Ked vrcholila era hlinikovych rafikov, tak okolo roku 2000,bola podobna dilema vtedy medzi shimanom a campou; shimano vtedy maximalizovalo silu brzdenia a campa spravila opacny krok, umyselne spravila konstrukciu brzd tak, ze zoslabila ucinok, aby nedochadzalo pri reflexnych situaciach k lahkemu bloknutiu
kolies (a zostrelenu par ludi okolo seba). Karbonove
kolesa brzdia slabsie tak sa na taketo dilemy zabudlo. A teraz je to tu zas. v jednom cisle 53x11 sa k tomu vyjadrovali kompetentni, teda jazdci a mechanici a ak si odmyslim ze sponzori sa nekritizuju, tak z ich nazorov vypnula obava z toho, co tu nezaznelo a co je v pretechoch zasadne. ako sa budu spravat mixnute systemy v baliku, kde su centimetrove rozostupy, kde sa ide na hranu rizika a kde su extremne dlhe zjazdy, ktore sa jazdia na maximum. Vtedy nebude cas na striedave brzdenie, ani ine zarucene rady solo jazdcov. Kto z vas jazdil 20km zjazdy v baliku s kotucmi
bike na biku? kolko vobec jazdilo v skupine v takych zjazdoch, zazili ste to? Ja ano a vtedy teorie vyssie pisane su trosku srandovne. Neustale sledujete trejektorie ludi pred vami a okolo vas, pocitate s tym, ze je urcite niekto za vami. Vtedy urcite nepotrebujem zastavit za kazdu cenu na fleku, nemam ani s rafikovymi brzdami problem dostatocne zabrzdit (ak neprekrocim brzdny bod co sa kazdy snazi priblizit), naopak skor sa obavam, aby sa mi neblokli kolesa, lebo potom leti dole cela skupina... skratka zaklad je v predvidatelnosti brzd (vadnutie) a v dostatocne odolnosti voci zaflekovaniu. No a prave toto je najvacsia loteria u kotucov (a to nie je hejtovanie). Ak k tomu sa v mixe doda este rozlicna brzdna draha (ucinnejsie kotuce vs rafikove brzdy) tak o hromadne pady nebude nudza. Plus sa poukazovalo na to, ze pri hromadnych padoch v rychlostiach kotuce mozu posobit ako noze, moze prist k reznym poraneniam. Nehovoriac o kompatibilite a pod. Mozno raz bude tato technologia vyspela a tieto otazky budu pase, ale dnes to tak este nie je. Preto u mna tie demo videa o efektivnosti kotucov su skor demo o vyssom riziku, kedze sa brzdna sila prena sa na ploche eurovej mince a nie kazde brzdenie sa musi skoncit uplnym zastavenim. A debaty o brzdnej drahe su tiez v urcitom kontexte odveci pretoze nech by bola hoc aj 90cm dlha, pretekari budu brzdit na 89cm;) takze sa aj tak neodstrani problem s hranicnym brzdenim, len sa zanesu dalsie premenne. Podla mna je fail davat neodladenu technologiu do top podujati, bohuzial biznis to chce. A hlavne potom to treba nanutit nekritickym obdivovatelom v dave... aby radi nakupili nove, nekompatibilne, ale trendy.