Ak chcete pocitat, tak tu su orientacne cisla.
Na 100 km spotrebuje osobne auto orientacne 18-20 kWh energie. V litri benzinu a nafty je jej zhruba 10 kWh. Benzinovy motor z nej vyuzije 30-35 %, diesel 40-45%. (Preto ma usporny benzin zhruba 6 l/100 km a diesel 5).
1 L benzinu alebo nafty pri spaleni vyprodukuje cca 3 kg CO2.
Pri elektrine sa pocita cca 800g na 1 kWh elektriny z uhlia, 500 z plynu, 250 biomasa a 12-50 g/kWh su jadro a obnovitelne zdroje. (Toto mam z electricitymap.org)
Vyroba auta je veelmi orientacne 750 kg na 1000 eur z ceny (ak ma niekto lepsie cisla, ponuknite).
Len sa chcem spytat na energeticku narocnost vyroby LiIon baterii do aut. Kolko kg CO2 na 1kWh.
Teraz si mozete orientacne spocitat ci a komu sa vyplati ake auto z pohladu CO2, alebo kolko energie budeme potrebovat, ked prejde milion aut na elektrinu a pod. Lebo v mediach su clanky podla toho kto za koho kope. Bud su elektro uplna pecka alebo totalny hnoj.
Ak budete chciet cisla doplnit, alebo upravit, kludne.
Toto je orientacny nastrel, s ktorym si viem spocitat, ze keby som mal teslu a jazdil 1000 km mesacne tak sa mi spotreba elektriny v domacnosti iba zdvojnasobi. Ze to nebude desatnasobok a pod.
A tiez si clovek vie uvedomit, ze v 50l nadrzi nafty je 200kWh energie na pohon ale 200kWh
bateria je trosku oriesok. Jednoducho hustota energie v benzine a nafte je tak vysoka, ze ju nahradit niecim inym je fakt tazke.