Plánovanie trasy v neznámom prostredí
Pre niekoho je to možno prežitok, no ja si rád robím domáce úlohy. Pozrime sa, čo všetko poctivá príprava obnáša.
No realita býva často iná. Sem-tam sa môže stať, že je niektorý chodník ťažšie prejazdný, chceli by ste to spojiť inak a celkovo je mapový podklad takpovediac bez života. Pre tieto prípady prichádza na scénu aplikácia Strava, ktorá ponúka rovnako plánovač trasy, no je živší. Druhá úroveň plánovania zahŕňa aj analýzu prostredia. Hneď na úvod jedným dychom dodám, že využívam platenú verziu. A obe aplikácie majú aj webové rozhranie, ktoré preferujem.
Ako zvládnuť základy?
V úvode som pomenoval dve úrovne. V niektorých prípadoch plne postačuje prvá, napríklad pri jazde na cestnom bicykli. Mapy sú kvalitne spracované, chýb v plánovaní na ceste som zaznamenal absolútne minimum. V podstate viete všetko nechať na samotnej aplikácii.V menu zvolíte bicykel, kde by ste chceli začať a kde plánujete výjazd ukončiť. Samozrejme, v prípade okruhov je potrebné zvoliť aj iné body, inak budete mať veľmi krátky výjazd. Aplikácia trasu prepočíta a ak existujú alternatívy, tak vám ich ponúkne.
Po vytvorení trasy prichádza otázka: čo s ňou? Zapamätať si ju asi nie je úplne ideálne riešenie. Práve preto na scéne vítam držiak mobilu na riadidlá. Nebojte, pri kvalitnejších značkách sa netreba obávať, že telefón samovoľne vypadne. Mapy.cz vedia navyše aj navigovať.
Funguje to úplne rovnako ako v aute, paráda. Ak plánujete využívať mapy.cz, odporúčam stiahnuť si mapy do režimu bez internetu. Predídete tak nepríjemnému zisteniu, že máte problém, ak stratíte signál. Navyše je vďaka prítomnosti vyznačených ciest jednoduchšia orientácia, ak stratíte smer.
Jazda s telefónom na riadidlách má samozrejme aj svoje negatíva. Tým hlavným je rýchly úbytok batérie pri aktívnej obrazovke. Ak idete na dlhšie, viete pripojiť externý zdroj energie – no komu sa chce riešiť ďalší kábel a krabičku?
Rovnako by ma asi trápila možnosť zničenia mobilu pri páde. V predošlom odstavci sa zdalo byť všetko tak super, no nevešajte hlavy. Aj na toto volanie zákazníkov výrobcovia a vývojári odpovedali. Zabudnite na mobil na riadidlách, existujú aj lepšie riešenia – a mobil by som osobne používal len ako núdzové riešenie.
Mapy si viete pohodlne exportovať a zároveň v jednom kroku aj importovať do aplikácie Garmin Connect. Takto prenesená mapa sa dá odoslať do cyklopočítača. V mojom prípade je to kompaktný Garmin Edge 840. Tieto záležitosti majú samozrejme vyriešené aj iné značky. Ak máte skúsenosti, či jednoduchšie, alebo naopak, napíšte do komentárov.
A kam vlastne ísť?
Prvá úroveň predpokladá, že máte nejaký cieľ. No ak nemáte a chcete sa pozrieť, kde jazdia lokálni jazdci, potrebujete iný nástroj. V tomto je aplikácia Strava líder a s funkciou Heatmap, ktorá zbiera dáta o pohybe športovcov, vie značne uľahčiť život. Ako nedávna novinka pribudla aj funkcia, ktorá zobrazuje posledný týždeň.Osobne mi pri tomto pohľade chýbajú označenia turistických a cyklistických trás. Na zistenie, či ide o asfaltovú cestu alebo cestu neurčitého zloženia, viete použiť priblíženie. Následne si viete po jednotlivých cestičkách plánovať trasu s ohľadom na použitý bicykel. Po jej dokončení prezradím ešte jeden trik.
Aby som sa vrátil k otázke z nadpisu kapitoly, predstavím vám možno dôležitejšiu funkciu, ako je samotný Heatmap. Ide o Segmenty – a nejdeme sa naháňať, nebojte. Využijeme ich na analýzu prostredia na vami naplánovanej trase.
Ak si totiž segment otvoríte, viete si vo filtroch zadať časy prejazdov za posledné obdobie. V praxi to znamená posledný deň, týždeň, mesiac... A práve tento údaj je dôležitý. Postupne si preklikám jazdy, ktoré sú prístupné. Pozriem si rýchlosť, použitý bicykel, prípadne potešia fotky z výjazdu alebo popis.
Z uvedeného sa dá odkopírovať kompletná trasa, ktorú jazdec išiel. V Strava plánovači viete okrem iného následne upraviť začiatok a koniec trasy, aby vám to vyhovovalo. Navyše viete zistiť, že nejaký úsek je lepšie obísť. Identifikovať to viete napríklad nízkou priemernou rýchlosťou, ktorú majú cyklisti na danom segmente. Chce to trochu cviku, času a hlavne šťastia na zdieľnych ľudí.
Dve čerešničky na záver
V predošlej kapitole som nespomenul, ako dostaneme mapu zo Stravy do cyklopočítača. Zámerne, je to totiž automatické. Vytvorená trasa sa synchronizuje do aplikácie Garmin Connect a nájdete ju medzi trasami. Vskutku elegantné.Rovnako zámerne som naopak spomenul, že v aplikácii Strava chýbajú turistické a cyklistické značky, s týmto vám nepomôžem. No možno niekoho poteší informácia, že si ich viete pridať do originál mapových podkladov, ktoré využíva Garmin. Problematike sa venuje web mapa.garmin.sk, kde nájdete aj jednoduchý návod.
Plánovanie je ako práca s buzolou – bez praxe to nepôjde. A nejaký čas vám to samozrejme zo začiatku zožerie. Verím, že som niekoho inšpiroval. Ako ste na tom vy? Pokojne sa podeľte v komentároch, ako plánujete vy.