Od základu: Ako si (ne)znechutiť cyklistiku?
Cyklistika a aj šťastie, ktoré vám tento šport prináša, sa vie veľmi rýchlo obrátiť na utrpenie.
Možno som jediný, no predpokladám, že to tak máte aj viacerí z vás. Mal som obdobia, keď som na cyklistiku takmer zanevrel. Jednoducho sa mi znechutila. Z dôb, keď som jazdil na bicykli každý deň, sa stali týždne, keď som bol rád, že som bol aspoň raz na bicykli. Prečo sa to deje?Všetkého veľa škodí - málo regenerácie
Asi ako so všetkým to netreba preháňať ani s cyklistikou. Prvou chybou, ktorá vám vie znechutiť cyklistiku, je, keď to preháňate. Nedáte si pauzu na oddych, prípadne nemáte dostatočnú regeneráciu a už sa začína vytvárať problém. Potom sa pekné chvíle v sedle vedia rýchlo premeniť na utrpenie.Môj príklad - minulú sezónu som sa konečne dostal do bikeparku Leogang. Tak ma to tam bavilo, že som jazdil 7 dní po sebe. Asi vám je jasné, čo to so mnou urobilo. Ruky ma boleli tak, že som sa z toho dostával ešte 2 týždne a presilil som si prsty. Musel som si dať nútenú pauzu od bicykla. Bola to úplne zbytočná chyba.
Riešite čísla - Strava?
Čísla, kilometre, priemerka, watty, čas na Strave… Všetky tieto čísla vám pomáhajú k tomu, aby ste vedeli, na čom ste. Aby ste vedeli napredovať a mapovať svoj progres. Má to však aj negatívnu stranu – a tou je častokrát Strava. Odporúčam prejsť si tento starší, ale trefný článok na túto tému od Cepa.Keď ju máte zapnutú pri jazde z kopca, láka vás to jazdu hrotiť, jazdiť rýchlejšie a posúvať svoje limity, čo môže mať za následok napríklad nešťastný stret s cyklistom, chodcom, zverou, alebo precenenie svojich schopností… Jednoducho nemáte uzavretú trať. Pád kvôli prehnanej rýchlosti je úplne zbytočný. Rovnako to však funguje aj vtedy, keď šliapete do kopca kvôli lepšiemu času alebo KOM-u a prepálite sa.
Čísla vás vedia na jednej strane motivovať, ak máte skvelý deň a priemerka je nad vaše očakávania. Rovnako ale vedia aj demotivovať, keď od seba očakávate viac a zrazu zistíte, že to nebol váš najlepší deň.
Položte si otázku - koľkokrát ste išli na výjazd bez zapnutej aktivity a kochali ste sa prírodou, alebo ste si jazdu len tak užívali? Skúste to, má to svoje čaro.
Riaďte sa číslami, používajte to však vo svoj prospech a nechoďte na výjazd preto, lebo vás do toho núti aplikácia. Je správne, keď vás to motivuje, no prílišné „sledovanie budíkov“ vám vie ubrať radosť z cyklistiky, keď sa stanete jej otrokom.
Preteky - zbytočný stres?
Preteky mi robili posledné roky problémy. Psychický nátlak pri zjazdových pretekoch, keď stojíte na štarte a máte dať všetko do jedinej jazdy, mi nerobil dobre. Nech som mal akékoľvek časy, demotivovalo ma to. Stále som sa pozeral na popredné priečky a chcel som sa neustále zlepšovať. To je síce dobré, no nemôže to byť na úkor riskovania na trati.Nie som profík – ak spadnem a privodím si nejaké zranenie, je to úplne zbytočné. Skúste nad tým uvažovať aj vy. Pokiaľ vás cyklistika neživí, ide hlavne o radosť a prípadný pád a zranenie vás môžu obrať nielen o čas a časť príjmu, ale aj o zdravie.
Poslednú sezónu som sa dostal do pohody. Nie tým, že by som prestal pretekať, ale tým, že som sa prestal sústrediť na časy a snažím sa súťažiť sám so sebou. Jazdiť tak, aby som mal čo najmenej krízových situácií a aby som prišiel do cieľa živý a zdravý.
Ak si chcete vyskúšať preteky, musíte sa odosobniť. Nejde o svetový pohár, ale o lokálne preteky. Lepšia výhra je prísť naspäť domov k rodine so skvelým zážitkom, ako to, že ste o pár priečok vyššie, ale takmer ste sa prizabili.
Stagnujúci progres - nezlepšujem sa
Toto je pre mňa asi najčastejšia situácia, kedy by som na cyklistiku zanevrel. Po nejakej dobe jazdy na bicykli už nebude progres (zlepšenie) taký badateľný, ako by ste si žiadali.Keď ste s cyklistikou začínali, robili ste veľké pokroky pomerne rýchlo. Akonáhle však už nejaký ten rok jazdíte, pokroky sa zmenšujú a môžete začať stagnovať. Nie je to nič zlé. Máte jednoducho také obdobie, ktoré prejde.
Minulý rok som navštívil rôzne bikeparky, strávil som v nich takmer 60 dní v roku. Bolo úžasné, ako som sa v tú sezónu zlepšil a ako som si veril. Ak to mám porovnať s touto sezónou, tak je to bieda. V bikeparku som nestrávil možno ani tretinu dní a nemal som vôbec najazdené ani na lokálnych trailoch. Tým pádom som si až tak neveril – či už v rýchlosti, alebo pri veľkých skokoch…
Takáto situácia je však pomerne náročná. Nemôžem sa nechať uniesť tým, že pred rokom som takéto skoky skákal, tak to musím skočiť aj teraz. Rovnako sa nemôžem nechať uniesť tým, že som mal lepšie časy na pretekoch. Treba zahodiť ego a stotožniť sa s tým, že cyklistika nie je celý váš život. Ak sa necháte uniesť, môžete úplne zbytočne spadnúť a potom by ste dali všetko za to, aby ste sa vôbec na bicykli vozili.
Talent - alebo hodiny tréningu?
Snažíte sa neustále zlepšovať, trénujete, makáte na sebe a potom stretnete kamoša, ktorému trvá všetko rýchlejšie. Intuitívne sa naučí bunnyhop za pár desiatok minút, pričom vy ste sa ho učili polroka. Áno, taká je realita. Každý má iné predispozície, inú dávku talentu. Niekto trénuje iba raz za čas a jazdí perfektne, pričom iný trénuje každý deň a zlepšenie takmer nevidieť. Je to však realita, s ktorou sa treba zmieriť.Ak vám ide technika od ruky, dobre pre vás. Ak nie, nič sa nedeje. Netreba sa zbytočne demotivovať. Ako som už písal vyššie pri pretekoch, porovnávajte sa so sebou, nie s ostatnými.
Komponenty - keď sú očakávania príliš vysoké
Na záver článku mi nedalo nespomenúť ešte staré známe - je to o jazdcovi, nie o tom, aký máte bicykel. A teraz vážne. Ak si niekto myslí, že investícia tisícok eur vo forme komponentov alebo nového bicykla radikálne zlepší jazdcovi techniku, je na omyle. Zlepšenie bicykla a komponentov vám prinesie možno lepšiu kontrolu nad bikom, pocit istoty a komfort. Netreba však mať príliš vysoké očakávania a myslieť si, že keď si kúpim nový bicykel, bude zo mňa o dve triedy lepší cyklista.Ako to máte vy?
Aké situácie poznáte vy, kvôli ktorým sa vám vie cyklistika znechutiť?Prečítajte si aj ostatné články zo série Od základu:
- XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?
- Rozdiely v rámoch cestných bicyklov
- Celoodpružený vs. hardtail MTB – rozdiely a benefity
- Aký materiál rámu je najvhodnejší?
- 29, 27,5 alebo 26" – MTB a vhodná veľkosť kolies
- Ako si správne vybrať cestné kolesá a obutie
- Čo si nastaviť po kúpe horského bicykla
- Ako si vybrať MTB prilbu a aké typy poznáme?
- Ako si vybrať topánky na MTB?
- Plášte pre MTB – základný výber a tipy
- 5 chýb, ktoré vám pokazia pôžitok z jazdy
- Lacné vs. drahé kúsky – kde viete ušetriť?
- 5 tipov, ako prejsť svoj prvý trail bezpečne a pod kontrolou
- Ako sa (ne)správať na trailoch – trailová etiketa
- 5+1 servisných úkonov, ktoré vám ušetria peniaze
- Nový vs. bazárový bicykel
- Údržba bicykla – ako sa vyhnúť problémom?
- Dlhšia pauza od bicykla? Ako sa vrátiť späť do formy