Na tvoje otázky sa nedá jednoznačne odpovedať. Napr. Svajble sa vyrábajú v rôznych verziách a prevedeniach.
LiteSkin - maximálne odľahčená verzia s tenkými bočnicami. Je to pretekárska verzia. Dá sa síce použiť ako bezdušová verzia ale tmel " treba kontrolovať a dolievať cca. každý mesiac. (moja skúsenosť - na originál TLR ráfikoch bez nutnosti používať tesniacu vložku po dvoch mesiacoch takmer bez tmelu)
SnakeSkin a
Double Defense sú
TL Easy - vhodné na bezdušové použitie.Ich bočnice majú o jednu vrstvu viac. Táto "bezpečnostná" vrstva zaručuje už zmenšený únik tmelu. Pri týchto je potrebné tmel kontrolovať a dolievať cca. každé dva mesiace. (podľa výrobcu výdrž tmelu 2-4 mesiace pri ich tmele) Pri CafeLatexe mám oosbnú skúsenosť, že je to omnoho menej. Teda záleží aj na druhu tmelu ktorý je použitý.
SnakeSkin vo verzii
TL-Ready - výrobcom priamo určená na bezdušové použitie. V tejto by mal tmel vydržiať podľa výrobcu 6-12 mesiacov. S touto nemám osobnú skúsenosť.
Tubelles verziu som tento rok už u výrobcu nevidel v ponuke. Táto verzia mala vnútornú stranu plášťa pokrytú vrstvou gumy. Táto svojim spôsobom nahrádzala funkčne dušu. Verzia Tubelles bola preto aj ťažšia. V tejto mal tmel vydržať 1-2 roky. Ja som ich na začiatku každej sezóny kontroloval a trocha aj dolieval. Výborne zacelovali drobné defekty s minimálnym únikom tlaku v pneumatike. Moja a nie len moja nedobrá skúsenosť s nimi bola, že po 2-3 rokoch sa vnútorná vrstva nejak narušila a tmel natlačilo medzi jednotlivé vrstvy a urobil sa tam hrboľ. Týmto spôsobom boli už ďalej nepoužiteľné. S dušou však cez zimu ešte niečo odjazdili.
Zatiaľ som popisoval len kvalitnejšie verzie -
Evolution Line.
Verzie
Performance Line nie sú určené na bezdušové použitie. Boli však borci čo to dokázali. Ako im to však slúžilo sa ja neviem vyjadriť. Ja osobne by som to ani neskúšal.
Podobne s verziami je na tom aj Continental.
Rozoberať verzie pneumatík ďalších výrobcov z mojej strany by však bolo už nad rámec bežného príspevku.
Výdrž tmelu závisí, okrem verzie pneumatiky aj od:
- jeho množstva, ktoré ostane po utesnení novej pneumatiky (niečo unikne pri upchávaní mikroskopický trhlín a prípadne nerovností v "zámku"
ráfiku (odporúčam pri nových pneumatikách dať ho radšej viacej ako odporúča výrobca tmelu)
- kvality úpravy ráfiku na TLR
- druhu použitého tmelu
- tlaku v pneumatike
- vystavovanie pneumatiky účinkom slnka a tepla
- veku pneumatiky
- množstva drobných defektov (napr. pokles tlaku v pneumatike môže signalizovať, že k defektu mohlo dôjsť)
- ďalšie, vplyvy ale už menej významné
Pri väčšom úniku tmelu, napr. väčší defekt je vhodné tmel doliať. Pýtaš sa koľko? No predsa to isté množstvo ako uniklo. Keď dolejem podľa odhadu, nemusím sa trafiť. Keď chcem mať istotu, odchlipnem kúsok bočnice plášťa a vizuálne odkontrolujem množstvo tmelu a dolejem podľa potreby.