stanos4Ak chceš porovnávať používanie uhlia a ropy v doprave, tak ti nestačí len cena komodity, ale aj ďalšie prevádzkové a logistické náklady. Ak by bolo uhlie v doprave výhodnejšie, tak by lokomotívy ďalej ťahali za sebou samostatný vagón s uhlím a potrebovali by 2x častejšie nakládku než dieselové lokomotívy. To je preto, že uhlie má 50-75 % nižšiu energetickú hustotu v závislosti od kvality než ropa.
BEV a ICE nemajú rozdiel v parametroch, váhe a cene? Elektrický Peugeot 208 stojí 30 000 €, benzínová verzia skoro o 1/2 menej. Pri dennom nájazde na Slovensku okolo 30-40 km to teda nie je žiadna výhra.
Batérie sa vyrábajú asi v paralelnom vesmíre bez potreby ďalšej energie? Na ich prepravu sa používa čo? Elektrické ťahače? 38 t elektrický ťahač stojí 440 000 €, čo je 4x viac než naftový a má o 300-600 kg nižšie zaťaženie.
Elektrické kontajnerové lode a lietadlá tu radšej ani nebudem spomínať. Tam sa dá lepšie predstaviť, čo je vlastne tá energetická hustota palív.
Čo sa týka uhoľných, plynových a dieselových elektrární, tak tam cenu určuje kvalita a pôvod uhlia. Preto sa na Slovensku uhoľné elektrárne zatvorili a v Poľsku pokračujú ďalej. Elektrina z koncových plynových elektrární je drahá preto, že je práve koncová a plyn sa používa pretože sa dá ľahko regulovať. Mazut sa používa v elektrárňach hlavne tam, kde je dostupný. USA a ropné krajiny.