CraObs Veď hej, len tebou uvádzaný príklad sa líši od zraniteľného cyklistu v tom, že traktor či povoz je od cyklistu 4x širší, je omnoho lepšie viditeľný, ľahšie ich zbadáš aj spoza iného auta, tiež býva dobrým zvykom vodičov traktorov natlačiť sa celkom na krajnicu a dobrí šoféri v protismere to urobia tiež (mimochodom, ak vidím v protismere cyklistu, tak sa autom tlačím na svoju krajnicu často viac, ako on, aby protiidúce autá mohli obiehať plynulejšie a bezpečnejšie). A legislatívci asi vedeli, prečo napr. v mnohých krajinách zaviedli pre pomalé vozidlá obmedzenia. Napr.:
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky dáva do pozornosti prevádzkovateľom vozidiel ustanovenie § 39 ods. 7 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov podľa ktorého používanie zvláštnych motorových vozidiel na cestách je s výnimkou ciest III. triedy, miestnych komunikácií a účelových komunikácií zakázané, to neplatí
pre traktory a pracovné stroje samohybné povinne opatrené tabuľkou s evidenčným číslom, ktoré môžu používať aj cesty I. a II. triedy s tým, že cesty I. triedy nemôžu používať
v pondelok až piatok v čase od 07.00 do 09.00 hodín a
v piatok a v dňoch pracovného pokoja v čase od 16.00 do 20.00 hodínExistujú zákazy jazdy kamiónov v určitých časoch, atď.
Najdôležitejšia mantra v tejto súvislosti je "plynulosť"...
Chápem aj tú snahu cyklistov virtuálne zväčšiť svoj rozmer a donútiť premávku zozadu zabrzdiť, ale zároveň vravím, že tento štýl bohužiaľ dramaticky zvýši nebezpečnosť daného úseku vo všeobecnosti pre všetkých zúčastnených. Tomu, samozrejme, nikto nemusí veriť, ale opäť musím vyzvať, aby sa ľudia pozerali vlastnými očami.
______________
Jezuško, stále tu niekto nevie pochopiť podstatu problému a rešerše zaňho robiť nebudem. Ale môžem ľudí zabávajúcim sa čítaním tohto fóra vyzvať na osobné pozorovanie: všímajte si vlastnými očami rôznych šoférov. Ak pravidelne jazdíte, narazíte na tých svižnejších aj tých pomalých, čo pre istotu idú v obci 45km/h.
Možno si všimnete, že ten pohotovejší šofér, čo sa nebojí používať povolený rozsah rýchlostí, zbadá autobus na zastávke a bude ho obchádzať s nohou na brzde rýchlosťou 28km/h. A ten opatrnučký si ten autobus ani
deti na zastávke vôbec nevšimne a ďalej pôjde svojich 45. Lebo tu sa nebavíme o tupom stískaní plynového pedálu, ale o tom, ako je niekto bdelý a prispôsobuje svoju jazdu tomu, čo sa okolo neho deje. Volá sa to aj
súdnosť. Najmenej súdni šoféri sú potom tí, čo jazdia ako blázni, k dianiu na ceste a okolo nej sú "slepí" a tí sú aj najnebezpečnejší.
Je logické, že náraz vyššou rýchlosťou je apriori nebezpečnejší, ale výsledok stretu je predovšetkým závislý na tom, či vodič vnímal okolie a predvídal. Ale dosť už, začnite si všímať šoférov a možno pochopíte, čo sa tu snažím povedať.