Tip na výlet: Krásy horného Gemera a okolie Tisovca

Tento článok je určený všetkým cyklistom, ktorí majú záujem spoznávať zákutia celého Slovenska. Veľký prínos bude mať najmä pre cyklistky a cyklistov, ktorých láka oblasť Gemera a Malohontu.

Rozhodol som sa napísať pár viet o trasách, ktoré každé leto rád s partiou absolvujeme. Či už je to horská chata, ktorá vás odmení dobre vychladeným pivkom, alebo aj kopce, ktoré vám prinesú ten správny pocit na duši a radosť z výhľadov, ktoré sú až niekde donekonečna. Začnime postupne.

Každú spomenutú trasu odporúčam začať pri turisticko-cyklistickom smerovníku, ktorý je na námestí v Tisovci. Hneď zistíte, ktorý to je, pretože má na sebe tabuľku MTBIKER s QR kódom.

Cez Nemcovú do Revúcej

• Dĺžka: 43,1 km
  • Prevýšenie: 883 m
  • Náročnosť: stredne ťažká
  • Určenie: gravel bike, horský bicykel

cykloturistika na Slovensku
Od smerovníka v Tisovci sa vyšplháme do sedla Dielik. Cestou si môžeme skúsiť napríklad segment „ku štadiónu“. Je to taká krátka tisovská vrchárska prémia. V sedle Dielik pokračujeme po prašnej ceste až k vrcholu, teda k chate Nemcová. Príjemná cesta po vrstevnici. Priemerným tempom trvá tento úsek približne 40 minút.

Krásy horného Gemera a okolie Tisovca
Počas jazdy sa nám za pekného počasia objavujú krásne panorámy, ktoré nám definuje aj Kráľova hoľa (mekka cyklistov ).

Keď sa dostanete až k chate na Nemcovej, tak sa vám všetky tie výhľady, ktoré ste si letmo pozerali cestou, sčítajú a uvidíte krásu Muránskej doliny.

Urobte si fotky, dajte si tyčinku a ionťák a vráťte sa na zákrutu, na ktorej odbočíte na žltú turistickú značku. Nebojte, už to pôjde len dole kopcom, ale len do Revúcej.

Chata Nemcová
Pri zaslúženom zjazde si treba na jednej čistinke všimnúť odbočku na Bodnárku. Na biku pár minút a z ničoho nič sa vám objaví krásny výhľad na Revúcu aj Jelšavu. Vrátime sa späť po tej istej stope a pokračuje v zjazde až dole.

cykloturistika na Slovensku
V Revúcej sa držíme hlavnej cesty a pokračujeme ďalej. Postupne cez dlhé rovinky (na ktorých vie byť vietor nepríjemný) prídeme do Muráňa. Pochutnať si môžeme aj na lokálnej legende, a to muránskej buchte. Osobne odporúčam nugátovú.

Tisovec už nie je ďaleko, čiže zamakáme a nazbierame posledné sily na výšľap na dielik z muránskej strany, je to tiež poctivá „vrchárina", ale krátka. Znova a opäť sme na sedle dielik. Je pekné si uvedomiť, ako sme obišli muránske zákutia. Nasleduje už len zaslúžený zjazd a zmrzlina, pivko či radler. Každému, čo chutí.

Cez Kozí chrbát do Tisovca

• Dĺžka: 22,8 km
  • Prevýšenie: 536 m
  • Náročnosť: stredne ľahký
  • Určenie: horský bicykel

cykloturistika na Slovensku
Tiež by sa dalo povedať, bicyklom za pekným výhľadom na Tisovec. Tento okruh vrcholí na kopci Kozí chrbát, po tisovsky - Kozák. Pri tomto okruhu odporúčam ísť či už tak ako spomeniem v riadkoch nižšie, alebo aj naopak zo Slávči do Rimavy. Cesta rovnaká, zážitok a pocity z jazdy odlišné. Celý čas sa držíme žltej cyklotrasy.

Krásy horného Gemera a okolie Tisovca
Od smerovníka po partizánskej ceste až „hore do rimavy" konečne vojdeme do lesa. Tu sa začína MTB alebo pokojne aj taký XC okruh. Ba aj cross-country zážitok. Po pár minútach šliapania do pedálov sa dostávame na rázcestie a do oblasti nazývanej Kačkava. Odbočíme vpravo a prehodíme o jeden prevod smerom hore. Cesta pokračuje cca 30 minút. Lemujú ju lesné potôčiky či lesné ovocie (pokojne sa ponúknite). Počas jazdy vás môžu prekvapiť podivné smerovníky, nebojte sa, stále idete správne.

Výhľad z Kozieho chrbtacykloturistika na Slovensku

Hurá, sme na letisku! Hneď zistíte, že ste tam, je to otvorená plocha v strede ničoho. Pokračujme lesom, ktorý nás po pár minútach dovedie k nášmu cieľu. Počas letných dní sa tam zvykne pásť dobytok, preto sa nezľaknite. Je priateľský.

Za pekného počasia dostaneme za odmenu krásne výhľady. Držíme sa žltej cyklotrasy, ktorá nás dovedie až k miestnej časti Tisovec - Slávča.

Horská chata Burda

• Dĺžka: 29,6 km
  • Prevýšenie: 671 m
  • Náročnosť: stredne ťažká
  • Určenie: horský bicykel

Krásy horného Gemera a okolie Tisovca
Začíname rovnako ako trasou na Kozí chrbát. Avšak pri spomínanej Kačkave zahneme doľava, pokračujme k smerovníku Spuzlô, zahneme doprava. Pokračujeme dolinou hore až k pasienkom, kde sa nám objavia scenérie ako z rozprávky alebo piesne.

cykloturistika na Slovensku
Pretože na svahoch túlia sa ovčie stáda z miestneho salaša. Psov sa netreba báť. Pri smerovníku v Rovni si oddýchneme a môžeme pokračovať k nášmu cieľu.

Dosiahnutím vrcholu sme sa dostali na križovatku medzi tisovským a horehronským chotárom. K chate je to už len pár metrov. Nachádzame sa v nadmorskej výške 1 008 m n. m.

Po osviežení máme viaceré možnosti pokračovania. Vrátiť sa do Tisovca po našej pôvodnej trase. Alebo smerom ku Kučelachu a pokračovať cez sedlo Zbojská. Touto trasou sa tiež vieme dostať k prameňu rieky Rimava, ktorá preteká celou dolinou až do nášho mesta. Poslednou alternatívou je pustiť sa a užiť si zjazd do Závadky nad Hronom. Možnosti a alternatívy tejto trasy sú rôzne. My sa však vrátime naspäť do Tisovca a tam ukončíme naše putovanie.

cykloturistika na SlovenskuKrásy horného Gemera a okolie Tisovca

cykloturistika na Slovensku
Spomínané tri trasy sú len ukážkou, čo všetko sa dá u nás na strednom Slovensku v okolí Tisovca spoznávať. Oficiálnych aj neoficiálnych cyklotrás je veľa. A máme tu ešte viac zaujímavých miest na spoznávanie. Všetky sú niečím výnimočné a originálne.