Test: BMC Speedmachine 01 ONE – splnený sen triatlonistov a časovkárov

Rýchly a pohodlný posed podľa aktuálnej módy, to je sen väčšiny triatlonistov a časovkárov.

Aspoň na krátky čas som si mohol vyskúšať, aké by to bolo, keby mi doma stál bicykel snov. BMC Speedmachine 01 ONE je z cenovej kategórie, ktorá je bežným ľuďom nedostupná, preto bola moja radosť a aj očakávania veľké.

Triatlonový a časovkársky špeciál som prekvapivo dostal v top výbave a na netradične dlhú dobu, takže teraz, po niekoľkých mesiacoch, si trúfam povedať, že som túto raketu spoznal z pohľadu reálneho majiteľa. Po mnohých testovacích jazdách a aj súťažnom nasadení som prišiel na mnoho postrehov, ktoré mi jednak potvrdili moje očakávania, ale na druhej strane nebola núdza ani o prekvapenia.

BMC Speedmachine 01 ONE stojan

Stručné intro

O spolupráci značiek BMC a Red Bull spomeniem len toľko, že sa začala práve pri návrhu testovaného špeciálu a až druhý v poradí prišiel klasický cestný model BMC Teammachine R. Ten som predstavil aj v čase uvedenia na trh v samostatnom článku, kde sa píše o uplatňovaní poznatkov z Formuly 1 viacej.


Na ráme Speedmachine 01 si ľahko dokážete nastaviť pozíciu v súlade s poslednými poznatkami.
Časovkárske a triatlonové bicykle majú životný cyklus pomalší ako klasické bicykle, je to vidieť aj na príklade testovaného modelu Speedmachine 01. Ako prototyp sa predstavil na prvých pretekoch už v roku 2022, ale ešte počas roka 2023 sa dalo dohľadať len zopár testov a recenzií. Spomínam to kvôli tomu, že aj keď sa už píše rok 2024, tak možnosť vyskúšať ho stále nedostalo mnoho svetových cykloportálov a je zaujímavé, že aj skladové zásoby značky BMC sú stále limitované. Ale kolegovia v MTBIKER.sk sú šikovní, okrem toho, že sa podarilo dohodnúť toto testovanie, tak minimálne jeden Speedmachine 01 už behá aj po našich cestách.

Ak aj ty zvažuješ, či je čas vymeniť svoj cestný bicykel s aero nadstavcami za plnohodnotný Ironman stroj, tak podľa nasledujúcich riadkov zistíš, či bude značka BMC ideálna voľba aj pre teba. A v pozore nech zostanú aj časovkári, ktorí sa chystajú na oficiálne preteky, kde sa vyžaduje UCI certifikácia a správny posed. Speedmachine 01 dokáže splniť oboje.

posed vhodný na UCI preteky BMC Speedmachine 01 ONE

Zmestí sa aj basketbalista

Že sa na najväčšiu veľkosť rámu L zmestím, to som si preveroval už na výstave v Taliansku, kde značka BMC tiež vystavovala. Veľkú šancu som tomu nedával, ale maximálne vysunutie sedlovky bolo aj s rezervou dostatočné. Paradoxne aj výsledný rozdiel vo výške sedla a riadidiel mám optimálnejší ako na vlastnom špeciáli. Dôvod bude jednoduchý – geometria špeciálov sa za 10 rokov vyvinula, už nie je cieľom byť za každú cenu v maximálnom predklone a v agresívnej pozícii.

BMC Speedmachine 01 ONE recenzia

Aero, pohodlie a UCI

Najväčší benefit rámu, ktorý viem objektívne posúdiť, je spomínaný aero posed a pohodlie, nakoľko prínos Red Bull vychytávok bez špeciálneho softvéru alebo veterného tunela zistiť nedokážem. Ale aj o tom bude reč, poďme ešte späť k posedu.

Nezáleží, či budete na bicykli jazdiť triatlonový alebo časovkársky posed, pri ktorom treba myslieť aj na pravidlá UCI, na ráme Speedmachine 01 si ľahko dokážete nastaviť pozíciu v súlade s poslednými poznatkami. Toto je veľký rozdiel v porovnaní s modelmi starými len 1-2 generácie dozadu. Je dobré s týmto počítať pri rozhodovaní sa, či pre seba vybrať novinku, alebo výpredajový, bazárový kúsok staršieho ročníka.

BMC Speedmachine 01 ONE review
Ak porovnám BMC so svojím už 10-ročným špeciálom, tak testovaný bike má vyššiu hlavu rámu, takže sa viem ľahšie dostať do správnej pozície. Rukami si ideálne rozrážam vzduch pred hlavou a trupom a nie som príliš nízko, čo by limitovalo pohyb nôh. Na BMC sú osadené len klasické nadstavce značky Profile Dizajn, bez výrazného tvarovania a opierok bez bočného vedenia, ale aj tak mi je v tomto úchope pohodlnejšie. Ľahšie sa mi drží hlava na mieste, kam patrí a lepšie ako na vlastnom bicykli.

Podľa UCI pravidiel je určené, aká je maximálna dĺžka úchopu. Rám BMC je oproti staršiemu špeciálu kratší, takže sa ani pri maximálnom vysunutí nadstavcov nedostávam na povolený limit. Je možné, že toto bude trápiť len dvojmetrové postavy a pri menších veľkostiach rámu sa toto neprejaví. Nadstavce značky Profile Dizajn umožňujú aj nastavenia uhla, čo rád využívam, nakoľko to UCI už niekoľko rokov povoľuje.

rám BMC Speedmachine 01 ONE
Posledný detail, ktorý vie byť pekne bolestivý, súvisí s jazdou v spodnom úchope. Aj napriek kratšej dĺžke rámu si kolenami „nekopem“ do opierok, ani keď idem zo sedla. Pre istotu dodám, že posed sa samozrejme nevyrovná tomu cestnému a je potrebné na to myslieť a aj toto trénovať.

Správanie pri jazde

Z kratšieho rámu a vysunutých nadstavcov na maximum som mal protichodné pocity. Bicykel v priamom smere nie je úplne stabilný, fyziku neoklameš, ale na druhej strane pôsobí Speedmachine 01 robustným dojmom. Aj napriek vysokým ráfikom som zvládal jazdu v silnom vetre a nebolo problém otestovať maximálnu rýchlosť, na ktorú stačia osadené prevody. Detaily spomínam nižšie. Tuhosť rámu je výborná, pri šliapaní je cítiť, ako sa watty v pedáloch ochotne premieňajú na rýchlosť.

Maximálne vytočenie riadidiel BMC Speedmachine 01
Najväčší nedostatok bicykla ma nepríjemne prekvapil. Je to vec, ktorú by mi pri kúpe nenapadlo riešiť. Polomer otáčania BMC je veľmi veľký – aby ste sa s bicyklom bezpečne a komfortne otočili, budete potrebovať dva pruhy bežnej cesty. Pri veľmi opatrnom manévri a v pomalej rýchlosti sa to dá zvládnuť aj v jednom pruhu, ale na otáčanie na hrádzi na lokálnom triatlone môže majiteľ zabudnúť. Konštrukcia rámu umožní len také malé otočenie riadidiel, že ak striedate bicykle a zabudnete na to, môžete skončiť na zemi aj doma pri vchádzaní do domu alebo garáže.

BMC Speedmachine 01 ONE recenzia

Vychytávky z Formuly 1

Ako prvá do očí padne predná vidlica, ktorá je extrémne široká. Nie je to kvôli priechodnosti širšieho obutia, od výroby sú obuté plášte Pirelli s 28 mm a maximum je 30 mm, ale v hľadáčiku je obtekanie vzduchu. Takto tvarované vidlice sa dajú vidieť aj v dráhovej cyklistike a cieľom je zlepšenie prúdenia vzduchu okolo nôh jazdca.

BMC Speedmachine 01 ONE

Na ráme nechýbajú ani prvky, ktoré sa objavujú stále na väčšom počte najmodernejších bicyklov. Reč je o sploštenej a predĺženej hlave rámu, o robustnom strede s vyplneným priestorom v oblasti fľašiek a o podsadených zadných vzperách. Netypická je plutva z vnútornej strany vidlice a záslepka v tvare kvapky, ktorá prekrýva osku predného kolesa.

V BMC si dávajú záležať

BMC cestný bicykel jazdím už viac ako rok a musím povedať, že Švajčiari nezostali svojej povesti nič dlžní. Špičkové je lakovanie, prepracované sú detaily, známky používania sa objavujú oveľa neskôr, ako by sa dalo čakať.

S rovnakým prístupom som sa stretol aj pri testovanom bicykli, z každého detailu cítiť kvalitu a zvládnuté remeslo. Subjektívna vec je dizajn rámu a aj v tomto ohľade mi BMC zahralo na moju strunu. Ak by na mňa zabudli a bicykel mi nechali, sľubujem, že sa o neho budem dobre a rád starať.

BMC Speedmachine 01 ONE test

SRAM je ideálna voľba

Ak by som si na časovkársky bicykel vyberal sadu, v tomto momente by som si vybral SRAM. Každému hneď napadne jednoduchšie montovanie bezkáblovej prehadzovačky a prešmyku, v tejto kategórii bicyklov je uľahčenie života aj možnosť inštalácie bezdrôtových satelitných tlačidiel radenia.

BMC Speedmachine 01 ONE testBMC Speedmachine 01 ONE

Na širokom ráfiku veľmi pekne sedí aj robustnejšie obutie, plášte s ním tvoria perfektný aero celok.

V aero nadstavcoch tak netreba prepchávať kabeláž ako u Japoncov. Ďalšia výhoda je väčšia ponuka aero prevodníkov – kto niekedy TT bicykel vlastnil, určite už výmenu za viaczubové vyhotovenie riešil. Neviem, podľa čoho sa rozhodovala značka BMC, ale v ponuke sú len sady SRAM. Kto by trval na inom osadení, môže si kúpiť samostatný rám.

SRAM Red
Testovaný bicykel je osadený najnovšou generáciou sady RED. Prekvapilo ma, ako majú Američania vyriešené radenie na kokpite a v nadstavcoch. Wifi tlačidlá sú na svoje miesto len prilepené, v hornom úchope sú skryté aj omotávkou.

Najprv som si myslel, že to je len polovičné riešenie a neprišlo mi to veľmi elegantné, ale rýchlo som si, aj ako dlhoročný používateľ ich konkurencie, zvykol. Nie je problém s vypadávaním signálu a tlačidlá držia na mieste tak, ako majú, gombíkové batérie ponúkajú slušnú životnosť, takže cyklistu často neotravujú. Kľuky sú vybavené duálnym wattmetrom Quarq a výborná je aj ich dĺžka 172,5 mm. Dnes je menej viac.

BMC Speedmachine 01 ONE

Chcelo by to väčší prevodník

Od výroby osadené prevodníky 48/35 budú ideálne na kopcovité triatlony, vďaka kazete 10-33 je ponuka prevodov dostatočná. Na časovku by to chcelo vpredu väčší „tanier“, dole kopcom alebo s vetrom v chrbte prevod 48-10 prestáva stíhať pri rýchlosti asi 55 km/h a pri 60 km/h nohy nestíhajú ani pri veľmi vysokej kadencii. Keďže pri jazde proti stopkám ide o sekundy, tak sa počíta každý detail. Dôležité je aj kríženie reťaze, alebo oddych pri optimálnej frekvencii šliapania v zjazde.

Kolesá Zipp s typickou hranou ráfika a s jeho štruktúrou na povrchuBMC Speedmachine 01 ONE recenzia

Kolesá bez kompromisu

Ako to je teraz? Môže sa jazdiť na triatlone diskové koleso, alebo nie? Ak nie, tak nový majiteľ nemusí nič riešiť, kolesá Zipp 858 NSW patria k špičke v obore a mne sa na nich páči nielen ich dizajn. Na širokom ráfiku veľmi pekne sedí aj robustnejšie obutie, plášte s ním tvoria perfektný aero celok.

Čo som nemal v úmysle testovať, to je odolnosť kolies, ale tú jednu jamu som fakt nevidel. Ráfiky sa však prejavili aj ako dobrý partner na tréningy, netreba sa báť, že to je krehký materiál, ktorý sa vyťahuje len v nedeľu na preteky.

BMC Speedmachine 01 vhdoný na triatlon

Pitie, jedlo a náradie

Vec, ktorú dokážem posúdiť len čiastočne, sú vychytávky pre triatlonistov, ktoré sa počas časoviek nemôžu používať. Vyskúšal som si aj pitie z hadičky, systém mi príde OK a prípadná údržba nie je zložitá. Nad zadným kolesom je možné jazdiť box na prepravu náradia, predpokladám, že tento prvok má aj aerodynamický efekt, inak by bolo krajšie mať dušu a bombičku skrytú v ráme.

Na zadnej plutve sa nachádza aj červené svetlo. Ja síce jazdím vždy s radarom, ale ako záloha to je fajn - bezpečnosti nie je nikdy dosť. Na vrchnej rámovej rúrke nechýbajú otvory na uchytenie rámovej tašky, kde sa povezú všetky dobroty potrebné na zvládnutie Ironmana.

sedlo Fizik Transiro Aeris Long Distance R3

Sedlo, UCI a hmotnosť

Ešte sa mi nestalo, že by mi vyhovovalo sedlo bez špičky, ale na model Fizik Transiro Aeris Long Distance R3 som si prekvapujúco zvykol. Že je na bicykli osadené skrátené sedlo, to mi pomohlo aj pri nastavovaní UCI posedu, keďže v mojom prípade potrebujem sedlo posunúť 5 cm za stred bicykla, čo sa mi s týmto modelom takmer podarilo.

Ak by som si BMC zaobstaral kvôli časovkám, z ponuky BMC by som si pri svojej výške musel doobjednať offset sedlovku a vymeniť by bolo treba aj fľašu. Na rám sa dajú uchytiť aj 2 klasické košíky, ja by som si objednal model od BMC, ktorý pasuje presne do rámu a nie je proti pravidlám UCI.

Hmotnosť ma na zadok neposadila – veľkosť L s osadeným príslušenstvom, držiakom na Wahoo a pedálmi rovnakej značky váži 9,79 kg. V popise modelu Speedmachine 01 stojí, že ide o vylepšenie v porovnaní s jeho predchodcom Timemachine 01 Disc.


Cestovanie a cena

Bicykel mi prišiel na test zložený v krabici, ale skladanie nebolo zložité. BMC Speedmachine 01 sa preto hodí aj na časté cestovanie, lebo prípadné rozoberanie a kompletovanie je bezproblémové. To je, samozrejme, dobrá správa, lebo takýto bicykel snov si zaslúži spoznávať svetové triatlony alebo hobby majstrovstvá sveta v časovke.

A čo vlastne znamená, keď sa nejaký model označí za vysnívaný? Prítomná musí byť kvalita, originálne riešenia a náskok pred konkurenciou – a to BMC Speedmachine 01 rôznym spôsobom spĺňa. A ešte na jednu vlastnosť som zabudol. Vysnívaný bicykel nemôže mať každý a najčastejšou prekážkou býva cena.

Aj v tomto ohľade model BMC Speedmachine 01 ONE podmienku spĺňa, keďže cena testovaného modelu je 16 999 €. Dostupnejšia verzia na kolesách DT Swiss a na sade SRAM Force AXS vyjde na 10 999 € a kto si chce bicykel vybaviť komponentmi podľa svojej chuti, vyberie si rámovú sadu za 6 999 €. Aktuálna ponuka BMC je dostupná na profile značky, ak tam chýba model, o ktorý máš záujem, obráť sa na našu podporu.
Zdroj fotografií: autor článku
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Test: Canyon Aeroad CFR – rýchlik na dvoch kolesách
Výrobca tvrdí, že ide o najrýchlejšiu „zbraň“ profipelotónu, tak sa poďme bližšie pozrieť, čo je to za zázrak.
Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko
Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
TrackHead - GPS lokátor a zabezpečenie vášho bicykla  PR článok
Ak zabezpečíš svoj bicykel trakerom od výrobcu JER, získaš oveľa viac, ako iba monitorovanie polohy bicykla. Čo všetko ponúka TrackHead, sa dozvieš v tomto článku.
keyboard_arrow_up