K tomu
GPS vs neGPS altimetru...
Mnohé GPS (napr. Vista, Vista C, GPSMAP 60 CS) majú barometrický výškomer, na ktorý sa dá celkom spoľahnúť, ale vďaka tomu, že počas vášho prejazdu sa samozrejme tlak priebežne mení, je do takéhoto záznamu vnesená celkom zaujímavá chyba. Pokiaľ by ste výšku merali IBA pomocou GPS (teda signálu zo satelitov), mali by ste podľa môjho názoru výšky ešte ulítlejšie, bez augmentácie (EGNOS) je esd pre stanovenie výšky +/- 20-30 m pri KAŽDOM sampli! Aj s augmentáciou je to určite na úrovni +/- 10! (Asi 3-5násobok odchýlky vo vodorovnej rovine.)
Nanešťastie Garmin doteraz nerobí GPSko s tepelne kompenzovaným barometrickým výškomerom (žeby Colorado? nie som si istý), takže tepelne kompenzované barometrické výškomery cyklocomputerov (určite HACy) sú presnejšie.
Pri akomkoľvek premeriavaní výšok platí zásada čo najčastejšej kalibrácie na referenčných bodoch. V teréne sú to napr. rázcestníky s výškovým údajom, ale pozor, mnohé tie výšky sú uletené!
Takisto ak máte nastavenú inú výšku štartu ak v reáli, bude prevýšenie iné ako by malo - vo vyšších výškach je menší pokles tlaku pri vystúpaní 1 m.
Ďalej sa prejaví aj ako často sa zaznamenáva vzorka (čím častejšie tým väčšie prevýšenie) - to má tiež vplyv pri porovnávaní medzi jednotlivými prístrojmi. Musíte nastaviť čo najviac porovnateľných parametrov merania.
Rozdiely do 5% sú IMHO zanedbateľné.
Napr. ak kalibrujete obvod
kolesa na základe súbežného merania dĺžky trasy GPSkom a magnetickým senzorom na kolese, opäť vnášate nepresnosť, GPS v ideálnom prípade ukáže vždy menej. Vaša trajektória nie je priamka medzi dvomi bodmi po sebe zaznamenanými GPSkom. Isteže je tu otázka ich odchýlky od reálu
.