Od základu: 5 tipov, ako prejsť svoj prvý trail bezpečne a pod kontrolou

Jazda na bicykli nám vytvára úsmev na tvári a prináša nám šťastie. Nemusí to však platiť v každej situácii. Jazdu si neužijete, pokiaľ jazdíte so strachom, neistotou a s pocitom nebezpečia.

Cyklistika je rizikový šport. Či už jazdíte v lese na trailoch, na hrádzi, alebo dochádzate do práce, môže nastať situácia, že spadnete. Ak spadnete kvôli cudziemu zavineniu, je to smola a veľké nešťastie. Ak však spadnete kvôli sebe (najmä na traili) a nedajbože nastane nejaké zranenie, nastane situácia, kedy si to budete pravdepodobne vyčítať.

bezpečnosť na bicykli

Najviac zranení je na začiatku

Každý raz s cyklistikou začínal. Niekto možno práve začína a niekto ešte len začne (snáď to bude čo najviac ľudí). Začiatočníci majú však tú najväčšiu zodpovednosť - či už je to začiatočník, ktorý má 10 rokov (zodpovednosť by mali mať najmä rodičia a tréneri) a nebojí sa ničoho (keďže nemá záväzky a strach), alebo začiatočník, ktorý má 45 rokov, partnera, deti, hypotéku a veľký strach.

Každý začiatočník by mal byť však zodpovedný voči sebe a okoliu, aby zbytočne nepreskakoval levely, bol trpezlivý a krotil svoje rozhodnutia pri eufórii spôsobenej adrenalínom.


Jedno rozhodnutie môže znamenať…

Uvedomte si, že jazdíte kvôli zábave. Kvôli sebe, prekonávajte svoje limity a nie limity iných. Hecovanie kamarátov môže byť aj produktívne, avšak hranica medzi úspešným a neúspešným pokusom je pod nátlakom veľmi tenká. Preto prekonávajte svoje schopnosti iba vtedy, ak sa cítite skôr istejšie ako neisto.

Ak neviete, do čoho idete, ak si neveríte, ak neviete, čo máte na tom danom prvku urobiť - jednoducho zahoďte svoje ego a choďte o krok vzad. Jedno zlé rozhodnutie môže znamenať pád - v tom lepšom prípade sa postavíte a budete (snáď) opatrnejší. V tom horšom prípade nastal koniec sezóny.


Ako teda začať?

Postupne. Nikto nevyhral majstrovstvá sveta zo dňa na deň. Každý má v sebe inú dávku talentu. Niekomu to ide od ruky pričom trénuje menej, niekto je „dríč“ a nemá až taký talent. Obaja však vedia dosiahnuť rovnaké výsledky. Robte pri zlepšení svojej techniky postupné kroky, naučte sa najprv správne brzdiť, mať správny základný postoj, správne zatáčať, a to určite pred tým, ako pôjdete skúšať napríklad skoky (keďže táto technika všetkých láka najviac).

bezpečnosť na bicykli

5 tipov

1. Jazdite uvoľnení

Jazda v kŕči znamená neplynulú, rozhádzanú a častokrát najmä nebezpečnú jazdu. Keď jazdíte v kŕči, ste stuhnutí a máte strach, je vyššia šanca, že urobíte nejakú chybu a rovnako pod vami bicykel nebude fungovať správne.

Zvyčajne takáto situácia nastáva vtedy, keď idete do niečoho neznámeho a ak prekonávate svoje limity až príliš. Keď sa snažíte niekoho dobehnúť, keď ste sa iba včera dozvedeli, že existujú bikeparky a dnes už idete skákať svoj prvý 3-metrový drop. Rovnako môže situácia nastať, keď máte nejaké problémy spojené so psychikou - napríklad zlý deň v robote. Rozmýšľate nad inými vecami a neviete sa uvoľniť.


Bicykel toho zvláda častokrát veľmi veľa, no jazdci sú tí, ktorí panikária a robia chyby. Preto sa snažte zlepšovať postupne a nerobte zbytočne veľké skoky. Pokiaľ sa bojíte, po malých krokoch sa osmeľujte a zbytočne nepreceňujte svoje schopnosti. Ušetrí vám to šedivé vlasy aj zodreté lakte a rozbité prilby.

Tip: Ak sa niekto nezvyčajne veľmi bojí, môže mu pomôcť aj predjazdec. Teda tak cyklista nadobudne dôveru, že ak to zvládol ten pred ním, zvládne to aj on (robte to iba v rozumných a bezpečných situáciách).

2. Nejazdite príliš rýchlo

Zjazdy sú o rýchlosti. To je síce pravda, no možno tak pre pretekárov. Asi to poznáte, pustíte niekomu (laikovi) video Loica Bruniho a jeho reakcia je, že je to samovražedný psychopat, ktorý sa tam ide zabiť. Pritom biker, ktorý sa v tom orientuje, vie, že jazdí veľmi správne, pod kontrolou a riziko pádu je pomerne nízke. Prečo takýto príklad?

bezpečnosť na bicykli
Pre začínajúcich cyklistov je rýchlosť faktor, ktorý veľmi ovplyvňuje ich budúci pokrok, prípade aj pravdepodobnosť pádov. Vždy jazdite tak rýchlo, aby ste mali nad bicyklom kontrolu a vedeli v prípade nečakanej situácie včas zareagovať. Začiatočníci si myslia, že keď vidia na videách zjazdárov jazdiť rýchlo, musia tak jazdiť aj oni. V prehnanej rýchlosti sa však so strachom v očiach držia riadidiel a dúfajú, že daný prvok (zákrutu, korene, strminu) prejdú a nespadnú.

V takejto situácii sa však nedokážu zlepšiť, keďže v tej rýchlosti ani nevedia, čo robia a ako na ich úkony reaguje bicykel. Ak sa chcete zlepšiť, je potrebné, aby ste si začali uvedomovať pri jazdení, čo robíte, prečo to robíte a na čo to vplýva.

bezpečne na traili
Tip: Príklad - pri brzdení znížim päty, aby smerovali k zemi a špičky k nebu - opriem sa viac do pedála (čo robím), aby som dostal boky nad zadnú časť bicykla (prečo to robím), vďaka čomu budem efektívnejšie brzdiť (na čo to vplýva).


3. Nesnažte sa podobať hneď lepším

Postupnosť a trpezlivosť. Postupnosť som tu už spomínal niekoľkokrát a ani tento asi nebude posledný. Ak vidíte niekoho lepšieho, prípade s ním rovno aj jazdíte, tak musíte akceptovať realitu, že sa nestal takým dobrým jazdcom zo dňa na deň. Tým pádom je zbytočné, aby ste sa s ním snažili držať tempo. Vypočujte si cenné rady, ale nemusíte sa snažiť za každú cenu jazdiť tak rýchlo, ako niekto, kto začal jazdiť 5 rokov pred vami.

bezpečne na traili
Tip: Dá sa to aj rozumne, keď chcete ukázať nejakú stopu alebo prvok, že lepší jazdec prispôsobí rýchlosť práve vám. To však býva veľmi ojedinelé.

4. Brzdite skôr, ako bude neskoro

Ak ste odignorovali tip 2, zachráni vás už iba tip 4. Po vojne je každý generál. V prípade, že spadnete, viete, čo ste urobili zle. Najlepšie je však nepadať a vedieť, čo nerobiť zle ešte predtým, ako takáto situácia nastane.


Keď sa snažíte jazdiť prehnane rýchlo, častokrát menej zapájate brzdy na miestach, kde je to vhodné a potom v panike brzdíte presne tam, kde je to najhoršie. Ak idem do zákruty, nabrzdím si hlavne pred zákrutou a nestlačím brzdy naplno v zákrute. Keď idem prejsť nejakú kamenistú sekciu (rockgarden), nabrzdím si dostatočne vopred, pretože ak by som spanikáril a začal prudko brzdiť na kameňoch, bicykel sa zablokuje a … Však to poznáte.

Tip: Jazdite plynulo. Zvyčajne spôsob jazdy na štýl plyn/brzda (keďže na bicykli plyn nie je tak vysoká rýchlosť, prudké brzdy) býva častokrát pomalší ako plynulá a komfortná jazda.

5. Zvoľte si adekvátnu obtiažnosť

Voľba adekvátnej obtiažnosti je o egu a preceňovaní svojich schopností. Nemyslím to teraz tak, že ste niekde v bikeparku (napríklad Leogang) a chcete sa ísť pozrieť na tú trať, ktorú ste videli už tisíckrát vo videu a preteká sa na nej vo vysokej rýchlosti.

bezpečne na traili
Skôr to je ten prípad, kedy sa jazdci, ktorí nemajú dostatočné skúsenosti (a možno v živote ani nespadli) spustia na nejakú trať, ktorú keď prejdú bez pádu, tak povedia: „Dal som čiernu DH-čku, bolo to úplne v pohodičke”.

To, že sa 5-krát vyhol stromu, že letel krivo na skoku, že ho šmyklo na koreňoch a že je rád, že to je už za ním, nespomenie. Nechcem tým dehonestovať nikoho rozhodnutia a ani nehovorím, že nemáte prekonávať svoje limity.

Limity prekonávať treba, avšak raz a opäť - postupne. Pri zlepšovaní treba zahodiť svoje ego, zvoliť si ťažšiu obťiažnosť trate a prvkov vtedy, keď to cítite. Vtedy, keď už to nie je taký rozdiel (ako napríklad ísť z modrej na čiernu).

bezpečne na traili
Tip: Nie je modrá ako modrá. Bikeparky a trailcentrá si zvyčajne volia obtiažnosti podľa daných trailov na danom kopci. To, čo je v niektorom bikeparku (napr. Malinô brdo) modrá trať, inde môže byť čierna.

Netreba z toho robiť vedu, treba si jazdu užívať

Na druhej strane, rozumné prekonávanie výziev a samého seba vie zlepšiť bikerovi deň, sebavedomie a urobí ho to šťastnejším. Preto nad jazdou a zlepšovaním sa nemusíte niekedy až tak premýšľať. Dôležité je, aby ste v prvom rade jazdili a aby vám to robilo radosť dlhodobo. Viac netreba.


Jazdite za seba, nie za druhých

Jazda na bicykli by mala byť taká, pri ktorej sa budete cítiť komfortne a v žiadnom prípade nejazdili pod tlakom. Je v poriadku, pokiaľ obídete skok, pokiaľ zastanete a vrátite sa späť, pokiaľ dosadnete a potlačíte bike dole náročným terénom. Rovnako je v poriadku, pokiaľ si pribrzdíte, lebo idete už príliš rýchlo.

To, že vás okolitý svet a sociálne siete nepriamo tlačia k tomu, aby ste prekonávali ostatných a samých seba, neznamená, že to musíte akceptovať. Najdôležitejšie zo všetkého je zdravie a dobrý pocit z jazdy. Pokiaľ budete vytrvalí, úspech sa dostaví, nie hneď, ale časom určite.

Nech už jazdíte akokoľvek - nikdy nezabúdajte na prilbu a chrániče.

Prečítajte si aj ostatné články zo série Od základu:

Zdroj fotografií: archív redakcie
report_problem Našiel si v texte chybu?
tomasmartinak 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Od základu: Ako sa (ne)správať na trailoch – trailová etiketa

Od základu: Ako sa (ne)správať na trailoch – trailová etiketa

Ročne vznikne na trailoch veľmi veľa stretov – či už medzi cyklistami, alebo po kontakte s pešími. Ako sa vyhnúť nepríjemným situáciám, ktoré môžu vyústiť až do pádov?
Od základu: Ako sa zlepšiť a získať sebavedomie – 4 techniky, ktoré musíš ovládať

Od základu: Ako sa zlepšiť a získať sebavedomie – 4 techniky, ktoré musíš ovládať

Horská cyklistika má rôzne podoby. So správne zvládnutou technikou jazdy môžete prejsť aj tie najnáročnejšie úseky – zistite, ako na to.
Od základu: Ako si vybrať MTB prilbu a aké typy poznáme?

Od základu: Ako si vybrať MTB prilbu a aké typy poznáme?

Prilba zachraňuje životy, o tom niet pochýb. Ako si však vybrať prilbu, aké typy MTB prilieb existujú a na čo sa pri výbere zamerať?
keyboard_arrow_up