Red Bull Hill Chasers – strhujúce preteky, v ktorých adrenalín zdoláva kopce

V prostredí historického centra Banskej Štiavnice sa uskutočnili preteky Red Bull Hill Chasers, ktoré prilákali nielen nadšencov cyklistiky, ale aj množstvo divákov. Tí vytvorili atmosféru, na akú budeme dlho spomínať.

Začiatkom leta nám prišla krátka informácia, kde bolo v jednej vete napísané: „Red Bull Hill Chasers, 14. 9. 2024, Banská Štiavnica“. Nebolo nám potrebné viac vysvetľovať. Hill Chasers je exhibičná akcia organizovaná pod hlavičkou Red Bullu v tých najkrajších lokalitách. Sútaží sa na krátkej, približne 500-metrovej trati do pomerne ostrého kopca vo formáte „eliminačný šprint“.

V Banskej Štiavnici nás čakalo 500 metrov dlažobných kociek so 7 % priemerom a maximálnym sklonom 12 %.

Red Bull Hillchasers

Príprava – full gas na minútu a pol

Pred pretekmi sme nemali možnosť vyskúšať si trať naživo a pri plánovaní sme sa spoľahli na appku ROUVY a trenažér. Po odjazdení niekoľkých kôl na ROUVY sme odhadovali, že pri cca 500 W v priemere to bude trvať asi 1 minútu a 20 sekúnd – a tomu sme prispôsobili aj tréning.

Príležitostne sme do tréningu zaradili krátke minútové „FULL GAS efforty“. Predpoklad bol: „Ak sa chceš dostať do finále, musíš proste vytlačiť cez 600 wattov na minútu“. Trénovali sme a ako sa blížil deň D, čísla sa začali podobať výkonom, aké sme chceli. Avšak vytrvalý dážď, silný vietor a záplavy na Slovensku zmenili a škrtli plány každému, kto bol pripravený v polovici septembra ukázať, čo má v nohách. Red Bull tesne pred víkendom zrušil kvôli bezpečnosti preteky a presunul ich na 5. október.

Banská Štiavnica, 4. 10. 2024

Do Banskej Štiavnice sme dorazili o deň skôr, aby sme si vyskúšali trať na bicykloch a prevzali si štartovné balíčky a čísla. Počasie bolo v piatok typicky jesenné, jemne sychravé a keďže jemne popŕchalo, zhodnotili sme, že ak budú kocky mokré aj ráno, bude to viac než zaujímavé.

Deň pretekov

V deň pretekov bolo už od rána vo vzduchu cítiť mierne napätie.
Avšak na tomto podujatí, aj keď máte dobrú formu, sa môže stať hocičo.
Ale ani chladnejšie a vlhkejšie ráno nám neubralo na nadšení, s akým sme do Banskej Štiavnice dorazili. Dokonca aj slabý vietor, ktorý miestami prefukoval cez ulicu, pridal na atmosfére a každý z prítomných vedel, že to dnes nebude len o výkone, ale aj o načasovaní, správnom biku a správnom obutí. Ako sa nakoniec ukázalo, nielen o správnom obutí kolies, ale aj o tretrách samotných.

Red Bull Hillchasers
Pripraviť si dobrú taktiku bolo rovnako potrebné ako trénovať. Čakali nás 2 kvalifikácie, semifinále a finále. Vzhľadom na pomerne krátku, 500-metrovú trať, bolo veľmi dôležité zabrať od začiatku a jazdiť pozične.

Keďže na štarte stálo 6 pretekárov, v strede trate boli 2 zákruty a medzi nimi mierny zjazd, bolo dôležité vyštartovať bez komplikácií a hneď naplno. Recept na výhru bol prejsť druhú zákrutu na prvom alebo druhom poste a z dobrej pozície vyraziť do nie príliš strmého stúpania (7 %), ktoré už nenechávalo veľa priestoru obiehať.

Red Bull Hillchasers 2024Red Bull Hillchasers

Prvé dve kvalifikačne jazdy chalani zvládali s prehľadom a niektoré aj vyhrali. Ľubo: „Obe kvalifikačné jazdy som vyhral s náskokom a ku koncu som si ešte dokázal pošetriť sily.“ Všetkých našich 6 pretekárov postúpilo do semifinále.

Po kvalifikačných rozjazdoch nasledovali veľmi dôležité semifinálové jazdy, z ktorých postupovali už len víťazi daného kola. Podľa pavúka to vyzeralo, že časy z rozjazdov by mali byť konkurencieschopné a minimálne štyria by mohli bojovať o finále. Avšak na tomto podujatí, aj keď máte dobrú formu, sa môže stať hocičo. Skrížené koleso súpera, ostrá hrana dlažobnej kocky, alebo aj taká banalita ako zle nacvaknutý pedál na štarte.

Red Bull Hillchasers 2024
Ľubomír: „Na mojej semifinálovej jazde sa pokazilo všetko, čo sa mohlo pokaziť. Štartoval som s jednou vycvaknutou nohou na zemi, a to sa mi stalo osudným. Ako naschvál som v semifinále nevedel po štarte našliapnuť pedál a chalani boli zrazu preč. Vyštartoval som ako posledný, dobehol ich do zákrut, ale do cieľovej rovinky som vychádzal na 4. mieste a na prvého sme mali riadnu dieru. A bolo vymaľované. Nakoniec tretie, nepostupové miesto.“

Všetci naši pretekári skončili práve v semifinálových kolách: dve druhé, nepostupové miesta, jedno tretie a jedno štvrté miesto. Ponaučenie – nabudúce obúvame MTB tretry.

Atmosféra

To, čo vytváralo perfektnú atmosféru, neboli len výkony súperov na trati. Boli to najmä priatelia a diváci, ktorí nás už počas rozjazďovania povzbudzovali. Ulice Banskej Štiavnice mali atmosféru ako na veľkých pretekoch, a to aj napriek tomu, že išlo o exhibíciu, kde zábava bola viac ako výsledok.

Red Bull Hillchasers
Jožko: „Ľudia boli super, prišli povzbudiť aj v nepriaznivom počasí a vytvorili super atmosféru. Aj vďaka nim sa mi pretekalo super a aj keď som nemal ambície na finále, dal som zo seba vďaka nim všetko a už teraz sa teším na ďalší ročník.“

Red Bull Hillchasers 2024

Priateľstvo a zábava na prvom mieste

Na rozdiel od väčšiny pretekov, kde panuje tvrdá konkurencia, sme sa na Hill Chasers tešili aj preto, že sa na štart postavíme s kamarátmi, ale aj s novými súpermi. Pred pretekmi sme si vraveli, že tento event môže vyhrať napríklad kľudne aj hokejista. Išlo hlavne o výbušnosť a výkon na krátky čas. To sa našťastie nestalo – mužskú kategóriu vyhral Marek Čontofalský a ženskú vyhrala Viki Chladoňová.

Vynikajúca akcia

Heňo: „Za mňa veľmi dobre zorganizovaná akcia. Zázemie bolo poruke a bolo v ňom všetko, čo si potreboval. Osobne musím poďakovať aj chalanom z MTBIKER, ktorí mi pomohli s defektom 20 minút pred štartom. Možno by som upravil detaily k pavúkom, ale bola to celkovo výborná akcia a som rád, že som tam bol. Teším sa na ďalší ročník.“
Zdroj fotografií: Lucia Fabiánová, archív Red Bull, Filip Nagy, Matúš Zeťák, Tomáš Buoven, Soňa Malaterová