bicycletour (netagujem, lebo ma to uz realne nebavi tato diskusia): takze, vytvoril si si "vlastnu" definiciu ucinnosti, ako "kolko km dokazem prejst na
baterku s objemom 320l vs na benzin s objemom 320l", i.e. ako velmi netypicku definiciu, ale vsetci ostatni su tu "blazni".
rozne technicke "drobnosti" tam je skoda vobec komentovat (ako ze ze pri EV pocitas objem baterky, ale napr. prevodovka pri ICE zrejme neexistuje)
najskor tu hovoris akoby energeticka hustota bola "modla", zdaleka najdolezitejsi parameter urcujuci rozvoj nasej spolocnosti - ale z nejakeho dovodu nebezime vyhradne na jadrovych elektrarnach, alebo aspon netankujeme do nadrzi vodik (ked aj hned vyrobeny zo zemneho plynu), aj ked su zdaleka omnoho viac energeticky huste oproti fosilu... Zatial co sa ti
snazim niekolko krat povedat ze energeticka hustota (zdaleka) nieje
jediny parameter, aspon uznas, ze "energeticka hustota ucinnost
ovplyvnuje" (uz snad to prestava byt ta najdolezitejsia modla....).
Na parny stroj ekvivalentny k benzinaku som sa pytal, aby som ti ilustroval ze ozaj to nieje len o energetickej hustote, ale ze napr to uhlie nevieme spalovat (prakticky) inak ako to robime a kvoli tomu nevieme spravit maly, spolahlivy a vykonny parny stroj. No ty mi radsej povies, ze ropne produkty boli lacnejsie - na coz ti ilustrujem, ze ani dnes niesu lacnejsie, ze ropa/plyn su drahe oproti uhliu, ako vstupna surovina.
Nacoz dalej "otacas", a uz hovoris priamo, ze nestaci len cena (a teda energeticka hustota) samotneho paliva, ale aj ine parametre vstupuju do
hry - uz by som povedal aj JUCHUUU, si konecne dospel k pochopeniu/uznaniu toho co hovorim od zaciatku - ale zarezes to tym, ze to je opat ta zazracna energeticka hustota co nam dovoluje spravit maly/spolahlivy/vykonny motor (opat ta pozdravuje uran+kamarati a vodik).
To, ze si to trosicka priohnes, a teraz uz zrazu to nieje objemova hustota na ktorej zalezi, ale hmotnostna energeticka hustota, asi neriesit. Ale ani to ti nejde moc dobre, pretoze ono ten vlak by ani ten extra vagon nemusel tahat kvoli tomu ze potrebuje 2-nasobny objem na svoje palivo, ale kvoli tomu ze ten motor jaksi zabera omnoho viac miesta - opat na co som narazal skorej, a co si potom oklukou aj ty sam priznal. Aby si to zaklincoval, tak vlastne energeticka hustota je ta modla, ale zrazu nie pre plynove elektrarne. A ano, ta rychla regulovatelnost - to je dalsi z presne vec z kategorie dovodov kt urcuju co pouzijes - aj napriek tomu ze je to hooodne drahe. Ale s energetickou hustotou to ozaj moc spolocneho nema. A napr v linku dole mas uholnu elektraren kt to tiez (do nejakej miery) mala zvladat - nova, moderna - podla tychto tvojich vyjadreni nevidim dovod preco teda mala vobec existovat co i len na papieri. No ale vlastne aj to USA, ako ropna velmoc, ma len ~0.9% z "ropy" vs 20% z uhlia. Bo ropa je taka super, lacna, vyhodna a miliarda inych dovodov, ze ju vlastne nebudeme palit v elektrarni a radsej vezmeme uhlie....
Mam sa vobec vyjadrovat k tomu, ze aj ked ti explicitne ozrejmim ze "radovy rozdiel" znamena ze v niecom je rozdiel aspon 10x (i.e. 10x, 100x, 1000x,...) (vs nasobny rozdiel znamena <10x), uplne to ignorujes a explicitne prekrucas/klames o tom co som napisal? Nehovoriac o tom, ze opat ignorujes co som napisal pred tym - ano, existuju scenare kde sa ti EV (dnes) neoplati, ale existuje ich aj dost vela, kde (uz aj dnes) ano. O nejakych "celkovych nakladoch" opat pomlcme radsej uplne.
O kvalitkach, ze sem potom tahas veci, ktore sme explicitne vela x povedali, ze ano, nemaju zmysel v dnesnom stave technologie (tahace, lietadla, velke lode) asi skoda hovorit uz uplne. By som aj povedal, ze "vsetci su blazni, len ty si lietadlo", ale bojim sa ze aj tuto metaforu by si opat prekrutil, ako s tym autobusom.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_densityhttps://www.osel.cz/11571-elektrarna-moorburg-symbol-energiewende.htmlhttps://www.eia.gov/energyexplained/electricity/electricity-in-the-us.php