Test: Hammerhead Karoo – cyklopočítač nielen s krásnym displejom

Trhu s cyklopočítačmi dominujú v podstate 2 značky. Preraziť sa ale snaží aj Hammerhead s ich modelom Karoo. Ako obstojí v dvojtýždňovom teste bežného hobby bikera?

So značkou Hammerhead som sa stretol prvýkrát pred asi rokom či dvomi, keď si jedno ich zariadenie zadovážil kamarát. Ako tvor zvedavý som sa poobzeral po internetoch a tridsať sekúnd googlenia mi ukázalo zaujímavý koncept so stávkou na kvalitný displej, ale na úkor batérie. Mávol som rukou, lebo veď ja potrebujem „sedemstopäťsto“ hodín výdrže a ďalej som si (s)pokojne hovel uzamknutý v prostredí konkurenčnej značky.

Keď som však dostal možnosť nové Karoo otestovať, neváhal som ani sekundu. Je fér povedať, že som dlhoročný a v zásade spokojný používateľ produktov Garminu, sem-tam sa teda nevyhnem porovnaniu práve s mojím Garminom Edge 530.

Keďže cyklopočítače sú, nuž, počítače, a teda komplikované produkty, zaumienil som si, že k tomu pristúpim chronologicky a sprostredkujem vám svoje dvojtýždňové dojmy tak, ako som sa zoznamoval so zariadením a ako som postupne skúšal, čo všetko dokáže. Skrátka tak, ako by to robil každý čerstvý majiteľ podobného zariadenia.

Karoo je inak nástupca Karoo 2 a na webe sa môžete stretnúť aj s označením Karoo 3. Ja sa budem držať oficiálneho názvu, aby sme sa nedoplietli. Dosť, že nás trochu nechtiac pletie výrobca. Mimochodom, Hammerhead patrí do portfólia amerického SRAMu.

Prišiel mi nový mobil?

Kuriér priniesol šikovne zabalené nové Karoo. Krabička je elegantná a pripomína balenia mobilných telefónov. Vzhľadom na charakter prístroja to nebude náhoda.

Hammerhead Karoo Balenie
V balení nájdete pomerne bohaté príslušenstvo: prémiovo pôsobiaci USB-C nabíjací kábel, manuály, držiak na riadidlá a redukciu na Garmin držiak. Držiak, ktorého mechanizmus úchopu cyklopočítača vyzerá inak, ako sme zvyknutí od ostatných etablovaných značiek, veľmi oceňujem, ale keďže mám „flat“ riadidlá, musím použiť pribalenú redukciu a svoj držiak.

Je však skvelé, že na to výrobca myslel, používatelia iných značiek však asi budú musieť adaptéry dokupovať. Mimochodom, držiak má posuvnú kolísku, takže sa dá regulovať vzdialenosť od riadidiel bicykla.

Hammerhead KarooHammerhead Karoo review

Svalnatý vzhľad

Samotné zariadenie je rozhodne skôr väčšie a ťažšie, tvary sú hranaté, so skosenou zadnou a prednou časťou. Mne osobne veľkosť nevadí, treba s tým však rátať. Odhadujem, že Karoo je dlhé asi ako 1040-ka od Garminu, je však ešte o trochu hrubšie a širšie. A ťažšie: má 187 gramov. Rozmýšľam, ako by Karoo sedelo na MTB a či je teda určené skôr na cestu, na ktorej ho budem testovať ja.

Hammerhead Karoo recenziaHammerhead Karoo test

Prvé zapnutie ukáže hneď, že Hammerhead na to celé ozaj ide inak. Displej je krásny s jemným rastrom, nie veľmi vzdialeným aktuálnym mobilom. Na troch palcoch má displej slušné rozlíšenie (800x480) a teda aj PPI (292). Vyzerá to fakt očarujúco, hneď mi však napadá, že toto musí žrať aj trávu popri ceste.

Displej je dotykový, po stranách sa však nachádzajú štyri nepomenované tlačidlá. Spodná hrana je vyzdobená gumenou krytkou USB-C konektoru (pozdravujem všetkých, čo po roku 2020 ešte používajú micro USB) a tlačidlom zapnutia.

Prvé nastavenia idú hladko. Sieť, Hammerhead účet, prepojenie so SRAM AXS účtom, všetko je intuitívne, pomáhajú QR kódy. Zariadenie ponúkne stiahnuť mapy offline, a rovno slovenské. Ku prístroju patrí aj dedikovaný Hammerhead „Dashboard“ web, ako aj Hammerhead Companion appka. Senzory pripojím pred jazdou, ale hneď na úvod som tam našiel Force AXS senzor, čo ma prekvapilo, keďže bike spokojne spal v garáži. To ale isto súvisí s tým, že v appke SRAM AXS ich už mám napárované.

Počas nastavovania prístroja som si všimol možnosť pripojiť aj audio zariadenie cez Bluetooth, teda slúchadlá. Jazdím zásadne bez slúchadiel, ale boli chvíle, keď som začínal, kedy som si vravel, že nejaké slúchadlá s otvorenou konštrukciou by boli super, ak by vedel cyklo PC do nich posielať inštrukcie a upozornenia. Alebo by to bolo fajn v teréne či na poľňačkách, mimo ciest, kde ide o život. Teraz to už nepotrebujem, ale niekto by možno také čosi privítal.

Samotný prístroj nepozná slovenčinu, čo mne nijako neprekáža, všetky svoje zariadenia a softvér mám už dve dekády po americky, ale niekto to ako hendikep vnímať môže.

Zoznámte sa, prosím, v prvom kole

Prvý deň som sa vybral na asi 50 km výjazd. Beriem oba cyklopočítače. Najskôr som cez web importoval trasu. Išlo to veľmi jednoducho, použil som stiahnuté GPX. Všimol som si aj možnosť uploadovať trasu cez odkaz na iný web. Vyskúšal som Garmin Connect (verejnú trasu) a mapy.cz, žiaľ, ani jedno nefungovalo.

Na samotnom zariadení sú prednastavené 4 profily, jeden nazvaný ako Základný („Basic“), ďalší nazvaný ako HR („heart rate“), tretí je „HR + powermeter“. Posledný je pre „indoor“ tréningy, teda pre trenažér. Rozhodol som sa, že si upravím základný profil, aby zobrazoval, čo približne potrebujem a na čo som zvyknutý.

Profil obsahuje na úvod dve obrazovky, jednu s mapou pre účely navigovania za jazdy a druhú s bežnými informáciami potrebnými pre jazdu. Upraviť sa do ľubovôle dajú obe a prirodzene je možné pridať ďalšie obrazovky. Obrazovku s mapou som ďalej neupravoval, druhú však áno, pridal som si tam informácie o trvaní výjazdu, o výkone z wattmetra, o kadencii, tepoch, čase a pod. Všetko ide ako po masle, uchop a pusti („drag and drop“) technikou.

Mimochodom, pokiaľ ide o mapové podklady, aspoň teda na webe, je možné si zvoliť medzi Mapbox cyklistickými resp. satelitnými a OCM (OpenCycleMap) mapami.

Pripojil som všetky senzory - okrem Force AXS, ktorý tam už bol a len sa aktivoval -, pripájal som wattmeter so senzorom kadencie, „hruďák“, radar a senzor rýchlosti. Bol som zvedavý, ako to celé bude fungovať, keďže senzory budú vysielať do dvoch mašiniek súčasne. (Kúsok predbehnem: funguje to bez problémov, chválim svoje senzory. )

Hammerhead Karoo skúsenostiHammerhead Karoo test

Kam to bude, mladý muž?

Počas jazdy som si prakticky celý čas nechal obrazovku s navigáciou, cez ktorú som mal v spodnej časti zobrazenú aktuálnu rýchlosť. Zistil som, že tlačidlá sú šikovne vymyslené: horné slúžia na prepínanie medzi obrazovkami (platí pre všetky zobrazenia viacerých obrazoviek), čo sa dá aj dotykom a síce posunom do strán. Spodné zase ovládajú funkcie, ktoré sa v oboch spodných častiach prístroja zobrazujú – napríklad začiatok jazdy či jej ukončenie. Ide to aj dotykom, ale v zime v rukaviciach by som veru tlačidlá ocenil. Na ergonómiu sa za oceánom myslelo.

Hammerhead Karoo, Základná obrazovka so zobrazením mapy a rýchlosti
Karoo zvláda zobraziť aj dva live segmenty súčasne.
Navigovanie bolo jasné a presné, formou oznamov zobrazených v spodnej časti obrazovky, hlasová signalizácia je poriadne hlasná. Hádam až trochu príliš, ale aspoň nezmeškáte odbočku alebo auto za vami. A propos radar: hlásenie prichádzajúceho vozidla je na ľavej strane obrazovky, formou malého autíčka, zobrazenie funguje z pohľadu včasnosti rovnako ako na mojom cyklo PC.

Hammerhead Karoo Obrazovka s navigovanímHammerhead Karoo

Na hlavnej obrazovke s mapou je možné nájsť ešte funkcie zoomovania (tri rôzne úrovne pohľadu), centrovania mapy a zmenu pohľadu (sever vs. v smere jazdy...). Spodné tlačidlá sú namapované práve na zoom a na pozastavenie jazdy.

Výjazd trval okolo 90 minút, mal som celý čas zapnutý automatický jas a kým Garmin si zobral okolo 11 až 12 % baterky, Karoo spotrebovalo 13 % – rozdiel je teda minimálny.

Pre porovnanie, takto nejako jazdu obe zariadenia vyhodnotili - takmer totožne.

Hammerhead Karoo recenzia
Zaujímavé, že jeden prístroj mal večer a druhý poobedie.

Ponaháňame KOMy a vyletíme hore kopcom

Ďalší deň som si dal môj obľúbený „zvlnený okruh“ – 73 km trasu okolím. Opäť som uploadol trasu a povedal som si, že si dnes posvietim na to, ako zobrazí Karoo počas navigovania obľúbené Strava segmenty a prípadné stúpanie. Môj zvlnený okruh je vlastne celkom nezvlnený, ale jedno „mini-pidi“ stúpanie na ňom je, tak snáď budem mať možnosť vidieť, ako funkcia funguje.

Počas jazdy som si všimol, že na spodnej hrane hlavnej obrazovky s mapou a priemernou rýchlosťou sa nachádzajú záložky, kde sú viaceré funkcie. Tieto záložky majú tri zobrazenia: minimalizovanú, keď ich ledva vidno; zobrazenie, ktoré zakrýva asi tretinu spodnej časti obrazovky a potom zobrazenie na celú obrazovku. Záložky sú farebne odlíšené: žltou naľavo je funkcia navigovania, funkcia prepojenia s telefónom je sivej farby, oranžovou sa mi zobrazovali segmenty a modrou stúpania.

Prepínanie medzi tromi zobrazeniami je intuitívne a deje sa jednoduchým dotykom. Osobne mi najviac vyhovovalo zobrazenie, kde záložka prekrýva asi tretinu obrazovky, a teda nad tým naďalej vidieť mapu a zobrazenie rýchlosti. V tomto móde sa vybrané záložky zobrazia aj automaticky, keď sa niečo deje: v prípade pokynu navigovania, alebo keď sa ocitnem na obľúbenom „live“ segmente, alebo keď sa dostanem na nejaké stúpanie.

Live segment funkcia, teda zobrazenie obľúbených Strava segmentov, sa zobrazí aj vtedy, keď navigujem, v tomto môj Garmin zlyháva. Zobrazenie je jednoduché, informatívne a grafické ako väčšina funkcií na Karoo. Ikonka zobrazuje aktuálnu pozíciu oproti iným pozíciám: poslednej jazdenej a najlepšej dosiahnutej. Segment sa samozrejme prihlási hlasným signálom ako väčšina podobných live funkcií. Drobnosť, ktorá ma potešila, je, že Karoo zvláda zobraziť aj dva Live segmenty súčasne (ak sa segmenty prekrývajú).

Hammerhead Karoo, Zobrazenie Live segmentov
Z praktického hľadiska ide o obrazovku, ktorú často nevyužívam, ale považujem ju za veľmi zaujímavú.
Stúpanie skutočne spustilo aj funkciu nazvanú ako Climber, niečo ako poznáme pod názvom ClimbPro u Garminu. Zobrazenie sa mi mimoriadne páčilo, ukazovalo všetky potrebné parametre, celkový sklon stúpania, ostávajúci sklon, ako aj čas a vzdialenosť. Farebne je samotný kopec zobrazený odtieňmi zelenomodrej, stúpanie je rozdelené na malé úseky s rôznymi sklonom a pod každým úsekom je percentuálne sklon aj vyjadrený. Osobne zvládnem, aj keď pomaly, akékoľvek stúpanie, ale mám rád, keď viem, čo ma čaká, nech to je rovno aj Grossglockner.

Zobrazenie stúpaniaHammerhead Karoo review

No a koľko si Karoo potiahlo z batérie? Garmin znížil stav o 20 %, čo sedí, keďže mám odsledované, že vyžaduje asi 8% batérie na hodinu jazdy so všetkými senzormi. Karoo si cuclo 18 %! Buď som si zle pamätal východzie hodnoty Garminu, alebo som šokovaný. Teda šokovaný som tak či tak, lebo 18 % na dve a pol hodiny je od zariadenia s takým displejom parádna hodnota.

Trénujeme s Karoo

Na ďalšom výjazde som vyskúšal kolá, teda Laps, lebo mám naplánované nejaké intervaly. Bola sranda (rozumej: nervy) to stláčať na dvoch zariadeniach, ale zvládol som to. Na Karoo na to slúži malá ikonka naľavo dolu alebo ľavé spodné tlačidlo, ktoré k ikonke prináleží. Počas jazdy ho stačí stlačiť a spustí sa nové kolo. Stláčať ho však treba na inej ako obrazovke s mapou, pretože tam sa nachádza funkcia zoomovania mapy.

Ja som to robil na druhej obrazovke s hlavnými ukazovateľmi jazdy. Akonáhle stlačíte tlačidlo nového kola, vytvorí sa nová záložka, na to istom mieste a s tým istým mechanizmom ako funkcie s live segmentami alebo Climber funkciou. Slúži aj na cvičenia (Workouts). Dá sa teda potom zväčšiť rovnako ako ostatné podobné záložky na celú obrazovku a obsahuje všetky potrebné informácie o danom kole, ako aj sumár všetkých kôl.

Prepojenie s AXS

Zároveň som si pridal do základného profilu aj obrazovku s preraďovaním môjho Force AXS, aby som sa pozrel bližšie aj na tento aspekt nového Karoo. Obrazovka zobrazuje graficky stav zaradených rýchlostných stupňov vpredu (malý či veľký prevodník) a vzadu (príslušný pastorok). Zároveň som si nad týmto grafickým znázornením nechal ukazovať stav batérie, prevod vpredu a vzadu, ako aj pomer prevodov.

Obrazovka vyzerá prakticky rovnako ako podobná obrazovka na mojom Garmine, z tohto pohľadu sa žiadny šok nekonal. Pravdu povediac, z praktického hľadiska ide o obrazovku, ktorú často nevyužívam, ale považujem ju za veľmi zaujímavú. Reálne mi stačí vedieť to, aký pastorok mám zaradený vzadu a to som si dal na druhú, hlavnú obrazovku v Karoo.

Tento tréningový deň si obe zariadenia zobrali z batérie po 15 %, čo je vzhľadom na dĺžku výjazdu primeraný výsledok. Každopádne sa pojedanie trávy popri ceste nekoná, som uveličený.

Špionáž s pomocou Karoo a Hammerhead Companion appky

Posledný výjazd som si dal dlhší, otestoval som opäť viaceré funkcie z predošlých dní, špeciálne som si však chcel vyskúšať „live tracking“, teda sledovanie pohybu jazdca v reálnom čase (slovenčina naša ľubozvučná). To ma doviedlo aj k preskúmaniu Companion appky.

Tá v zásade slúži na komunikáciu s telefónom, resp. na komunikáciu zariadenia prostredníctvom telefónu so servermi Hammerhead („upload“ záznamu po jazde, napríklad). Druhá funkcia je práve live tracking. To je v princípe aj všetko, appka nie je teda plnohodnotnou náhradou webu, ako je to u Garminu. Hammerhead web má fajn rozhranie pre mobily a tak to prekážkou nebude. Nie všetko musí mať appku.

Live tracking je potrebné mať v telefóne aktivovaný a potom v appke, kliknutím na odkaz Live track, vám zapnutím funkcie škriatkovia vygenerujú permanentný odkaz, ktorý môžete používať na „trackovanie“, keď jazdíte. Príde vám aj na e-mail a takto vyzerá.

Hammerhead Karoo Live tracking
Permalink sa dá vygenerovať aj nanovo, vypnutím a zapnutím live tracking funkcie v appke. Inak však bude vaša polovička, resp. polovičiak používať jeden odkaz, nepríde im pri každom výjazde iný ako pri konkurencii. Neviem, či to je dobre alebo zle, toto by si zaslúžilo dlhšie testovanie.

Samotný Live tracking sa potom osobe, ktorej ho zdieľate, zobrazí nasledujúcim spôsobom. Ide o pomerne striedme zobrazenie, čo sa týka zobrazovaných informácií.

Hammerhead KarooHammerhead Karoo recenzia

Bez prihlásenia zobrazuje len základné informácie, je možné si samozrejme prepnúť satelitné zobrazenie mapy.

Mimochodom, počas tohto dlhšieho výjazdu si obe zariadenia zobrali podobnú porciu šťavy, a síce asi 30 %. Čo na dĺžku výjazdu celkom sedí a potvrdzuje, že obe zariadenia sa v tomto držia bok po boku.

Hammerhead web rozhranie

Pristavím sa na chvíľu aj pri Hammerhead Dashboard webe. Ten je už plnohodnotný doplnok k zariadeniu, kde nájdete jazdy, trasy, cvičenia (Workouts) a prepojené účty. Web neobsahuje všetky pokročilé tréningové metriky, ako som zvyknutý. Myslím, aj vzhľadom na to ako funguje appka, že cieľ Hammerhead je minimalistický, a síce robiť dobre hlavné veci, kvôli ktorým si také zariadenie kupujeme a nechať ostatné veci na maníkov zo Stravy alebo TrainingPeaks a pod. Za mňa v poriadku prístup.

Úvodná obrazovka Hammerhead dashboard webu
Web je jednoduchý a prehľadný, k samotným jazdám je hromada informácií. Mapové podklady som spomínal, ja som si na webe zapol OCM. V zariadení už som na výber nemal a musel som sa uspokojiť s Mapbox cyklistickými podkladmi. Na moje jazdenie po ceste boli dostatočne detailné, v lese som to nemal možnosť porovnať s podkladmi OCM či freemap.sk, ktoré mnohí používame aj na zariadeniach Garminu.

Zobrazenie máp na webe je prehľadné, „heatmapy“ sú príkladne farebne označené. Páči sa mi aj zobrazenie stúpaní v jazdách, aj keď je to, zdá sa, limitované na zobrazenie maximálne dvoch stúpaní súčasne. Nenašiel som možnosť korekcie nastúpaných metrov, možno je to skryté viac, ako som bol ochotný hľadať.

Hammerhead Karoo, Zobrazenie jazdy so stúpaniami na webe
Trasy som skúšal kresliť aj ručne a ide to skutočne ľahko. Naozaj sa mi to mimoriadne pozdávalo, krásna mapová „vyklikávačka“. Ako som spomínal, mapy sú prehľadne vykreslené a spolu s jasne vyznačenými heatmapmi je to brnkačka. Je možné si pridať aj „POI“ body na trasu, označiť ich, zvoliť kategóriu (občerstvenie, káva, pauza, WC...) a zvoliť, či platia len pre danú trasu, alebo akúkoľvek inú (teda pre celú mapu používateľa). Vydarený detail.

Naľavo hore je vidieť aj skladbu podložia a tak sa dá vyhnúť gravel úsekom či trailom. Za toto celé veľmi chválim – čo som sa ja nanadával, keď som v Connecte upravoval mapy.

Hammerhead Karoo test
Na trasách je aj možnosť ignorovať úseky trasy - priznám sa, že som nepochopil, na čo je to dobré, možno ak sa medzi dvomi bodmi presúvam autom či lanovkou, skrátka nie na bicykli. Medzi takými bodmi nakreslí program rovnú čiaru a ignoruje daný úsek. Chýba mi zobrazenie stúpaní na trase, tak ako to poznám z Connectu. To by mohli vývojári zapracovať a bude to priam dokonalé.

Na webe sa mi páčilo aj nastavenie tréningových parametrov, teda tepové a výkonnostné zóny podľa FTP. Celkom správne to odráža moje skutočné hodnoty. Pozor, veľmi skutočné!

Hammerhead Karoo review
Mimochodom, chválim Karoo za časť webu s podporou, je jasná a nápomocná.

Whatsapp na cyklopočítači? A prečo nie!

Posledná vec, ktorá stojí za zmienku, je možnosť nahratia akejkoľvek Android appky do Karoo. Zariadenie je totiž v zásade Android mašinka, i keď prirodzene poriadne „kustomizovaná“. Tento tzv. „sideload“ som neskúšal, nevyzerá to byť úplne najjednoduchší proces. DC Rainmaker si to pochvaľuje ako najlepšiu vlastnosť na Karoo vôbec, tak možno to osloví aj niektorú či niektorého z vás.

Poprosím aj iné zariadenia

Na webe je už dostatok testov a recenzií, ja som sa však pokúsil priblížiť vám nové Karoo spôsobom, ako by to väčšina z nás asi robila, keby mala možnosť zariadenia jazdiť a nemala by predtým so značkou skúsenosť.

Mňa osobne Karoo oslovilo. Pristupoval som k testu s otvorenou hlavou, ale musím priznať, že som bol zároveň máličko skeptický. Po teste však mám jasno: keby som nemal žiadny cyklo PC, do užšieho výberu by som ho isto zaradil.

Jeho silnými stránkami sú dizajn, displej, intuitívne ovládanie, prepojenie s inými appkami a účtami, vzhľadom na displej aj batéria, ktorá odhadom postačí na 12 hodín jazdy. Popracovať by v Hammerhead mohli ešte na niektorých drobnostiach a pokročilých metrikách na webe a niekomu nebude na bikepacking stačiť celková výdrž (v porovnaní napríklad s Edge 1040).

Ja si teraz prajem len to, aby Hammerhead vyrobil aj hodinky s relatívne porovnateľnou výdržou, aby to celé prepojil do jedného ekosystému a majú o zákazníka viac. Hammerhead Karoo nájdete na webe výrobcu za MOC 499 €.
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Matkough 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Predstavenie: Suunto Race Titanium – titánové hodinky s pekným displejom

Predstavenie: Suunto Race Titanium – titánové hodinky s pekným displejom

Kvalitné telo, výborné ovládanie a vhodné nielen na všetky možné športy, ale aj na denné nosenie.
Test: SIGMA ROX – slušná kvalita za primeranú cenu?

Test: SIGMA ROX – slušná kvalita za primeranú cenu?

Akonáhle som mal možnosť otestovať GPS cyklopočítač SIGMA, neváhal som. Zaujímalo ma, čo táto značka s priaznivou cenovkou ponúka.
Suunto Race – osvedčené funkcie aj v nových farbách PR článok

Suunto Race – osvedčené funkcie aj v nových farbách

Pre tento rok Suunto rozširuje modely hodiniek Suunto Race o ďalšie tri farebné variácie. Nájdeme medzi nimi modely s titánovou aj nerezovou lunetou. Nechýba ani novinka pre milovníkov hudby počas tréningu.
keyboard_arrow_up