Skúsim trošku prispieť do tejto debaty.
Vyskúšal som viacero mazív - na cesťáku, XCM, v meste - a podľa mojich poznámok sú medzi nimi (v rovnakých podmienkach) rozdiely. Rzodiely v rôznych ukazovateľoch - trenie (niektoré ho dokážu aj zvýšiť), trvanlivosť do začatia pískania, množstvo zbieraného prachu (hmm, čo je to vlastne prach??), čiernenie prevodov. Neskúmal som to v laboratórnych podmienkach, len v reálnych, preto sú aj tie hodnotenia trošku "fuzzy". Hľadal som niečo, čo by som nemusel na horskáči po každej jazde aplikovať (a čistiť reťaz). Nenašiel som, hľadám ďalej
Motorové oleje, prevodové oleje, oleje na bicykle, "lepidlo" na motorkové reťaze. Shell, Slovnaft, Mucoff, Motorex, Noname, Chainstar, Finishline, TF2... Niektoré mali trvanlivosť mazania dlhšiu, niektoré kratšiu, niektoré biednu.
Finishline XC vo vlhkom prostredí 28-35km. Nebol som spokojný.
Shell 80W-140 55km - dosť dobré.
Mucoff Wet trošku menej (nemám pri ňom zapísané kilometre), ale celkovo do mokra dobrý.
Motorex dry v suchom >60km, dosť dobré.
Na
cesťáku 80W-90 550km (bežné (suché) prostredie). Motorex zbieral trošku menej špiny.
Chain star (obidve varianty) slabé - na cesťáku ledva 400km, na horskom 30km v prachu.
Sprej na motorky celkom nevhodný. Vytváral hrubú a dobre priľnutú vrstvu na všetkých rotujúcich častiach, trenie v reťazi zvyšoval a veľmi ťažko sa odstraňoval.
V podstate som skončil pri kategorizácii na mazivá s nízkou a vysokou viskozitou. Nízka je vhodná do suchého prostredia (ale treba poutierať prebytky po krátkej jazde), vysoká do mokrého. Špecializované bicyklové mazivá vo všeobecnosti menej "čiernia" prevodové ústrojenstvo. Prevodové oleje dosť smrdia. Mám ľahšie svedomie pri tých, ktoré tvrdia, že sú biologicky odbúrateľné (ale čo je na tom pravdy neviem...). Tiež som zistil, že keď čliape voda, tak od žiadneho maziva nemožno čakať dlhú trvanlivosť.