Test: Cestné plášte Pirelli P ZERO™ Race RS – stoja za pozornosť

Dokonalé plášte neexistujú. A potom tu je novinka od Pirelli, ktorá je vo viacerých ohľadoch buď dobrá alebo výborná a tým poráža konkurenciu.

Plášte sú buď rýchle alebo odolné, ľahké alebo robustné, dobre držia na suchu alebo na mokre. Aj preto výrobcovia ponúkajú toľko modelov, aby si každý vybral podľa vlastností, ktoré sú pre neho najdôležitejšie.

Ale čo má spraviť cestný cyklista, ktorý správne pochopil, že kvalitnými plášťami vie zásadne vylepšiť svoju jazdu a preto nechce nič podceniť? Ktorý z top modelov od svetových výrobcov bude najlepšia voľba? Čo ak chce na kvalitnom obutí nielen pretekať, ale aj denne trénovať?

Cestné plášte Pirelli P ZERO Race RSCestné plášte Pirelli P ZERO Race RS test

Rovno k veci

Pri testovaní plášťov v bežných domácich podmienkach je nemožné postrehnúť nízke percentá vylepšení, ktoré má aktuálny model v porovnaní s predchodcom alebo s konkurenciou. Preto začnem test modelu Pirelli P ZERO™ Race RS prezentáciou údajov z nezávislého laboratórneho testovania a až potom tieto informácie porovnám s postrehmi z jazdenia.

Nevynechám ani skúsenosti z nahadzovania, čo pôjde, to odvážim a zmeriam, marketingové údaje výrobcu a technickú špecifikáciu nechám na koniec, aby v článku nič nechýbalo. Môže byť?

plášte Pirelli P ZERO Race RS

Porovnanie s Continental, Vittoria…

Stránku, ktorá sa zameriava na testovanie obutia a svoje výsledky prezentuje voľne, pozná väčšina cyklistov. Chodím tam často, ak sa zaujímam o detailné vlastnosti plášťov. Rovnako som to spravil aj v prípade modelu RS a hneď som si novinku dal do porovnania s top modelmi od hlavných konkurentov. A tu sa dostávame k pointe celého testu – plášte Pirelli nevyhrali vo všetkých parametroch (rozmer 28 mm), ale celkovo ukázali buď dobré alebo až výborné výsledky a v teste dostali plný počet bodov.

plášte Pirelli P ZERO Race RS recenzia
Od najľahšej konkurencie je ťažší, ale rád tento handicap vymením za dlhšiu životnosť a odolnosť voči defektom.
Detailnú analýzu si môže spraviť každý sám, mňa presvedčilo výborné odvaľovanie aj pri použití väčšieho množstva materiálu, čo na druhej strane prináša slušnú rezistenciu voči defektom a lepší bude aj nájazd. Hmotnosť je v tejto kategórii priemerná, veľký benefit je výborný grip v suchých a najmä v mokrých podmienkach, čo ocení každý amatér, ktorý chce mať jedno obutie na všetko.

Pozorným čitateľom môžem vysvetliť, prečo je porovnanie na nasledujúcom obrázku len vo veľkosti 28 mm a pri veľmi vysokom tlaku. Lebo rozšírené informácie sú len pre predplatiteľov. Ale asi sa nič zlé nestane, keď tu prezradím, ako dopadli plášte v rozmere 32 mm a s normálnym tlakom. Značka Pirelli a testované obutie vyhralo, v tesnom závese skončil Continental a až s odstupom ostatní veľkí hráči. Je zaujímavé, ako sa výsledky môžu meniť pri rovnakých modeloch rôzneho rozmeru...

Cestné plášte Pirelli P ZERO Race RS

Najmokrejší test v živote

Pri ceste na horskú L'Etape Czech Republic som netušil, že výnimočne dobrý výsledok v mokrom testovaní budem môcť vyskúšať na vlastnej koži. Tesne pred štartom sa spustil lejak, takže najmä na začiatku pretekov sme na cestách doslova plávali. Model RS bol pri správnych tlakoch v rozmere 30 mm neskutočný pomocník, ani raz som v zjazdoch nezaváhal, nespomínam si na žiadny taký moment, keď sa pretekárovi stiahne žalúdok pri pošmyknutí kolesa.

V suchých podmienkach plášte sedia veľmi dobre tiež, vo svojom veku nie som žiadny kaskadér, ale v zákrutách skôr získavam a na tieto Pirelli sa môžem spoľahnúť. Ťažko sa ten pocit opisuje, ale kto jazdí viacej, tak to pozná, keď plášte pôsobia mäkko a v zákrutách až lepkavo, čo je presný opak ako pri plášťoch z tvrdej lacnej gumy.

Model RS je od najľahšej konkurencie o pár desiatok gramov ťažší, ale rád tento handicap vymením za dlhšiu životnosť a odolnosť voči defektom, s týmito vlastnosťami som u značky Pirelli spokojný už dlhodobo. Tým, že plášte jazdím bez duší, to otvára ďalšie otázky – a na väčšinu z nich nájdete odpovede v ďalšej časti.

plášte Pirelli P ZERO Race RSCestné plášte Pirelli P ZERO Race RS

Obúvanie bolí

Novinka od Pirelli dostala do vienka okrem mnohých vylepšení aj prívlastok „hookless ready“, konkrétne od veľkosti 28 mm. Preto bola zmenená konštrukcia pätky, čo v praxi znamená zásadne sťažené obúvanie úplne pre všetkých. Ak som v minulosti obúval plášte Pirelli len za pomoci prstov, teraz pri nahadzovaní lámem montážne páky. Už som to chcel vzdať, ale nakoniec pomohlo fyzické roztiahnutie plášťa za pomoci hrubej sily a navlhčenie ráfikov.

plášte Pirelli P ZERO Race RS reviewplášte Pirelli P ZERO Race RS recenzia

Čisto zo zvedavosti som plášte po pár týždňoch prehodil z jedných kolies na druhé. Chcel som vedieť, či materiál povolil, alebo sa otrava pri nahadzovaní zopakuje. To by sa mi niekde v priekope pri oprave defektu riešiť určite nechcelo. Našťastie plášte jazdením povolili. Stále to išlo neľahko, ale už to nebol nemožný úkon ako na začiatku.

Plášte oznamujú skratkou TLR, že sa dajú jazdiť aj ako bezdušové, čo je aj moja preferencia. Pri prvom fúkaní pätky skočili na ráfik ochotne, všetko išlo hladko. Kto bude mať šťastie, možno nebude potrebovať ani tlakovú nádobu. Dobrá správa je, že model RS dobre drží tlak a rozumie si s tmelom Stan's NoTubes, rýchle sfukovanie a kontrola tlaku pred každou jazdou nehrozí.

Cestné plášte Pirelli P ZERO Race RS

Odmerané a zvážené

Na kolesách FFWD RAW CS s vnútornou šírkou ráfiku 21 mm by lepšie sedel rozmer plášťov 28 mm, ja som si model Pirelli P ZERO™ Race RS objednal vo verzii 30 mm. Po premeraní som zistil šírku až 32 mm, čo je hraničná hodnota môjho rámu.

Aj voľným okom je vidieť, že plášte sú na každej strane o milimeter širšie od ráfikov. Optimálny stav je, keď to je opačne. Výsledok na váhe hovorí v prospech môjho merania, podarilo sa mi zistiť nižší údaj, ako uvádza výrobca. Ponuka veľkostí a detailné údaje o TPI a hmotnosti jednotlivých prevedení je najlepšie vidieť na obrázku.

plášte Pirelli P ZERO Race RS predstavenie

Čo hovorí Pirelli

Pirelli sa k obutiu pre cyklistiku vrátilo pred pár rokmi, za tú dobu sa ich vývoj evidentne posunul. Aj tento top model RS vyrábajú doma v Taliansku, vyvíjaný bol v spolupráci s profíkmi - mne hneď napadne tím Lidl-Trek. Použitá bol nová zmes SmartEVO2, ktorá má spolu s konštrukciou SpeedCORE™ najväčšie zásluhy na posune vo vlastnostiach aj v porovnaní s vlastnými predchodcami, na stole sú dokonca aj konkrétne čísla. Valivý odpor je znížený o 16 % a hmotnosť o 8 %.

plášte Pirelli P ZERO Race RS

Partner do reálneho života

Že plášte vedia získať na 8 km aj viac ako 10 sekúnd, to som sa presvedčil na vlastnej koži. Preto nevidím dôvod, prečo by niekto spochybňoval benefity kvalitného obutia, samozrejme daň za prémiový produkt je jeho vyššia cena. Na druhej strane, tá investícia nevyzerá vôbec zle, ak sa pozrieme, čo stoja ušetrené watty a sekundy pri nákupe iných komponentov. Stále si myslím, že výmena plášťov alebo duší je v tomto zmysle najefektívnejší krok.

plášte Pirelli P ZERO Race RS test
Dobré plášte majú zmysel nielen z pohľadu úspory sekúnd, ale hore idú aj jazdné vlastnosti. Každý sa poteší, keď ho obutie podrží, či je cesta suchá alebo mokrá a jeho slušná hmotnosť nie je v rozpore s primeranou životnosťou a odolnosťou. Aj preto nemôžem poslednú vetu článku napísať inak, ako: „Kto šetrí na plášťoch, nešetrí dobre.“

Model Pirelli P ZERO™ Race RS 30 mm má MOC 90,99 €. Takto vyzerá kompletná ponuka cestných plášťov Pirelli na MTBIKER shope.
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Test: Cycplus AS2 Pro – malý-veľký pomocník
Viete si predstaviť, že by ste na výjazd namiesto pumpy vozili so sebou akumulátorový kompresor? Asi nie. Popravde, donedávna som na tom bol podobne.
Test: Vittoria Martello/Agarro – kvalitný set na všetko
Keď sa naskytla možnosť testovať plášte od talianskeho výrobcu Vittoria, tak som neváhal ani chvíľu. Použité technológie totiž sľubujú veľa.
Starostlivosť o bicykel - základná výbava pre každého PR článok
Pravidelná údržba bicykla je s tou správnou výbavou otázkou pár minút. Čo patrí do tej základnej?
keyboard_arrow_up