Od základu: Mojich TOP 5 investícií do cestnej cyklistiky

Máme bicykel, jazdíme, no časom cítime, že by to chcelo krok vpred. Do čoho sa oplatí v cestnej cyklistike zainvestovať?

Keď som si kupoval svoj prvý cestný bicykel, vravel som si, že na ňom pojazdím tak desať rokov a potom si zaobstaram nejaký pekný karbónik. Do 3 rokov som už brázdil cesty na mojom SUPe. Kedysi som považoval Sigmu s 23 funkciami za svoj strop. Prešli dva roky a zrazu sa na mojom predstavci objavilo Wahoo.

Človek naberaním kilometrov získava skúsenosti, preferencie. Cyklopriemysel mu zas pod nohy „hádže“ množstvo pokušení a lákadiel. Otázkou zostáva – čo sa najviac vyplatí?

1. Garmin Varia

Myslím, že prvý bod žiadneho zabehnutého cyklistu neprekvapí. Predstavenie Varie ešte ako drobnej krabičky bez svetla bolo jednoznačným míľnikom v cyklistickom svete. Tento čarovný prístroj odvtedy prešiel kus cesty a najnovšia verzia má dokonca zabudovanú kameru. Ja som už niekoľko rokov šťastným vlastníkom tretej generácie a popravde toto bol hlavný dôvod, prečo som investoval aj do GPS prístroja. Dôvodov je viacero:
  • lepší prehľad o situácii za cyklistom – po spárovaní s cyklopočítačom sa na jeho obrazovku premieta počet áut, odhadnúť sa dá aj ich rýchlosť či vzdialenosť. Samozrejme, Garmin v tomto (bohužiaľ) nie je neomylný. Niekoľkokrát sa mi stalo, že ma znenazdajky predbehlo auto, ktoré som na displeji nevidel. Naopak, v iných prípadoch sa ide zblázniť, keď mi niekto ide v háku.
  • vysoký svetelný výkon – ak ma pamäť neklame, Varia má „dostrel“ až niekde na úrovni pol kilometra. Každopádne, každý, kto si radarom niekedy omylom zasvietil do očí, bude súhlasiť s jediným – pravdepodobne prekonáva väčšinu na trhu dostupných svetiel. V tomto ohľade treba brať pri skupinovej jazde ohľad na ostatných, ak vám bude tri hodiny niečo takéto blikať pred očami, nebude to veľmi príjemné…
  • šofér si ma skôr všimne – a to pravdepodobne za každých podmienok. Varia mení intenzitu aj mód blikania napríklad aj podľa toho, akou rýchlosťou sa auto približuje. Ak sme kedysi rozoberali dilemu „čierny dres áno alebo nie?“, s Variou sa nebojím jazdiť aj v tmavších farbách. Hoci stále si stojím za tým, že jasnejšie dresy sú vo všeobecnosti vhodnejšie.

bicykel sup, garmin varia, mtbiker fľaša
Ak som spomínal spojenú investíciu do radaru a zároveň do cyklopočítača, dá sa to obísť (ak by sa niekomu súčet cien zdal už príliš). K Varii sa dá stiahnuť appka do mobilu a pokiaľ na bicykli vozíte slúchadlá, necháte si posielať zvukové signály priamo do nich. Pravdou ale je, že netreba investovať hneď do vlajkovej lode – zoznam zariadení, kompatibilných s týmto prístrojom, sa v poslednej dobe pomerne rýchlo rozrastá. A aj to svedčí o jeho popularite.

2. Karbónové kolesá

Ak ste čítali test môjho aktuálneho bicykla, tak asi viete, že na kolieska nedám dopustiť. V poslednej dobe si často všímam, že ľudia riešia dilemu: mechanické vs. elektrické radenie? Subjektívne to hodnotím tak, že radšej ušetriť na elektrike a tieto peniaze následne investovať do kvalitných kolies. A nie je to o hmotnosti.

Ja som napríklad pri prechode z cca 35 mm hliníkových ráfikov na 44 mm karbónové ráfiky neušetril takmer nič. Avšak tuhosť pri jazde v stoji, odozva bicykla a optimalizované aerodynamické vlastnosti sú niečo, čo máloktorý hliníkový ráfik dokáže. Drahšie kolesá sa takisto väčšinou spájajú s kvalitnejšími nábojmi a ložiskami. A to dokáže ušetriť nejaký ten wattík.

(Inak, aby som vás zas neťahal za nos – ak materiálovo porovnáme rovnakú výšku ráfika, aj tá úspora na hmotností býva markantná.)


3. Nohavice a rukavice

Pojem „kvalitné cyklistické šortky“ sa v našom seriáli určite neobjavuje prvýkrát. Cyklogate sú položkou, na ktorej sa neoplatí šetriť. Viem, o čom hovorím, kedysi pradávno som jazdil v šortkách z istého reťazca. No a keď som si ich po rokoch jednorazovo vyskúšal, nechápal som, ako som to dokázal.

Samozrejme, ak s cyklistikou ešte len začínate, takisto netreba hneď investovať do najdrahšieho modelu od Assos – vymoženosti takýchto nohavíc pocítia skôr tí trénovanejší. Základom bude správna veľkosť, dobrý fitting na telo a v neposlednom rade vložka. Celé je to pomerne individuálna záležitosť a niekedy jednoducho treba skúšať, kým sa dopracujete k tej svojej značke/modelu…

Sportful Supergiara
Pri komforte ale ešte zostaneme a presunieme sa na ďalší kontaktný bod. Tak, ako sa snažíme tlmiť nerovnosti na zadku pomocou vložky, ich treba tlmiť aj na rukách pomocou rukavíc. Minimálne pri tých dlhších jazdách. Tentokrát to bude skôr o sympatiách k určitej značke, ak plánujete dlhé výlety, oplatí sa poobzerať po masívnejšom polstrovaní.

4. Kvalitná optika

Kapitolu „byť videný“ sme už prediskutovali, teraz prejdeme na kategóriu „vidieť“. Okuliare sú možno mierne zaznávaným doplnkom, väčšina ľudí si povie, že stačia aj tie za 30 €. Áno, funkciu splnia a majú jednu podstatnú výhodu – keď ich zdemolujete, nebude vám za nimi až tak smutno.

Za posledné roky mi cez ruky prešlo niekoľko okuliarov (menovite HQBC, Alpina, Adidas) a hoci to asi bude trochu klišé, zakotvil som pri Oakley. Jednou vecou je ochrana zraku, verím, že tú spĺňajú všetky, inak by neprešli normami. Podstatnejšia je ale tá pridaná hodnota rozjasňovacej funkcie (pri Oakley je to technológia Prizm), ktorú oceňujem vždy, keď jazdím v lese.

Populárne sú aj fotochromatické okuliare, kde sa takisto dostávame na vyššie cenovky, no rovnako vynikajúco poslúžia pri striedaní podmienok. Čítankový príklad, kedy som kvalitné okuliare ocenil najviac, sú moje niekdajšie výjazdy do Karpát z Trnavy – najprv priame slnko v poliach, neskôr šero v lese.

okuliare HQBCokuliare Oakley

5. Ploché riadidlá

Možno vzbudím miernu kontroverziu, no ploché riadidlá za zmienku jednoznačne stoja. V prípade, že už investujete do drahšieho modelu bicykla, zväčša na ňom ploché riadidlá alebo celý integrovaný kokpit už nájdete. Ak nie, dajú sa, samozrejme, kúpiť aj separátne. Prečo o tom píšem?

Zvyknem jazdievať dlhé trasy a dlhými myslím zhruba 200-300 km. Na svojom prvom cestnom bicykli som mal klasické riadidlá s okrúhlym priemerom, teraz už vozím ploché. Stačilo mi len niekoľko stoviek metrov na starej „žiletke“ a ten rozdiel v komforte bol markantný. Natoľko markantný, že by som sa späť už za žiadnu cenu nevracal.

Ak väčšinu času strávite držiac sa za páky (prípadne s rukami opretými v ich blízkosti), získavajú takéto riadidlá výrazne navrch. A to z veľmi jednoduchého dôvodu – lepšia distribúcia hmotnosti a tým pádom nižší tlak na nervy na dlani. Okrem toho, aero riadidlá bývajú najčastejšie vyrobené z karbónu. A to znamená prepružovanie materiálu a s tým opäť spojený vyšší komfort.

Ploché riadidlá
A čo by ste do svojich TOP 5 zaradili vy? Elektronickú sadu? Lepšie odvaľujúce plášte? Prípadne výborne odvetranú prilbu? Ako sa hovorí, 100 ľudí a 100 chutí – podeľte sa v komentároch.

Seriál „Od základu“

Zdroj fotografií: archív autora
report_problem Našiel si v texte chybu?
LukasHarant 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Od základu: Krátke vs. dlhé trasy – stratégia, plánovanie, strava
Cestná cyklistika so sebou prináša rýchlosť a rýchlosť so sebou prináša aj dlhšie výjazdy. V čom sa líšia od tých krátkych?
Od základu: Elementárne kúsky oblečenia pre cestného cyklistu
Do akého oblečenia by mal cestný cyklista v začiatkoch investovať? Ani zďaleka to nie je iba o drese a o nohaviciach.
Od základu: Akú výbavu si so sebou vziať na cestný výjazd?
Čo všetko si pribaliť so sebou na cestný výjazd? Dá sa výbava vôbec prispôsobiť dĺžke výjazdu?
keyboard_arrow_up