Jazdiť MTB by bolo pre neho zlým krokom....
1. Peniaze - lebo však v prvom rade ide o peniaze, tie potrebujeme k životu, baby sú až druhoradé a aj na tie sú potrebné tie peniaze.
Podpísal zmluvu s ProTour tímom, kde má na budúci rok zaručený príjem minimálne 24 tis. E. Ak je pravda, čo som počul, tak nebude na tej minimálnej mzde. Ak by podpísal zmluvu s niektorým MTB tímom, tak pri týchto zmluvách nie je predpísaný minimálny príjem, predpisy UCI dokonca umožňujú podpísať zmluvu bez finančného príjmu, len za materiál a náhradu cestovného, ubytovania a stravného na pretekoch a sústredeniach. Niečo podobné je povolené pri cestných kontinentálnych tímoch, t. j. o dve kategórie nižšie ako ProTour.
Peniaze sa dajú zarobiť aj na pretekoch. Napríklad na svetovom pohári MTB sa v elite rozdeľuje medzi prvých 10 pretekárov minimálne 7350 E, z toho prvý ma zaručených minimálne 2750 E. Pri jednorázových pretekoch z cestného svetového kalendára (v podstate preteky bývalého svetového pohára nezaradené do ProTour) sa medzi prvých 20 pretekárov rozdeľuje minimálne 50 000 E, z toho víťaz má minimálne 20 000 E.
Aby som nepísal len o pretekoch v zahraničí, tak na Slovensku sa usporadúvajú preteky 2. kategórie - v MTB boli v Dohňanoch, na ceste napríklad v Dubnici. Na týchto MTB pretekoch sa medzi prvých pretekárov Elite delí minimálne 1415 E z čoho prvému pripadne min. 300 E, v kategórii U-23 si prvých 5 pretekárov delí min. 410 E, z toho víťazovi pripadne min. 165 E. Na cestných pretekoch rovnakej kategórie dostane prvých 20 pretekárov min. 6010 E, z toho prvý dostane min. 2425 E. UCI určila minimálne ceny, môžu však byť aj vyššie.
A jedine v tomto má Triki pravdu - MTB si každý jazdí sa seba, na ceste sa jazdí tímovo. Rovnako je to aj s prémiami za umiestnenie - v MTB kto si čo vyhrá je jeho, na ceste idú prémie tímu na kopu a delia sa. Zvyčajne rovnako, lebo aj ten nosič vody, ťahač tempových špíc alebo rozjazdievač šprintov je dôležitý, bez nich by líder ťažšie vyhrával.
2. Zabezpečenie
V ProTour tíme musí byť 23-28 pretekárov, v MTB tíme musí byť 3-10 pretekárov. V ProTour sú podľa počtu jazdcov predpísané počty team managerov, lekárov, masérov, mechanikov, administratívnych pracovníkov - a musia byť zazmluvnený na plný úväzok. Pre MTB tím nie je žiadny obslužný personál predpísaný, je to podľa ľubovôle a financií majiteľa tímu. Je to určite veľmi príjemné, či už na sústredeniach alebo pretekoch, zosadnúť z bicykla, nechať sa odviezť do hotela, dať sa namasírovať, ísť spať a ráno mať
bicykel pripravený na ďalší
tréning alebo preteky. Určite príjemnejšie, ako keď si to po jazde musí urobiť pretekár sám a ešte aj naháňať, kto ho namasíruje.
3. Ďalší rast
Na MTB preteky trvajúce 2 až 2,5 hodiny treba príslušne trénovať. Do týždňa 3-4
tréningy na ceste do 4 hodín, 1 tréning v teréne 2-3 hodiny a preteky alebo ďalší tréning v teréne. Na cestné preteky trvajúce 4 hodiny (pre u-23) až 7 hodín (elite) treba tréningy na ceste skoro v rovnakej dĺžke, nie vždy v rovnakej intenzite. Ktorý jazdec v čase svojho najväčšieho rozvoja bude mať po 3-4 rokoch lepšie rozvinutú vytrvalosť? A koľko bude musieť trénovať v staršom veku, aby dobehol zameškané?
V Taliansku, Belgicku, Holandsku sa na ceste konajú jednorázové preteky každú sobotu, nedeľu, často aj v stredu. Pritom vzdialenosť medzi nimi býva do 2 hodín cesty autom. Dá sa zúčastniť aj dvoch rovnako kvalitných MTB pretekov za víkend, len často treba za nimi cestovať z jedného konca Európy na druhý. O krátkych etapákoch (3-5 etáp) je asi zbytočne písať.
Takže podľa môjho názoru jazdiť MTB by bolo pre neho nielen zlým krokom ale krokom späť.
A olympiáda v Londýne? Treba si ju vyjazdiť a medzi mužmi nestačí jeden bodujúci pretekár, keď sa berú do úvahy body viacerých jazdcov. Stačí, aby niektorá krajina mala dvoch-troch trochu slabších pretekárov ako Sagan a na olympiádu pôjde niekto z nich.