Od základu: A čo na tej cestnej cyklistike vlastne vidíš?
Prečo vlastne s cestnou cyklistikou začať a čo je v začiatkoch dôležité? Odpoveď možno nájdeš v článku.
Niekto nevie, či by ho to vôbec bavilo, u niekoho môžu byť problémom financie, naše cesty a premávka, divné pohľady okolia, prečo sa vôbec navliekame do lycry… Stojí to vôbec za to? Samozrejme, že áno! A tak bude tento článok skôr takým motivačno-filozofickým okienkom s niekoľkými (snáď) dobrými radami.
Aká bude tvoja motivácia?
Tento článok vezmem trochu z osobnej roviny, na druhej strane nie som žiadny guru, tak budem rád, keď sa rozprúdi aj diskusia. Asi všeobecne platí, že bez motivácie sa hocijaký cieľ dosahuje veľmi ťažko. Tá je, samozrejme, pre každého iná – schudnúť, vybudovať kondíciu, zabaviť sa, objaviť nové miesta… Alebo aj ďalšie, o ktorých sa môžeme porozprávať akurát večer pri pive.Čo je ale podstatné, svojej motivácie sa treba držať a občas si ju aj pripomínať. Prípadne si nájsť novú. Časom sa možno dostaneš až do toho štádia, že budeš chcieť ísť na bicykel len tak, bez dôvodu – skrátka ťa to naň bude ťahať. Takže počkať, je vlastne bicykel droga?
Keď treba krotiť očakávania, alebo: drahý bicykel z teba hviezdu neurobí
Motiváciu by sme mali, môžeme si stanoviť ciele. Dôležité ale je, aby boli zo začiatku dostupnejšie a dosiahnuteľnejšie a v neposlednom rade zostať trpezlivý/á. Nikto neschudol 20 kg za dva mesiace, nikto nezačal jazdiť 200 km trasy po niekoľkých jazdách na „žiletke“. Bohužiaľ, v tomto nám asi sčasti „skáče do úsmevu“ momentálna doba, ktorá je postavená na výkone – čím viac kilometrov, tým viac kudos na Strave.Prehnané očakávania ale môžeš mať aj od svojho bicykla a toto sa týka nielen začínajúcich cyklistov, ale aj niektorých pokročilejších. Doteraz s úsmevom spomínam na časy, keď som si kúpil prvý bazárový bicykel a chalani, ktorí mali žiletky v polovičnej hodnote (!), ma dokázali pravidelne zadupať do zeme. Isto, ľahší alebo aero rám ušetrí nejakú tú sekundu, ale v konečnom dôsledku je to vždy o tom istom – jazdiť, jazdiť, jazdiť. Poctivý tréning nenahradí žiadny karbón.
Od čistejšej hlavy až po silnejšiu osobnosť
Skvelá vec na cyklistike je aj to, že bývam… No, ani nemôžem povedať, že zatvorený sám so svojimi myšlienkami. Jednoducho – stáva sa mi, že sa „prebudím“, ako točím pedálmi a medzičasom premýšľam nad absolútne inými vecami. Keď sa vrátim domov, môžem byť fyzicky akokoľvek zničený, no zato s úplne prečistenou a reštartovanou hlavou. Na druhej strane, ako som to spomínal aj v predošlom článku, v cestnej cyklistike silno rezonuje komunitné jazdenie. S kamarátmi v háku zas človek zažije množstvo úsmevných momentov...A cyklistika jednoznačne vplýva na psychiku človeka aj čo do odolnosti. Každý kopec, každý protivietor, boľavé nohy a hodiny v sedle cibria silu vôle. Inak by to asi každý príčetný človek stočil pri prvej prekážke nazad domov.
Fyzické benefity sú asi vnímané aj v širšej verejnosti, pekne to zhrnul MUDr. Milan Kulkovský v našom rozhovore. Aj tu si určite každý nájde to svoje, pre mňa osobne je to najmä metabolizmus. Z toho by mohol byť aj taký typický bulvárny titulok: „Ženy ho nenávidia – zje toho za vagón a nepriberá!“
Sú autá nepriatelia cyklistov?
Článok o jazdení v premávke sme tu už mali, no skúsme sa na to pozrieť z iného uhla pohľadu. Gravel jazdci alebo bikeri častokrát argumentujú tým, že v lese aj na poliach je väčší pokoj ako medzi autami. To je určite pravda.Na druhej strane, máme predsa kopec krásnych asfaltiek, ktoré sú pre autá nedostupné, alebo je tu premávka minimálna. Stačí sa vyhnúť hlavným ťahom, trochu objavovať cesty III. triedy a človek sa razom cíti bezpečnejšie.
To, že jazdíme po asfalte, má aj niekoľko ďalších svetlých stránok. Jednak stačí trochu prišliapnuť a človek razom „letí“ 40-tkou po rovine. Vyššia rýchlosť automaticky znamená aj viac kilometrov za rovnaký čas napríklad oproti MTB alebo gravelu. A cesta našťastie nie je natoľko obmedzená počasím – aj na sebe veľakrát sledujem, že aj pár dní po daždi váham, či ísť do toho lesa, alebo neísť… No, nechce sa mi zakaždým umývať bike. S tým neskôr súvisí aj dlhší interval medzi servisom. A ten vo väčšine prípadov naozaj zvládne aj začiatočník.
Uzavriem to svojou skúsenosťou – vždy som býval skôr dobrodružný typ, ktorý málokedy hľadel na výkon či priemerky. Zato som chcel vždy prísť domov s peknými zážitkami, typickým príkladom bol náš „punk“ prejazd cez celé Slovensko. No ako spievajú Chinaski: „Jaký si to uděláš, takový to máš.“ Každý sa môže vydať tou svojou vlastnou cestou. Budem rád, keď sa o tie svoje podelíte.
Seriál „Od základu“
- Rozdiely v rámoch cestných bicyklov
- Aký materiál rámu je najvhodnejší?
- Ako si správne vybrať cestné kolesá a obutie
- Cestné kotúčové vs. ráfikové brzdy - výkon, praktickosť, dizajn
- Mechanické vs. elektronické radenie na cestnom bicykli - otázka vkusu?
- Gravel, cesta, treking - čo ponúkajú?
- Ako začať s cestnými nášľapnými pedálmi a čo sú ich silné stránky
- Ako prežiť v premávke?
- Akú výbavu si so sebou vziať na cestný výjazd?
- Elementárne kúsky oblečenia pre cestného cyklistu
- Krátke vs. dlhé trasy - stratégia, plánovanie, strava
- Elementárny servis cestného bicykla
- Tepové zóny a ich význam pri tréningu
- Jazdiť sám, vo dvojici alebo v „balíku“?
- Akým drobným aj vážnejším prešľapom sa vyhnúť v cestnej cyklistike?
- Mojich TOP 5 investícií do cestnej cyklistiky
Komentáre Zobraziť komentáre (33)