ja to chapem asi takto nejako:
Dnes, keď súkromní užívatelia zverejnia svoj článok na Facebooku alebo stránkach Googlu, internetoví giganti majú z toho nemalé peniaze. Zarábajú totiž na predaji online reklamy, ktorá sa zverejní v článkoch.
Po novom sa s touto časťou peňazí budú musieť podeliť s vydavateľmi. Európska únia totiž zaviedla takzvanú daň z odkazu. Vydavatelia budú mať po novom právo na odmenu aj za zverejnenie iba časti ich článku alebo publikácie.
"Táto smernica je dôležitým krokom smerom k náprave situácie, ktorá umožňovala zopár spoločnostiam zarábať obrovské sumy peňazí bez poskytnutia riadnej odmeny tisíckam umelcov a novinárov, od prác ktorých závisela ich činnosť," povedal Axel Voss, poslanec europarlamentu.
.....
4. Čo je podstatou smernice?
Smernica o autorskom práce, ktorú schválili europoslanci, má viac chrániť nielen autorov a vydavateľov tlače, ale napríklad aj filmové štúdiá. Smernica má po novom posilniť autorské práva kohokoľvek, čie dielo sa zverejní napríklad na googli či facebooku.
Ak napríklad filmové štúdio zverejní na svojom profile na facebooku video, Facebook mu doň vloží reklamy, na ktorých zarába sociálna sieť a nie filmové štúdio.
Platí to aj pre písané články či iné príspevky. Médiá aj ľudia tam svoje články zverejňujú dobrovoľne a zadarmo, facebook by bez týchto príspevkov nebol atraktívny pre sponzorované príspevky.
zdroj:
https://ekonomika.sme.sk/c/22084389/giganty-maju-vydavatelom-platit-dan-z-odkazu-ako-sa-zmeni-internet.html