Test: Canyon Lux Trail CFR - Dr. Jekyll a Mr. Hyde

Model Lux má v mojom srdci špeciálne miesto a radím ho medzi top 3 biky, aké som kedy jazdil. Aké to však bude s novinkou s prívlastkom „Trail”?

V minulosti som už mal tú česť otestovať dva Luxy predchádzajúcej generácie v najvyššej výbave. Prvým z nich bol maratónsky temný rytier vo výbave XX1/RockShox a druhým XC raketa určená na trate svetového pohára. Tentokrát sa ku mne dostala trailová verzia CFR v pohľadnej medeno-čiernej kombinácii, osadená výbavou XTR/FOX.

Canyon Lux CFR

Prvý dojem, spracovanie a hmotnosť

Komu sa páčila už minulá generácia bikov Lux, tak mi iste dá za pravdu, že po stránke dizajnu sa aktuálny Lux Canyonu rozhodne vydaril. Napasovanie tlmiča tesne pod hornú rámovku spolu so skrytým vahadlom pôsobí veľmi elegantným dojmom. Robustnosť budí aj masívna hlava, v ktorej je zapustené combo riadidiel s predstavcom.

CFR-ko nevybočuje z aktuálneho trendu, čo znamená, že kabeláž zadnej brzdy, radenia, ovládania teleskopky a tlmiča je vedená cez hlavové zloženie vnútrom rámu a nikde nenarušuje čisté dizajnové línie. Takto umiestnený tlmič ako bonus umožňuje umiestniť na rám dvojicu bidonov, pričom ten na sedlovej rúre môže mať objem až 600 ml (platí pre veľkosť M).

Canyon Lux CFR test
Názov farebného vyhotovenia nesie označenie „Burnt orange”, no mne tento dekor skôr než ohorený pomaranč evokuje ikonickú farbu ramato, ktorú na svojich bicykloch používa talianska značka Wilier. Osobne považujem túto farebnú kombináciu za najvydarenejšiu v rámci celého modelového radu Lux pre rok 2024 a ak si myslíte niečo iné, tak sa o tom môžeme pohádať. Medený nápis Canyon a časť hornej rámovej rúry sú veľmi vkusne zladené s povrchovkou Kashima na tlmiči, teleskopke, vidlici, ako aj s béžovými bočnicami plášťov Schwalbe.

Túto decentnú harmóniu narúšajú trocha polepy vidlice FOX 34 SC Factory (ktoré sa dajú dať dole alebo vymeniť za čierne) a biele nápisy DT Swiss 1200 na kolesách, (ktoré sú pod lakom) a schovať idú iba pod nánosmi blata. Keďže ide o trailovú verziu Luxu, zdvih zadnej stavby poskočil na hodnotu 115 mm a vpredu mu sekunduje vidlica so zdvihom 120 mm. Hmotnosť biku ma príjemne prekvapila a vo veľkosti M, bez pedálov a obsahu úložného priestoru ukázala 11,02 kg (vrátane Sahmurai Sword sady). V plnej poľnej s úložným priestorom, naládovaným fusakom, v ktorom sa nachádzala duša, knôty, dve 25 g CO2 bombičky a montpáky sa hmotnosť displeja váhy zastavila na luxusnej hodnote 11,59 kg.

Pre istotu ešte doplním, že ak si ešte niekto z vás pamätá na problémy s praskajúcim vahadlom na predchádzajúcej generácii Luxov, tak tu už to Canyon poriadne ošéfoval a zdá sa, že si v tomto celkom veria, nakoľko na rám výrobca ponúka nadštandardnú 6-ročnú záruku.

Canyon Lux CFR recenzia

Geometria a systém odpruženia – bacha na tabuľkové odporúčania

Kým názov biku hovorí o traili, tak geometria je vyslovene down-country záležitosť, čo je z môjho pohľadu s ohľadom na zdvihy a osadenie dobre. Hlava má akurátnych 67°, čo je na dnešné pomery skôr konzervatívna hodnota ako úlet, sedlovka má príjemne strmých 76°, zadná stavba je dlhá 435 mm a hodnota reach vo veľkosti M je 460 mm.

Papierovo je veľkosť M určená pre osoby s výškou od 175 do 183 cm a mne (napriek prvotnej obave z pomerne dlhého reachu) prišiel M-kový Lux s 50 mm predstavcom na mojich 176 cm ako uliaty. Rozhodne by som ho nechcel kratší a úprimne si myslím, že na 183 cm to už ideálne určite nebude. Ak ste niekde na rozhraní veľkostí, tak by som nad menšou veľkosťou ani neuvažoval. Predpokladám, že to je dané strmšou sedlovkou, ktorá spomínaný dlhší reach v reáli čiastočne kompenzuje. Na XC/WC Luxe som pred dvoma rokmi kritizoval šírku riadidiel, ktorá bola pre veľkosť L 740 mm. Tu už sú na M-ku 760 mm široké riadidlá a myslím si, že je to tak akurát.

Canyon Lux CFR
Ak je v niečom Canyon topka, tak je to integrovanie vychytávok, náradia a šikovných riešení do rámu.

Faceliftom prešla aj kinematika zadnej stavby, ktorá by mala mať začiatok zdvihu citlivý, stred s dostatkom podpory a záver progresívny. Aspoň tak vravia PR obkecy. Napriek tomu, že ide o prepákovaný jednočap typu zero-pivot (alebo ak chcete flex-pivot), tak môžem povedať, že chod ma príjemne prekvapil, rozhodne to nebola taká zbíjačka ako predchádzajúci WC model a zároveň som ani nebojoval s dorazmi.

Na prostrednej polohe sa tlmič pri jazde po rovine prakticky nehýbal a žiadna tragédia sa nekonala ani pri šliapaní v otvorenej polohe. V uzamknutej polohe bolo odpruženie tvrdé ako kameň, takže ste v kopci mohli búšiť, čo nohy dovolili, bez zbytočných strát energie. Musíte však počítať s tým, že páčka lockoutu tu nie je pre srandu králikov, ale ak chcete maximálnu efektivitu, tak s ňou budete musieť pracovať – do zjazdov odomykať a do výšľapov zamykať. Aj keď 90 % času a terénu sa dá v pohode odjazdiť na prostrednej polohe.

Canyon Lux CFR

Špecifikácia a osadenie – komponenty z hornej poličky s maximálnym ohľadom na hmotnosť

Už na prvý pohľad je pri CFR-ku jasné, že sa pri osádzaní nešetrilo a nerobili sa žiadne kompromisy. Skladba komponentov je volená prísne s ohľadom na čo najnižšiu možnú hmotnosť výsledného celku, čo znamená, že okrem najfajnovejšieho Factory odpruženia od FOXU na biku nájdete aj kopec karbónu, ako napríklad set zapletených kolies XRC 1200 od DT Swiss na nábojoch 180, sedlo Ergon s karbónovými ližinami, alebo combo predstavca s riadidlami vlastnej produkcie.

Z karbónu je vyrobená dokonca aj sedlová objímka a 421-gramová teleskopka FOX Transfer SL nevybočuje z davu. Kompletná nadčasová mechanická sada XTR M9100, ktorá je na scéne už šiestu sezónu, takto osadenému Luxu naozaj pristane. Mňa osobne potešili aj ľahké gripy Ergon GRX, ktoré vozím na svojom biku Kona Process 111.

Canyon Lux CFR testCanyon Lux CFR recenzia

Úložný priestor a doplnková výbava – vysoká škola integrácie vychytávok

O vychytávkach, ktoré sa nachádzajú na novom Luxe, by sa dala napísať minimálne samostatná seminárka, a ak je v niečom Canyon topka, tak je to určite integrovanie rôznych vychytávok, náradia a šikovných riešení do rámu. Ako býva na bikoch nemeckého direct-sale kráľa zvykom, nájdete tu zastrkovaciu páčku zadnej pevnej osky pod názvom Flip & Turn, ako aj ochranu riadidiel proti ich nechcenému pretočeniu.

Táto vychytávka nesie označenie IPU (Impact protection unit) a po novom je kompletne integrovaná do hlavového zloženia, takže vám vrchnú rámovku nehyzdia žiadne dorazy ani skrutky, ako tomu bolo v minulosti. Ako je pri Luxoch zvykom, nezabudlo sa ani na kompaktné vodítko reťaze.

Canyon Lux CFR recenziaCanyon Lux CFR test

Nenápadným, no dôležitým prvkom je oceľový plát za prevodníkom, ktorý chráni karbónovú reťazovú vzperu pred poškodením v prípade spadnutia reťaze za prevodník. Príjemným zistením bolo aj to, že bike prišiel do testu s nainštalovanými koncovkami riadidiel Sahmurai Sword, ktoré obsahujú nástroje na vloženie knôtu do plášťa.

V prednej tretine, zospodu rámovej rúry je zapustená kolíska na malý multikľúč, ktorý v sebe ukrýva 7 bitov (2,5 až 8 mm + T25). Za mňa veľmi fajn umiestnenie, ktoré vôbec nezavadzia, obsahuje všetko potrebné a zároveň je vždy poruke. Gumový poistný popruh drží multikľúč spoľahlivo na svojom mieste.

Canyon Lux CFR recenziaCanyon Lux CFR review

Zvrchu spodnej rámovej rúry v oblasti nad bidonom trčí plastový kryt, ktorý ukrýva úložný priestor v ráme. Osobne sa mi páči, že je úložný priestor situovaný nad košíkom a nie ako základňa košíka na fľašu (čo často vidieť u konkurenčných riešení). Nemusíte sa tak obávať, že vám jedného pekného dňa, až sa plast unaví, odletí dekel spolu s fľašou niekam do nenávratna.

Otvor „kufra” je pomerne veľký a ukrýva v sebe nepremokavý vak, do ktorého viete súčasne naskladať dušu, knôty, 25 g CO2 bombičku, dve montpáky a pravdepodobne ešte aj niečo iné. Súčasťou krytu je držiak na druhú CO2 bombičku s adaptérom na fúkanie.

Canyon Lux CFRCanyon Lux CFR recenzia
Canyon Lux CFRCanyon Lux CFR test

Celý tento počin hodnotím ako dobre prešpekulovaný a jediné, čo mi tu chýba, je nitovačka, ktorá by bola súčasťou tejto „sady na prežitie”. Čo sa týka spracovania, prekvapilo ma, že kryt úložného priestoru nemá žiadne tesnenie a je z pomerne mäkkého plastu, čiže ak vak na náradie poriadne nenatlačíte do rámu alebo ho naplníte viac, ako sa patrí, tak kryt bude odtláčať a nebude lícovať s otvorom v ráme.

V reáli to nemalo síce vplyv na nič, no povestnú nemeckú precíznosť by som si predstavoval trochu inak. IP56-testom však úložný priestor prešiel na výbornú a pri vybratí vaku po 2 týždňoch (ako môžete vidieť na foto) sa dnu nedostala žiadna voda ani špina, a to si tej vody užil Lux teda požehnane.

Canyon Lux CFR recenzia

Reálne postrehy z jazdy – keď limitom nie je bike, ale jazdec

Na testovanie trailového Luxu som sa fakt tešil a okrem lokálnych trailov, ktoré poznám ako vlastné gate, sa termín testovania trafil aj do série časoviek do vrchu a dvojdenných etapových pretekov dvojíc v ČR, na ktoré som sa nechal ukecať. Myslím si teda, že Lux prešiel solídnym záťažovým testom, a preto aj rozsah dojmov, skúseností a sťažností bude pomerne obsiahly.

Jedna z prvých vecí, ktoré som si poznačil, bolo: „Extra presné riadenie”. Neviem, či je to kombináciou robustnej hlavy a tuhého comba riadidiel s predstavcom, ale ten bike to pošle presne tam, kam mu namierite. Rozhodne by som si na to vedel zvyknúť aj na mojom súkromnom biku.

Canyon Lux CFR review
Pri prvej jazde po lokálnych trailoch bez akéhokoľvek nastavovania odpruženia som mal na najťažšom segmente o sekundu horší čas ako osobák a na druhom traili osobák padol ako nič. V podobnom duchu to pokračovalo aj ďalej. Lux na trailoch rozhodne nehrá druhé husle a letí ako namydlený blesk. Hlavný podiel na tom má dobre navrhnutá geometria, rýchle kolesá a aj kinematika zadnej stavby, ktorá je dostatočne progresívna aj v horšom teréne. Vďaka nízkej hmotnosti bike ide celkom dobre aj do vzduchu a po presadnutí z 14,5 kg trail biku som mal pocit, že doslova lietam.

V kombinácii so slabými brzdami a zadným plášťom s nízkou vzorkou to však bola občas až vražedná kombinácia. Lux má naozaj solídny potenciál aj na down-country jazdenie, chýbajú mu na to však trochu „drsňáckejšie“ plášte a výkonnejšie brzdy. Osobne by som uvítal aj teleskopku, ktorá drží aj v medzipolohe.

Canyon Lux CFR recenzia
Mechanický FOX Transfer SL je síce zaujímavý kus techniky, no na zvlnených trailoch to nie je úplne to pravé orechové. Chápem, že CFR-ko je silne orientované na hmotnosť, kde je Transfer SL neprekonateľný, no teleskopka funguje trochu ako vzduchovka a keď sa vám ju v rýchlosti nepodarí zatlačiť úplne dole, tak sa môže stať, že vám nevystrelí až do hornej polohy, čo znamená, že pri posadení pôjdete zadkom naspäť dole. Chod teleskopky je však extra hladký a rýchly s výraznou kovovou kulisou pri doraze, takže treba dávať pozor, aby ste si „niečo” nechtiac nenabili.

Po dvoch týždňoch jazdenia sa začal objavovať aj malý predo-zadný vakel. Či sa časom zväčší, alebo nie, žiaľ posúdiť neviem. Trochu som sa obával aj návratu k mechanickej sade, keďže už tretiu sezónu na MTB jazdím elektronickú sadu GX AXS. Moje obavy boli však absolútne zbytočné. XTR-ko radí krásne hladko a aj po niekoľkohodinovej jazde v daždi a blate šliapalo ako švajčiarske hodinky. Začínam pomaly chápať, prečo sa japončíci s elektrikou až tak neponáhľajú.

Canyon Lux CFR
Trochu rozpoltené pocity mám z hlavového zloženia, v ktorom je integrovaná ochrana proti pretočeniu riadidiel. Na jednej strane je fajn, že pri páde sa vám nepretočia riadidlá a nespravíte si radením zárez do hornej rámovky. No pri prevážaní biku vo výťahu na stojáka ma táto „fičura“, slušne povedané, dosť iritovala, keď som nevedel vytočiť riadidlá tak, aby sa dovreli vnútorné dvierka kabíny.

Maximálne pozitívne však hodnotím minimalistické vodítko, ktoré neprekáža pri servise a zároveň dáva pozor, aby reťaz zostala na svojom mieste aj v tých najrozbitejších terénoch. Počas testovania sa mi ani raz nestalo, že by mi zletela reťaz z prevodníka, a to som bike veru nešetril ani trochu.

Canyon Lux CFR testCanyon Lux CFR recenzia

Asi najväčšia moja výhrada smeruje k brzdám. XTR brzdy sú síce parádne, ale nie pre ľudí, ako som ja. Na agresívne jazdenie sú proste slabé. Z tohto dôvodu som si ja osobne k týmto brzdám vrúcny vzťah nikdy nevypestoval, napriek tomu, že sú vizuálne nádherné a karbónové páčky sú na pocit veľmi príjemné. Kameňom úrazu sú strmene (vzadu štandard Flat-mount), v ktorých sú titerné platničky, ktoré sú v porovnaní s tými, ktoré sa nachádzajú v strmeňoch bŕzd Deore, SLX a XT rozmerovo menšie, a tým pádom ponúkajú aj menej brzdného výkonu. Tento vývojový vzrastový defekt umocňuje aj absencia servo-wave mechanizmu.

Chápem, že 65 kg XC chrt asi nebude mať tento problém, no pre bežného „normo-človeka” by som si na biku s prívlastkom „Trail” vedel predstaviť určite výkonnejšie brzdy. Keď už som pri tých negatívach, posťažoval by som sa aj na kombinovanú páčku lockoutu vidlice a tlmiča FOX, ktorá ma funkciou vôbec nenadchla.

Ak špekulujete nad tým, ako skĺbiť výkonnostné jazdenie a zároveň vás bavia aj šliapavé traily, ste na veľmi správnej adrese.

Ak si odmyslím plastové spracovanie, tak ako prvé mi vadilo, že z uzamknutej polohy sa uvoľňovacou páčkou pruženie úplne odomkne a preskočíte tak prostrednú polohu. Takže ak by ste chceli prepnúť pruženie z polohy Lock do polohy Pedal, musíte lockout uvoľniť a následne páčku potiahnuť z polohy Open do polohy Pedal. Z môjho pohľadu zbytočne nepraktické. Kto raz vyskúšal páčky Scott Twinlock, DT Swiss ODL alebo Orbea Squidlock, tak nad týmto bude len nechápavo krútiť hlavou.

Ide však o maslo výrobcu odpruženia, nie samotného Canyonu. Každopádne aj tu si viem predstaviť, že by Canyon zapracoval na vlastnom lockoute, podobne ako vyššie spomenutý Scott alebo Orbea.

Canyon Lux CFRCanyon Lux CFR recenzia

Posledná vec, čo mi vadila, bolo sedlo Ergon. Resp. ani nie tak mne, ako môjmu zadku. (Kto si všimol, že na fotkách sú dve rôzne sedlá, dostáva zlatého bludišťáka!)

Moje ctené pozadie totižto preferuje užšie sedlá s kratším nosom, menším polstrovaním a poriadnym otvorom. Toto je však veľmi subjektívna záležitosť a ako regulérne mínus by som to rozhodne neoznačil.

Z hľadiska jazdných vlastností bol však Lux excelentným parťákom, ktorý mi dával krídla v kopcoch aj zjazdoch. Nízka hmotnosť, tuhý rám, ľahké karbónové kolesá a efektívny prenos sily mi dávali v kopcoch jednoznačne navrch a ja som sa s týmto bikom cítil byť minimálne o jednu triedu lepším jazdcom. V porovnaní s čistokrvnými XC bikmi na 100 mm zdvihu bol Lux v zjazdoch rovnako „nebe a dudy” a hravo si poradil aj s koreňovými sekciami v daždi a blate na hrebeni Javorníkov a česko-slovenského pohraničia.

Tu som bol vďačný za plášť Wicked Will, ktorý nejeden raz zachránil ustrelenie predného kolesa do strany. Paradoxne najmenej ma Lux bavil pri jazde po rovine po asfalte, kedy som mal pocit, že by to mohlo ísť aj lepšie. Možno to bol len subjektívny pocit alebo to bolo strmšou sedlovkou, ale tá pravá zábava vždy prišla, až keď sa terén naklonil, či už smerom hore, alebo dole.

Canyon Lux CFR test

Plusy

  • výborne zvolená geometria,
  • extra nízka hmotnosť,
  • efektívny chod odpruženia,
  • tuhosť stredu a zadnej stavby,
  • prepracovaný systém integrovaných vychytávok,
  • úložný priestor v ráme,
  • BSA závitový stred,
  • integrovaná ochrana pred pretočením riadidiel,
  • oceľová ochrana reťazovej vzpery.

Mínusy

  • teleskopická sedlovka má len dve polohy,
  • nedotiahnutý lockout odpruženia,
  • slabé brzdy (na 80 kg osobu),
  • absencia nitovača vo výbave,
  • kto nemá rád hlasný orech, bude trpieť,
  • vďaka tlmiču vsadenému pod hornú rámovku sa bike zle zdvíha.

Canyon Lux CFR

Komu bude tento bike sedieť?

Lux Trail CFR je z môjho pohľadu výborný univerzál, ktorým neurobíte chybu, či už na maratónske jazdenie, alebo blbnutie po lokálnych trailoch, ktoré máte za komínom. Na ťažšie terény to úplne nie je, no pokiaľ by ste sa rozhodli prezuť gumy, vymeniť brzdy a teleskopku, tak viete posunúť schopnosti tohto biku aj ku kategórii trail. Nízke zdvihy by som tu vôbec nepovažoval za problém. Tak či onak, ak špekulujete nad tým, ako skĺbiť výkonnostné jazdenie a zároveň vás bavia aj šliapavé traily, tak ste na veľmi správnej adrese.

Canyon Lux Trail má z môjho pohľadu stále viac k XC ako k trailu a na rozdiel od konkurencie ponúka neporovnateľne viac vychytávok a premyslenej výbavy. Takto nejako si predstavujem moderný XC/DC bike v roku 2024. Vzhľadom na čisto mechanické top osadenie ide o zaujímavý bike aj pre tých, ktorí z nejakého dôvodu odmietajú elektronické radenie, teleskopky a podobne. Canyon nový Lux Trail namixoval viac než dobre a predpokladám, že pôjde o veľmi populárny model.

Canyon Lux CFR recenzia

Pár slov na záver

Počas testovania biku som mal v hlave plán, ako v závere napíšem niečo v štýle, že: „Pokiaľ čítate tento test, tak ma našli, donútili napísať recenziu a Lux som musel vrátiť…”

Nakoniec to však dopadlo trochu inak a v druhom týždni testovania sa nevratne zasekol lockout vidlice FOX 34 SC Factory v polohe lock a jazda v teréne začala byť trochu oldschool. Do tohto momentu však všetko fungovalo na 100 % a popravde, toto je prvýkrát, čo sa mi niečo podobné udialo. Žiaľ, stávajú sa aj takéto veci a za to, že zblbne vidlica, výrobca biku asi veľmi nemôže.

Na záver tak už doplním iba to, že odporúčaná MOC je stanovená na 7 049 € a všetky podrobnosti nájdete na stránke výrobcu na tomto odkaze.
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Test: Ghost RIOT AM CF Full Party – nečakaná hravosť
Nemecký Ghost zobral svoj model RIOT Trail a pár úpravami spravil z rovnakého rámu all-mountain verziu. Stačilo to?
Test: Canyon Spectral  – „Keď sa trail s endurom snúbi“
Zháňate tátoša do ťažkého terénu? Ak viete, čo od bicykla chcete a ste vyrovnaní s tým, že vám investícia doňho zhltne zopár tisíc, mám pre vás jeden tip.
Test: CTM Skaut 4.0 - trailbike takmer pre každého
Poďme sa spolu bližšie pozrieť na trailový bicykel s prívetivou cenovkou, ktorý zvládne viac, ako by ste si mysleli.
keyboard_arrow_up