár chodcov si to strihlo ma červenú a polícia nič. Keď som zaklopal policajtovi na okno, že či to nemieni riešiť, aspoň tých cyklistov, dostal som odpoveď, citujem:"Čo mu mám zobrať vodičák na kolobežku? Ak nechcete mať problém, starajte sa o seba." Naskočila zelená odšprintovali preč o chvíľu som ich našiel, ako dávali pokutu za to, že niekumu na aute nesvietilo jedno zadné obrysové svetlo. Lebo to, že teraz cez deň nesvieti zadné obrysové je životu nebezpečné, ale prechádzať na červenú cez križovatku je asi v pohode.
Je logické, že cyklista ťahá za kratší koniec v prípade nehody. Teda chápem že je snaha o ochranu. Ale byť cyklista zase neznamená mať zlatú priepustku, že som cyklista a môžem si robiť čo len chcem na ceste a správať sa ako debil. Pravidlá platia pre všetkých.