Od základu: Odpružená vidlica a tlmič – všetky informácie pre začiatočníkov
O odpružení bicykla, teda o vidlici a tlmiči, by sa dali napísať litánie. Čo je však to najdôležitejšie, čo by začiatočník nemal prehliadnuť?
Vidlica
Vidlica (odpružená vidlica, vidla, predný tlmič...) je časť pruženia, ktorú už dnes nájdete takmer na každom horskom bicykli. Vidlice sú buď vzduchové alebo pružinové (prípadne kombinácia).Vzduchová vidlica funguje na princípe vzduchovej komory, ktorú si nafúkate podľa svojej hmotnosti. Vzduch sa v komore stláča a preto je progresívnejšia (čo záleží aj od vnútorností vidlice) – počas chodu tvrdne. Na úpravu progresivity (tvrdnutia) sa využívajú tokeny, ku ktorým sa dostaneme neskôr.
Pružinová vidlica funguje na princípe tvrdosti pružiny, ktorej výmena je zložitejšia. Pružina má pri stlačení celý chod vidlice rovnaký – je lineárna.
Aká vidlica je najlepšia?
Zvyčajne sa používajú pružinové vidlice pre tie najdostupnejšie bicykle častokrát v cenovkách pár stoviek eur. Vidlicu nemusíte dofukovať a obvykle výrobcovia týchto vidlíc nemajú k dispozícii ani rôzne tvrdosti pružín pre jej prípadnú výmenu. Ide o budget vidlice za predpokladu, že ich budete používať naozaj iba rekreačne. Problém však môže nastať, keď vážite menej alebo viac než je hmotnosť, na ktorú bola pružina koncipovaná.Na druhej strane sa pružinové vidlice používajú aj pri drsnejších disciplínach, akými sú enduro a zjazd. Pružina má citlivejší (maslovejší) chod, no jej výmena je zložitejšia a má najmä vyššiu hmotnosť. Nevýhodou je, že tvrdosť si neviete rýchlo prispôsobiť podmienkam.
Vzduchovú vidlicu si jednoducho za pár minút nafúknete a jej tlak viete meniť v prípade potreby ihneď. Vzduchové vidlice majú všeobecne nižšiu hmotnosť.
Tlmič
Pri tlmičoch je to v princípe rovnako. Tlmiče poznáme vzduchové aj pružinové. Pružinové tlmiče sa používajú najmä v gravity disciplínach, pričom v zjazde a endure sú naozaj v obľube (oproti pružinovým vidliciam).Pružinový tlmič je ťažší, výmena pružiny zaberie viac času, avšak prejav tlmiča je opäť citlivejší. Pružinové tlmiče sú známe aj ich spoľahlivosťou a dlhou životnosťou, keďže sú menej komplikované ako vzduchové.
Tlmiče pre extrémistov
Pre disciplíny, kde sa jazdí z kopca, nájdeme pri prémiovejších tlmičoch expanznú nádobku. Slúži na to, aby sa olej počas dlhého zjazdu menej prehrieval. Je to z toho dôvodu, že prehriaty tlmič mení počas jazdy svoje vlastnosti.Nastavenia
Tlmiče aj vidlice poskytujú rôzne nastavenia. Základné tlmiče, ako aj vidlice nemusia mať nastavenia žiadne, pričom prémiové môžu mať nastavení mnoho.Prvým nastavením, ktoré si vysvetlíme, je kompresia (compression), označovaná zvyčajne modrou farbou. Je to nastavenie prietoku oleja počas zatláčania vidlice. Čím je kompresia viac uzatvorená (do +), tým je stláčanie vidlice viac brzdené prietokom oleja. Naopak, čím je kompresia otvorenejšia (do -), prietok oleja je otvorený a nemá vidlicu pri pružení čo brzdiť. Niektoré vidlice umožňujú úplné uzamknutie kompresie. Pri XC bicykloch viete vidlicu uzamknúť dokonca aj z riadidiel pomocou lockoutu.
Odskok vidlice sa označuje červenou farbou a je to v princípe to isté nastavenie, iba naopak. Odskok udáva, ako rýchlo sa vidlica vracia do pôvodného stavu. Čím je odskok otvorenejší do - (mínus, prípadne pre RockShox do „zajaca"), tým sa vracia vidlica rýchlejšie a naopak – čím je zatvorenejší do + (plus), prípadne pre RockShox do „korytnačky", tým sa vracia vidlica pomalšie, keďže je brzdená prietokom oleja.
Toto funguje rovnako aj pre tlmiče. Vidlice aj tlmiče môžu mať aj ďalšie iné nastavenia – napríklad 2 kompresie (vysokorýchlostná + nízkorýchlostná), rovnako aj odskok, prípadne hydraulic bottom out (hydraulický doraz) a rôzne iné.
Najdôležitejším nastavením je SAG, teda nafúkanie vidlice + tlmiča na svoju hmotnosť (v prípade pružinového tlmiča/vidlice zvolenie správnej pružiny). Bez toho nebude odpruženie fungovať správne.
Pokiaľ máte celoodpružený bicykel
Je dôležite nastaviť predné (vidlicu) aj zadné pruženie (tlmič) v rovnováhe. Dôležité je, aby sa zanárali rovnako a teda, aby bol medzi nimi balans.Pokiaľ sa vám zanára viac vidlica alebo tlmič, bicykel mení svoju geometriu, čím stráca dobré jazdné vlastnosti.
Progresivita
Ak dávate častokrát dorazy, viete to nastaviť zmenšením vzduchovej komory a teda tokenmi. Tie spôsobia, že pruženie bude na konci zdvihu tvrdnúť.Zdvih a priemer nôh
Vidlicu viete kúpiť s rôznym zdvihom. Čím vyšší zdvih, tým väčšie predispozície má vidlica pre drsnú jazdu z kopca, avšak na druhej strane sa bude na bicykli s takouto vidlicou horšie šliapať. Priemer nôh je jeden z parametrov, ktorý udáva tuhosť vidlice. Pri zjazdovejších vidliciach sa používajú priemery od 35 po 40 mm, kdežto pri XC a trailových od 32 po 36 mm. Každý výrobca to má inak. (Pomôcka pre značenie je od výrobcu FOX, kde 32, 34, 36, 38, 40 sú názvy modelov podľa priemeru vnútorných nôh).Pri tlmičoch je to jemne zložitejšie, keďže musíte dávať pozor na rozmery. Viete mať rôzne uchytenie tlmiča, ako aj rôznu dĺžku tlmiča a zároveň rôznu dĺžku piestnice. Pozor, aj keď máte všetky údaje správne, nemusí vám tlmič sadnúť do rámu kvôli jeho veľkosti, respektíve môže byť naladený špeciálne pre daný typ odpruženia. Preto sa vždy poraďte s odborným personálom.
Na záver
Tlmič a vidlica si vyžadujú častú starostlivosť a servis. Preto dbajte na ich údržbu, pretože aj tie najlepšie komponenty nemusia fungovať správne, keď sa o ne nestaráte.Základom je čistiť vnútorné nohy vidlice a piestnicu tlmiča po každej jazde, aby sa vám nedostávali nečistoty pod guferá a neodierali vám povrchovú úpravu (tvrdoelox).
Prečítajte si aj ostatné články zo série Od základu:
- Od základu: XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?
- Od základu: Rozdiely v rámoch cestných bicyklov
- Od základu: Celoodpružený vs. hardtail MTB – rozdiely a benefity
- Od základu: Aký materiál rámu je najvhodnejší?
- Od základu: 29, 27,5 alebo 26" – MTB a vhodná veľkosť kolies
- Od základu: Ako si správne vybrať cestné kolesá a obutie
- Od základu: Čo si nastaviť po kúpe horského bicykla
- Od základu: Ako si vybrať MTB prilbu a aké typy poznáme?
- Od základu: Ako si vybrať topánky na MTB?
- Od základu: Plášte pre MTB – základný výber a tipy