Test: Vittoria Martello/Agarro – kvalitný set na všetko

Keď sa naskytla možnosť testovať plášte od talianskeho výrobcu Vittoria, tak som neváhal ani chvíľu. Použité technológie totiž sľubujú veľa.

Už v minulosti som testoval model Mazza, ktorý patrí doteraz medzi moje najobľúbenejšie plášte. Som zvedavý, ako sa tieto nové osvedčia v rôznych podmienkach a či dosiahnu rovnaké kvality ako predošlý testovaný model.

Vittoria Martello, Vittoria Agarro

Trailové/enduro modely od Vittorie

Vittoria ponúka 5 modelov určených pre gravity zameranie: Mota, Mostro, Mazza, Martello a Agarro.
  • Martello je podľa výrobcu plášť medzi trailom a endurom, určený najmä na tvrdé a suché podmienky. Tento model som používal ako predný plášť.
  • Agarro je o disciplínu nižšie a nájdete ho medzi down-country/trailom. Je určený taktiež na tvrdé a suché podmienky, ale nemal by zaostávať ani v mokrom teréne. Tento model som používal ako zadný plášť.

Vittoria Martello, Vittoria Agarro

Rôzne vyhotovenia

Martello sa vyrába v 3 rôznych vyhotoveniach - Trail, Enduro a Enduro Race.

Enduro Race je verzia, kde je použitá iba jedna - najmäkšia (preteková) zmes. Casing (konštrukcia plášťa) je najrobustnejší a pozostáva z viacerých vrstiev, pričom je doplnený o výstuž po celom obvode plášťa (bead to bead), ako aj pod dezénom. Hmotnosť (29x2,40") je 1230 g.

Vittoria Martello, Vittoria AgarroVittoria Martello, Vittoria Agarro test

Enduro verzia je tvorená zo 4 zmesí gumy za cieľom dosiahnutia čo najlepšieho pomeru maximálneho gripu a dobrej životnosti plášťa. Casing je menej robustný ako pri Enduro Race verzii. Je tvorený z dvoch dvojitých 120 TPI vrstiev a taktiež je doplnený o bočnicu proti prerazeniu. Hmotnosť (29x2,40") je taktiež 1230 g.

Vittoria Martello, Vittoria Agarro recenziaVittoria Martello, Vittoria Agarro

Trailová verzia je tvorená z rovnakej 4C zmesi, ktorej sa budem venovať nižšie v teste. Čo sa týka casingu, 120 TPI vrstva je doplnená o výstuž pod dezénom a tiež aj o bočnicu (tak ako pri Enduro Race verzii). Je to najmenej odolná, no zároveň najľahšia verzia plášťa Martello s hmotnosťou 1010 g (29x2,40").

Vittoria Martello, Vittoria Agarro review
Agarro sa vyrába iba v jednej verzii, a to Trail.

Trailová verzia je tvorená taktiež z 4C zmesi, tak ako Martello Trail/Enduro. Casing je oproti trailovej verzii Martella ochudobnený o bočnicu v oblasti pätky a výstuhu pod dezénom plášťa. Taktiež je tvorený z 120 TPI casingu. Hmotnosť je 940 g (29x2,40").

Vittoria Martello, Vittoria Agarro

Poďme do hĺbky

Casingy sme si už popísali, no podrobne som sa nevenoval zmesi, z ktorej je tvorený dezén plášťa. Testovaná verzia Martello Trail a Agarro Trail majú zmes rovnakú – je to Graphene 4C compound. O čo ide?

Dezén si rozdelíme na 3 časti - bočné štuple, stredný dezén a opäť bočné štuple. Základná vrstva bočných štupľov (bledomodrá) zabezpečuje stabilitu a oporu štupľov pri zatáčaní a zabraňuje zbytočnému ohýbaniu štupľa. Stredný dezén (oranžová farba) je základ, ktorý zabezpečuje dlhú životnosť.

Následne tu máme ďalšie dve vrstvy (tmavšia modrá a červená), ktoré zabezpečujú ešte lepší grip a taktiež znižujú valivý odpor. Každá vrstva je doplnená o grafén, ktorý zlepšuje spomínané vlastnosti. Viac výrobca o tejto tajomnej 4C zmesi neprezradil. Možno to na prvý pohľad vyzerá, že Vittoria vytvorila dokonalú zmes, avšak uvidíme, ako sa dezén prejaví v praxi.

Vittoria Martello, Vittoria Agarro recenzia

Dezén - Martello

Dezén modelu Martello by som rozdelil na dve časti: stredný a bočný. Stredný dezén je tvorený z dvoch radov, pričom v prvom rade sú zoskupené tri štuple vedľa seba (pričom stredný je primárny) a v druhom rade sú dva štuple do pomyselného V-čka. Rovnako v dvoch rôznych radoch sú aj bočné štuple dvoch veľkostí, ktoré sa striedajú. Väčšie bočné štuple sú viac vystúpené do šírky a menšie sú užšie. Štuple sú pomerne vystúpené a husté, pričom výrobca spomína, že sa inšpiroval kockovým motodizajnom.

Vittoria Martello, Vittoria Agarro

Dezén - Agarro

Dezén modelu Agarro je nižší a pomerne hustý. Bočné štuple sú podobne ako pri modeli Martello tvorené z dvoch radov - striedajú sa menšie (ktoré sú viac pri strede) a väčšie (ktoré sú na boku plášťa).

Stredný dezén má opäť dva rady dvojíc - menšie priečne a väčšie pozdĺžne. Pozdĺžne štuple majú schodíky, ktoré zlepšujú odvaľovanie. Medzi strednými a bočnými sú však ďalšie štuple, ktoré ako keby dopĺňali medzeru vytvorenú bočnými štupľami.

Vittoria Martello, Vittoria Agarro test

Prvé pocity

Vittorie sú svojím vyhotovením ozaj na úrovni. Kvalitný prvý dojem z plášťov nadobudnete hneď, ako si plášte ochytáte. Zmes 4C graphene mi prišla byť dostatočne mäkká na to, aby poskytovala skvelý grip, no na druhej strane nebola až tak poddajná ako Mazza v Race vyhotovení, ktorú som testoval. Martello po prvom nahodení bolo na 2,4 užšie - pri porovnaní so zadným Agarrom bolo taktiež cítiť rozdiel – je však optický, keďže štuple nie sú až tak veľmi vystúpené do šírky.

Agarro bol v mojom ponímaní XC plášť. V podstate ho aj výrobca zaradil do tejto kategórie. Je však rovnako vhodný aj na traily, a to najmä na tvrdý podklad. Pri porovnaní s podobnými konkurenčnými výrobcami však boli štuple o čosi masívnejšie a vyššie.

Vittoria Martello, Vittoria Agarro skúsenosti

Prvé jazdy

Ako otestovať bočnice a brzdné schopnosti plášťov? Budú držať aj v extrémoch? Na jeden z úvodných testovacích výjazdov som ich vzal do môjho obľúbeného bikeparku - Semmeringu. Musím uznať, že som bol veľmi príjemne prekvapený. Semmering je hardpack - tvrdý podklad obohacujú občasné korene a kamene (s výnimkou zjazdovej trate, ktorá je najmä o kameňoch). Nenájdete tu sypký podklad a taktiež ani hlbokú hrabanku.

Plášte sa správali nadpriemerne dobre. Prvé jazdy som bol opatrný, keďže som nevedel, čo si k nim môžem dovoliť. Martello vyzerá solídne, no voči zadnému Agarru som bol skeptický, najmä pri dobrzďovaní. Plášť si vzhľadom na svoje určenie viedol dobre. Brzdil dostatočne a bol neskutočne rýchly. Voči prednému Martellu som nemal výhrady, keďže ma počas celej doby podržal. Avšak…

Stále som bol v bikeparku, kde som mal trate ako-tak najazdené. Povrch bol tvrdý a jazdil som dokonca aj tesne po daždi, čo jemne zhoršilo brzdné schopnosti Agarra. Úbytok trakcie som však neregistroval.

Vittoria Martello, Vittoria Agarro
Karta sa však obrátila, akonáhle som plášte otestoval v hlbokom prachu, ktorý bol obohatený o štrk a väčšie voľné kamene. Hlboký podklad striedala aj suchá hrabanka, pričom profil trate bol taktiež rôznorodý. Strminy, rovinaté úseky, ale aj pár výšľapov. Bohužiaľ, so zmenou podmienok sa menili aj jazdné vlastnosti plášťov.

Jemnú hrabanku zvládali plášte s prehľadom. Akonáhle som však došiel do voľného podkladu a o to horšie ešte v miernej strmine, začal som cítiť, kde má Martello limity. Vedel som, že tu by ma Mazza podržala (prípadne iný plášť s vyššími štupľami), no a o to práve v teste ide – spoznať limity, na základe ktorých si viete vybrať svoj ideálny plášť. Čím boli trate rôznorodejšie, rozbitejšie a terén sypkejší, tým som bol v jazde menej istý.

Martello bolo rýchle, pričom tvrdé a jemne hlboké podklady zvládalo s prehľadom. Zmes je dostatočne mäkká na to, aby malo koleso grip, ale poskytuje zároveň dobrú oporu. Na druhej strane som postupne zisťoval, že mi bočné štuple v pomalších, technicky náročných, odklopených zákrutách a traverzoch veľmi nesedeli.

Prečo? Tým, že nie je medzi stredovými a bočnými štupľami medzera, musel som si zvykať na náklon. V niektorých úsekoch som sa bál bicykel viac nakloniť, nakoľko som už začínal cítiť jemný úbytok gripu. Nestávalo sa mi to často, skôr v extrémnejších prípadoch, kde by - ako som už písal - Mazza podržala.

Vittoria Martello, Vittoria Agarro test

Zadný plášť a životnosť

Po dvoch krátkych jazdách na lokálnych trailoch v Bratislave som začal pozorovať, že plášť sa pomerne rýchlo derie. Mäkká 4C zmes vzadu výborne drží, dobre brzdí, ale rýchlo sa derie. Počas jazdenia na Agarre by som v slepom teste ani nepovedal, že mám vzadu takýto jemný dezén. Nebudem klamať, keď poviem, že som mu občas nakladal a išiel cez hranu.

Áno, pri sypkých strmých úsekoch sa skôr šmýkal, ako by mal grip, no keď ho používate na to, na čo je určený, a to hardpack a jednoduchšie traily, bude sa cítiť ako doma. Na predné koleso je však podľa mňa menej agresívny.

Reálna hmotnosť testovaných plášťov bola:
  • Martello - 983 g,
  • Agarro - 952 g.

Vittoria Martello, Vittoria Agarro recenzia

Ideálne kombo?

Je Martello a Agarro ideálne kombo? Závisí to od toho, na aké určenie chcete plášte používať. Ak poznáte TBK, prípadne Krivé jarky u nás v Bratislave, bohate vám bude Agarro vzadu stačiť. Pozor, je to však veľmi rýchly plášť a pokiaľ prechádzate z nejakého enduro plášťa, budete musieť skôr dobrzďovať.

Martello je vhodná voľba skôr na udržiavané trate – či už sú to flowtraily, alebo bikeparky. Jednoducho tvrdý podklad je presne ten, s ktorým si rozumie. Skaly a korene prechádza bez problémov, no grip ubúda práve v hlbokom teréne. Tam excelovala Mazza, ktorú som testoval dávnejšie.

Testovaný plášť Vittoria Agarro vo verzií 29x2,40" nájdete na našom eshope za VIP cenu 59,99 €, pričom MOC je 59,99 €.

Testovaný plášť Vittoria Martello vo verzii 29x2,40" nájdete na našom eshope za VIP cenu 47,99 €, pričom MOC je 59,99 €.
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
tomasmartinak 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily
Plášte patria medzi najdôležitejšie komponenty na bicykli. Sú jediným kontaktným bodom bicykla s terénom, a preto treba dbať na ich výber.
Test: ABUS HiDrop – pekná prilba, ktorá sa osvedčila
ABUS sa v mojom ponímaní preslávil výrobou cyklistických zámkov. Avšak v portfóliu nájdete aj iné výrobky a v neposlednom rade aj kvalitné prilby.
FFWD Outlaw 30 – novinka, ktorá mi pomohla prejsť Alpy
Holandská značka sa opäť vrátila ku karbónovým MTB kolesám a ich novinku pre rok 2023 som vzal na skutočne poriadny test. Ako dopadli?
keyboard_arrow_up