Ja som tú petíciu tiež nepodpísal a za svoj kritický názor som dostal ban na stránke Cyklokoalície, lebo ak napíšete pravdu čo sa im nehodí, tak vám zmažú príspevok a ak to zopakujete tak ban.
Ale k veci. Čo som našiel, tak podľa štatistiky Policie ČR za nehody cyklistov na cestách môžu v 75% prípadov samotný cyklisti. Ak odrátame nehody, kde bol účastník len cyklista čo je 10%, tak za 65% nehôd s účasťou cyklista-auto môže cyklista. Každý piaty cyklista čo sa riešili tie nehody, nafúkal cez 1,5 promile (1,5 promile je nejaká hranica, že sa to tvrdšie posudzuje, takže opitých mohlo byť oveľa viac). Z 36 úmrtí cyklistov za minulý rok umrelo 29 cyklistov z dôvodu porušenia predpisov cyklistami. Takže len 7 cyklisti umreli kvôli pochybeniu vodičov. Na Slovensku to bude veľmi podobné, ten pomer. Aj CK vytiahla, že na Slovensku umrelo na cestách kvôli vodičom 20 cyklistov. Žiaľ štatistiku sa mi nepodarilo nájsť, ale na internete som našiel novinové články, kde 4x umrel cyklista na ceste bez cudzieho zavinenia (1x opitý padol a rozbil si hlavu a umrel, ďalší v opitosti spadol a zamrzol a zvyšné 2 si už nepamätám). To z 20 mŕtvych cyklistov zrazu nám 4 ubudli. Jeden cyklista umrel na nejakej rýchlostnej ceste (podľa zákona tam nemal čo hľadať), jeden nezastavil na STOPke, jeden prešiel na červenú (po prechode pre chodcov), 3 zrazili autá na okreske za tmy, keď nemali ani jednu odrazku na sebe, reflexný prvok či svetlo, z toho 2 išli v protismere, samozrejme povinne celý v čiernom a 2 umreli, lebo nedali prednosť (prednosť zprava, a bol na vedľajšej) a jeden umrel, lebo to strhol priamo pred auto, chcel odbočiť doľava, nedal ani znamenie o zmene smeru, ani sa nepozrel, či mohol odbáčať, proste to zalomil na okreske. V 3 prípadoch bol na vine šofér auta, viac sa mi nepodarilo zistiť, takže ak si to zrátame, 20 mŕtvych cyklistov, za 3 môžu šoféri, za 13 ak som dobre rátal môžu samotný cyklisti a tie 4 úmrtia neviem. Čo som našiel nemeckú štatistiku nehodovosti, tak dlhodobo podiel nehôd cyklisti vs autá je na cca 55-65% za posledných 8 rokov na strane cyklistov a dlhodobo to rastie, kde ešte uvádzajú, že cca 20-30% cyklistov má spoluvinu, napríklad šofér síce zrazil cyklistu, čo išiel po hlavnej, ale bola tma a bol v čiernom a neosvetlený, kde šofér auta mu mal dať prednosť, ale reálne ho nemusel vidieť a podobné situácie (záleží aj od počasia, ak bolo pekné a v čase prázdnin, voľná atď, tak to výrazne stúpa), za cca 10% dlhodobo je to nehoda cyklistu bez cudzieho zavinenia. Ak si zoberieme tieto štatistiky, tak približne za cca 70-75% nehôd môžu samotný cyklisti (po týchto číslach a aj linkoch na správy policie ČR, Nemecka a články čo som našiel o nehodách na Slovensku som dostal ban)
Z môjho pohľadu nie je problém správanie sa šoférov (áno, pri určitých blbcoch áno, žiaľ to sa eliminovať nedá, ale drvivá väčšina je slušná), ale ukazuje to, že zhruba za 3 z 4 nehôd môže cyklista. A to treba riešiť. Darmo dáme 1,5m odstup od cyklistov, keď cyklista si to sekne na červenú a potom ho zrazí auto. Od šoférov sa vyžaduje pomaly, aby mali vešteckú guľu, že čo spraví cyklista či chodec, veľmi obľúbené fráza chodcov a cyklistov je, že šofér má predvídať. Keď som známemu cyklistovi bez vodičáku čo sme sa bavili na túto tému na aspoň ohľadom červených povedal, že skús to dať autom na neskorú oranžovú, aj tak sa za tebou v 9/10 prípadov policajt rozbehne a bude ťa riešiť. Všetci čo to počuli na okolo, tak 30 ľudí súhlasilo, čo mali vodičák. Keď som povedal, prejdi pešo/bikom na červenú pred policajtom, radšej sa pozrie na druhú stranu, len aby to nemusel riešiť. Mimochodom, chodec ak prejde na červenú má to za 50€. Pri niektorých prechodoch čo poznám, tak za 20 minút tam takto odchytia aj 300 ľudí a to už je slušná zbierka peňazí za 20 minút roboty. Podľa štatistiky že vraj za rýchlosť pri autách je štatistika 1 pokuta na cca 55 minút merania rýchlosti.
Môžme sa baviť, že infraštruktúra je nevyhovujúca. Môžme sa baviť o tom, že cesty sú v takom a onakom stave. Nič ale nemôže ospravedlniť jasné a vedomé porušenie predpisov ako jazda na červenú, nezastavenie na STOPke, nedanie prednosti v jazde, chýbajúce
osvetlenie a reflexné prvky a podobne. Už len posledná štatistika. Podľa Ministerstva vnútra, vodičské oprávnenie vlastní na Slovensku cca 3,7 milióna obyvateľov z 5,5 milióna obyvateľov. Podľa štatistického úradu, osoby mladšie ako 10 rokov sa môžu pohybovať na ceste len v sprievode osoby staršej ako 15 rokov, ktorá za ňu nesie zodpovednosť a pozná zákony a pravidlá. Čo som našiel štatistiku, tak máme 900 000 detí do 15 rokov na Slovensku. Nejakým hrubým odhadom teda cca 700 000 detí môže byť pod 10 rokov? Takže z 5,5 milióna obyvateľov 3,7 milióna má vodičák (aspoň na malú motorku) a cca 0,7 milióna môže na cestu len v sprievode. To nám ostáva cca 1,1 milióna ľudí bez vodičáku. Štatisticky teda, 4 z 5 slovákov majú mať vedomosti o dopravne (majú predsa vodičák), resp. majú byť pod dozorom zodpovednej osoby. Ak sa pozriem, čo stvárajú chodci a cyklisti, tak teoreticky 4 z 5 by mali ovládať pravidlá (pravidlá pre chodcov sa zmestia na A4, takže trápnejšiu výhovorku že nepoznám pravidlá nepoznám). Ale nevyzerá to tak. Skôr to vyzerá tak, že možno tak 1 z 10 ovláda pravidlá.