Reportáž: 2. kolo domáceho pohára XCO pokračovalo v Žarnovici

Uplynulý víkend sa slovenské XCO presunulo do Žarnovice, kde pretekárov preverila zaujímavá trať v miestnom bikeparku.

Preteky boli súčasťou Slovenského pohára, no neboli zaradené do žiadneho seriálu s prívlastkom C, a tak sa ukázala aj pravá základňa a úroveň nášho olympijského cross country.

Dva súťažné dni

Ako je to už u nás rokmi zaužívané, preteky pozostávajú z dvoch súťažných dní. Prvý deň si zmerajú sily kategórie kadetov, kadetiek, juniorov, junioriek, mužov elite a elite žien, no a druhý deň sa preteká v kategóriách masters, žiakov a ebikov.

Nestále počasie

Počas celého týždňa v našej oblasti panuje premenlivé počasie, čo trase v bikeparku vôbec nepraje. Jej veľká časť sa jazdí na lúkach a ďalšia časť v lese, v ktorom sa nachádza povrch, ktorý sa s dažďom mení na mazľavé blato a za takýchto podmienok sa tu jazdiť naozaj nedá.

Aj keď to mám do Žarnovice len 15 km, z tohto dôvodu tréning na trase vypúšťam a svoju účasť nechávam na náhodu, pričom sa chcem rozhodnúť podľa počasia, ktoré bude v deň pretekov. Našťastie sa situácia s počasím ustálila a trať dostala priestor preschnúť, pričom v pretekových dňoch nadobudla ideálne podmienky – a tak som sa rozhodol na podujatí štartovať.

Zázemie pretekov

Terén je surový, jazdec má pocit, že má defekt, lebo povrch kladie veľký odpor a naozaj to nejde.
Zázemie sa nachádza za mestom Žarnovica, kde je všetko situované v rámci lúky. Nie je tu problém s parkovaním. Registrácia vzhľadom na online systém a počet účastníkov netrvá ani minútu. Zázemie je teda riešené úplne jednoduchým „nature“ štýlom, čo je v prípade priaznivého počasia úplne v pohode. Veľká časť trasy a aj zaujímavé prekážky sa nachádzajú v okolí centra tohto zázemia, a tak aj prípadní diváci si prídu na svoje, nakoľko vidia prechádzať pretekárov cez zaujímavé pasáže niekoľkokrát.

XCO Žarnovica

Trasa pretekov

Keďže cez týždeň nebolo ideálne počasie, tak v deň pretekov vyrážam na miesto o niečo skôr, aby som si pred štartom stihol dať aspoň jedno kolo. Trasa sa nejako rokmi nemení, no predsa vždy niečím prekvapí a tak nechcem nič nechať na náhodu.

Okruh v B.R.S. bikeparku je veľmi zaujímavý a dalo by sa povedať, že je umelo vybudovaný. Autorom je Juraj Benko, ktorý sem zapracoval svoju cyklistickú minulosť a skombinoval tu viacero disciplín. Z môjho pohľadu tu nájdete prvky bikekrosu, cyklokrosu a pravdaže moderného cross country.

Celkovo je okruh náročný na pozornosť a techniku jazdy a poriadne tu človek dostane zabrať aj po kondičnej stránke, pretože je tu mnoho strmých výjazdov. Terén je surový, pričom častokrát má jazdec pocit, že má defekt, lebo povrch kladie veľký odpor a naozaj to nejde.

XCO Žarnovica 2024
Čo sa týka technických pasáží, sú náročné na agilitu, veľa vecí je riešených v šikmom svahu, kde je mnoho zákrut, úzkych prejazdov pomedzi stromy a fakt tvrdých a krátkych stúpaní. Okrem toho tu nájdete aj letecké prvky ako skoky, dropy a nechýbajú tu ani klopenky či rock garden. V plnom nasadení tu viete ľahko padnúť, poprípade sa rozhodiť z tempa a začať robiť chyby. Konkrétne parametre okruhu si môžete pozrieť na tomto odkaze.

XCO Žarnovica

Konečne som sa prekonal

Na trase sa nachádza aj jeden umelo vybudovaný drop, kde sa lieta celkom ďaleko – asi 5 metrov. Pred dopadom je jama, čo u mňa vyvolávalo určitý psychický blok. Tento drop som posledné roky teda vynechával a jazdil som na istotu, pričom som využíval B-čkovú „chicken line“. Tento rok mi to nedalo a povedal som si, že tento drop musím zdolať, no a keď som videl v tréningu, ako si to dávajú 7-ročné deti, tak som sa konečne hecol aj ja a skočil som ho.

Priebeh pretekov

S dobrým pocitom, že celú trasu prejdem cez A sekcie, sa staviam na štart. Navyše mám aj nový bicykel, ktorý tím MMR jazdí aj v rámci svetového pohára XCO, a tak som zvedavý aj na jeho jazdné vlastnosti.

XCO Žarnovica 2024
Ako som už spomenul, kategória masters je už skoro „vymretá“, a tak sa nás vo všetkých „veteránskych“ kategóriách stavia na štart nejakých 12 kusov. V tomto momente mi to vôbec nevadí, pretože si chcem dobre zatrénovať a vyskúšať limity bicykla a takéto podmienky by som si sám nebol schopný namodelovať.

Po štarte pretekov idem naplno a dostávam sa do vedenia spolu s ešte jedným pretekárom. Takto jazdíme prvé kolo, no ide sa mi dobre a tak ešte svoje tempo zvyšujem a idem sólo. V pretekoch sa mi jazdí super, vládzem a technické pasáže si užívam, nakoľko nový bike je agilný a hravý.

No ako to už býva zvykom, prichádza pád - paradoxne na menšom drope, ktorý sa nachádza v lesnej časti. Pri jeho zoskakovaní mi podkĺzlo predné koleso a ja som sa zošrotoval ako malý chlapec. Našťastie som doletel až za kamennú sekciu, ktorá sa nachádza tesne za dropom a nič sa mi nestalo. Pozbieral som bicykel z kríkov a pokračoval som ďalej.

Po tomto páde začínam robiť chyby v technike, preto som sa musel rýchlo hodiť do pohody. Medzitým ma predbehol chalan, čo jazdil za mnou, ale keďže nebol v mojej kategórii, tak to neriešim a preteky dokončujem už v pohodovom tempe.

V rámci pretekov som si splnil cieľ, perfektne som si zatrénoval a ešte som získal aj peknú cenu.

XCO ŽarnovicaXCO Žarnovica 2024

A čo úroveň nášho pohára?

V rámci môjho subjektívneho pohľadu je tu cítiť nižšiu úroveň účasti a konkurencie. Myslím si, že za to môže kategorizácia pretekov. Teda akonáhle nie je slovenský pohár zaradený v nejakej kategórii s prívlastkom C, teda nedajú sa tu vyjazdiť UCI body, účasť pretekárov celkovo rapídne klesá.

Tento fakt je trošku smutný, pretože XCO je olympijská disciplína, ktorá je podľa mňa po všetkých stránkach zaujímavá. Áno, v tomto istom termíne sa konal aj Svetový pohár v Novom Meste na Morave, čo mohlo ovplyvniť účasť na domácom pohári, no aj tak sme sa aj s organizátorom Jurajom Benkom zhodli, že momentálne má krivka klesajúcu tendenciu v tom zmysle, že mládežníkov v kategóriách mini nepribúda, v ostatných kategóriách to stagnuje a bohužiaľ z juniorov do mužov alebo žien prechádza len minimálny počet cyklistov.

Aj napriek tomu si myslím, že sa z našich mládežníkov dajú vychovať dobrí pretekári v tejto disciplíne. Jedným z dôkazov je napríklad Viktória Chladoňová, ktorá sveťák v NMNM vyhrala...

Zhodnotenie

Myslím si, že preteky boli zorganizované na výbornej úrovni a táto náročná trasa si určite zaslúži svoje miesto v seriáli Slovenského pohára. Verím, že sa klesajúca krivka čoskoro otočí a domáce XCO sa znovu stane populárnou disciplínou – a nielen pre mládež, ale aj pre kategórie elite či masters.

Kompletné výsledky všetkých kategórií nájdete na tomto odkaze.
Rozsiahlu fotogalériu nájdete na tomto odkaze.
Reportáž regionálnej televízie nájdete na tomto odkaze.