Test: CTM Skaut 4.0 - trailbike takmer pre každého

Poďme sa spolu bližšie pozrieť na trailový bicykel s prívetivou cenovkou, ktorý zvládne viac, ako by ste si mysleli.

CTM Skaut nie je na trhu žiadnou novinkou. Je úvodom do trailovej cyklistiky z dielne slovenského výrobcu zo Starej Turej. Skaut sa vyrába vo viacerých modelových radoch, ale aj kategóriách, čo si priblížime nižšie.

Rozdiely

Úvodom do trailovej cyklistiky je klasický Skaut so zdvihom 130/140 mm. O kategóriu vyššie (enduro) nájdeme totožný model, avšak s iným zameraním a taktiež aj s jemne odlišným zložením. Skaut EN poskytuje zdvih úctyhodných 160 mm ako vzadu, tak aj vpredu. Ten ho predurčuje do drsnejších podmienok.

CTM Skaut 4.0

Modelové rady - čo sa najviac oplatí?

V tejto časti testu budem porovnávať modely Skaut 2.0, 3.0 a 4.0. Čím vyššie je číslo modelu, tým má lepšiu špecifikáciu, no zároveň aj vyššiu cenu. Tá sa líši podľa výrobcu o 100 až 200 € medzi modelmi.

Najväčšie rozdiely medzi týmito modelmi sú vo vidlici, pohone a v brzdách. Pri dvoch nižších modeloch nájdete 2-piestové brzdy, pri 4.0 sú to už 4-piesty. Rozdiel je aj vo vidlici, pričom opäť pri nižších modeloch nájdete vidlicu Recon (Silver/Gold) a pri top modeli 35 Gold, taktiež od RockShoxu.

CTM Skaut 4.0 test
Pohony sú medzi modelmi taktiež rôzne, či už SRAM SX Eagle (2.0), Shimano Deore (3.0) alebo Shimano Deore + XT prehadzovačka na top modeli.

Teraz napíšem môj subjektívny názor na výbavu, keďže Skauta som testoval dávnejšie a mám nejaké skúsenosti s trailbicyklami vo vyššej, ale aj nižšej výbave.

Keď sa naň pozriete, vidíte, že ide o poctivý kus trailbiku.
Osobne by som išiel do najvyššieho modelu, keďže najzásadnejší rozdiel pre mňa je vidlica, ktorá nemá priemer vnútorných nôh 32 mm, ale 35 mm. Nie je to detail, najmä ak jazdíte náročnejšie traily. Rozdiel vo vidlici dopĺňajú 4-piesty, ktoré sú na trailové jazdenie už štandardom.

Nechcem tým povedať, že nižšie modely nemajú význam. Záleží samozrejme od rozpočtu, jazdeckého štýlu a zamerania. Pokiaľ ste ťažší jazdec, máte radi dlhšie zjazdy, alebo vás trailová cyklistika ozaj chytila, tak top model využijete. Ak jazdíte iba občasne a veľmi rekreačne, pričom Skauta by ste používali najmä na celodenné výlety a ľahšie cyklotrasy, pokojne vám postačia aj nižšie modely.

CTM Skaut 4.0 recenzia

Geometria a veľkostná tabuľka

Geometria Skauta v testovanej veľkosti M je nasledovná:
  • Hlavový uhol - 66,5°
  • Uhol sedlovej rúrky - 76°
  • Dĺžka reťazovej vzpery - 450 mm
  • Rázvor kolies - 1204 mm
  • Reach - 450 mm
Podrobnú geometriu nájdete na stránke výrobcu.

Meriam 175 cm, pričom podľa výrobcu by mi malo sedieť ako M-ko, tak aj L-ko. L-ko mi prišlo na moju postavu príliš dlhé, tak som siahol po M-ku. A urobil som dobre.

CTM Skaut 4.0

Vyhotovenie a komponenty

Keď som testovaného Skauta prvýkrát detailne skúmal, nadobudol som z neho taký surový dojem. Vyhotovenie rámu nemožno očakávať také ako pri niektorých prémiových výrobcoch, keďže ide o cenovo dostupné modely. Nehovorím tým ale, že vyhotovenie je nekvalitné.

Spomínaný surový dojem som mal kvôli masívnej zadnej stavbe, viditeľným zvarom, ako aj kvôli robustnému mostíku medzi sedlovými vzperami. Jednoducho, keď sa na ten bike pozriete, tak vidíte, že ide o poctivý kus trailbiku, čo má však vplyv aj na hmotnosť 16,7 kg. Netreba teda očakávať také správanie bicykla hore kopcom ako v kategórii down-country.

Mimochodom, oceňujem zvolenú farbu, ktorá vynikala najmä na svetle a minimalistickú grafiku na ráme.

CTM Skaut 4.0
Čo sa týka komponentov, tak Skaut 4.0 je osadený nasledovne:
  • Rám: ALU 6061, zdvih 130 mm
  • Vidlica: Rock Shox 35 GOLD RL 140 mm
  • Tlmič: Rock Shox Deluxe Select+
  • Radenie: Shimano Deore
  • Prehadzovač: Shimano XT RD-M8100 12 speed
  • Kazeta: Shimano Deore CS-M6100/12, 10-51
  • Kľuky: Shimano Deore FC-M6100-1, 32T, 175 mm
  • Brzdy: Shimano BR-MT420 / SMRT54M
  • Ráfiky: WTB STi29, TCS, 29", 32H
  • Plášte: WTB Trail Boss 29x2,4" Comp
  • Náboje: Shimano TC500,
  • Predstavec: CTM ASM04 45 mm
  • Riadidlá: CTM HB352, 35dia, 760 mm
  • Sedlo: CTM FLAT
  • Sedlovka: EXA Form KSP900 (S,M-125 mm L,XL-150 mm)

CTM Skaut 4.0 test

Prvé dojmy, výšľapy, zjazdy

Ešte pred prvou jazdou som samozrejme nastavil pruženie podľa svojich potrieb a rovnako som sa musel trochu pohrať s ergonómiou páčok. Brzdové páčky sú ozaj veľké a pokiaľ tomu nevenujete pozornosť, bude sa vám jazdiť nekomfortne.

Ako prvé som si všimol menší problém páčky teleskopickej sedlovky, ktorá mala jemnú vôľu a časom by som ju vymenil. Nemalo to však vplyv na funkčnosť. Teleskopku som pred prvým výšľapom musel zdvihnúť vyššie, aby sa mi komfortne šliapalo. Už som tušil, že bude krátka, pretože z rámu vytŕčala pomerne vysoko.

Skaut šliape do kopca dobre. Ako som spomínal vyššie, netreba očakávať, že to bude rýchlik porovnateľný s down-country bicyklami. Rovnako aj špecifikácia, na ktorej je osadený, nie je najľahšia, no výrobca podľa mňa ani nechcel urobiť z bicykla ultimátny stroj na šliapanie. Ak by ho osadil top ľahkými komponentmi, tak by bola cenovka možno aj násobná.

CTM Skaut 4.0 review
Rám so zamknutým tlmičom sa ani pri poriadnom zatlačení do pedálov nepohupoval. V stoji bolo pohupovanie iba veľmi mierne, skôr zanedbateľné. Vidlica má lock-out, no minimálne prepruženie taktiež nastávalo. Pohonu som za celú dobu testu nemal čo vytknúť. Deore s XT-čkom funguje spoľahlivo. Zadný plášť bol vo výšľapoch priemerný. Pokiaľ by ste chceli často jazdiť celodenné výlety a výšľapy ešte zefektívniť, odporúčal by som tam dať rýchlejší, nižší dezén.

Čo sa týka zjazdov, najprv som mal zo Skauta dojem, ako keby som nejazdil na trailbiku, ale na endure. Stabilita, ktorú poskytoval, bola na trailbike nadpriemerná aj vďaka dlhej reťazovej vzpere 450 mm. Táto výhoda však mala aj slabú stránku, a to obratnosť a hravosť najmä v zákrutách a zavretejších úsekoch. Ak by som si mal vybrať, skôr by som bol radšej, keby bol trailbike o čosi obratnejší.

Zobral som M-ko a aj pri tejto veľkosti som cítil, že bike sa správal miestami lenivo - teda musel som mu trocha, najmä pri spomínaných zákrutách, pomáhať. Na druhej strane, pri rýchlom jazdení bez výrazných zmien smeru vám stabilita príde vhod.

CTM Skaut 4.0

Prejav pruženia

Prejav pruženia bol vzhľadom na fakt, že na Skaute nie sú osadené high-endové komponenty, dobrý. Nastavenia máte obmedzené - odskok na vidlici a tlmiči, pričom na vidlici nájdete aj kompresiu. Tá funguje najmä ako lock-out. Klikov odskoku pri týchto modeloch nie je veľa, a tak sa môže stať, že nebudete vedieť nastaviť pruženie do najmenších detailov.

Prejdime k jazdeniu - počas jazdy „požierala" zadná stavba s vidlicou malé nerovnosti veľmi dobre. Nemôžete očakávať úplne maslový chod, ale je to plne postačujúce. Problémy však nastali pri veľmi drsnom teréne, kde sa striedali rýchle nárazy s veľkými prepadmi - kompresiami. Tam som cítil, že pruženie akoby nestíhalo a viac ma to vytrápilo. Nikdy ale nenastala situácia, kedy by som sa dostal do krízovky, alebo že by som nedajbože spadol.

Skaut vás podrží vo výšľapoch, ako aj pri celodenných výletoch.

Tvrdšie dopady znamenali častejšie dorazy, no netreba zabúdať, že bicykel má viac sebavedomia a stability ako zdvihu. Teda pokiaľ by ste mali perspektívu jazdiť skôr bikeparky a náročnejšie trate, Skaut EN bude asi lepšou voľbou.

Nejaké nedostatky?

Asi by som začal dĺžkou teleskopky. Na moju veľkosť bola krátka (125 mm), pričom pri zjazdoch som si ju musel dávať nižšie, pretože to inak bolo nekomfortné. Ak potom prišli výšľapy, tak opäť vyššie a bolo to obmedzujúce. Druhou záležitosťou sú riadidlá široké 760 mm (pri každej veľkosti Skautu), čo je presne moja veľkosť. No ak máte dlhšie ruky, prípadne ak ste vyšší, tak budete možno potrebovať 780 alebo 800 mm.

CTM Skaut 4.0

Kolesá a plášte

Kolesá na Skaute nie sú najpevnejšie a dávnejšie som mal s podobnými kolesami problém, keď som testoval Scrolla. Rozpletali sa. Tu som tento problém nezaregistroval. Plášte WTB Trail Boss sú dostatočne dobré na jednoduchšie traily - zadný plášť je pomerne rýchly a má dobré brzdné vlastnosti. Predný by som však na náročnejšie použitie vymenil za masívnejší.

Brzdy

Ergonómia dlhých dvojprstových páčok od Shimana nie je úplne najlepšia, no našťastie to brzdný účinok neovplyvňuje. Ten by som popísal veľmi jednoducho - je plne postačujúci. Osobne by som do dvojpiestov pri nižších modelových radoch nešiel.

CTM Skaut 4.0

Zhrnutie

Skaut zvládne veľa - skoky, dropy, aj náročné trate – má však svoje limity. Zdvih 130/140 je dostatočný na to, aby ste komfortne zjazdili aj stredne náročné traily, avšak pokiaľ sa chcete zlepšovať, skákať väčšie skoky, prípadne navštíviť nejaké bikeparky, zvoľte si model EN.

Skaut vás podrží vo výšľapoch, ako aj na celodenných výletoch, pričom je to skôr univerzál ako pretekár. Skaut je v jednoduchosti univerzálny bicykel pre hobby cyklistov, ktorý to vie ako hore, tak aj dole kopcom.

Model CTM Skaut 4.0 nájdete na našom MTBIKER shope za VIP cenu 2 299,99 €, pričom MOC je na úrovni 2299,99 €.
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
tomasmartinak 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Test: Canyon Spectral  – „Keď sa trail s endurom snúbi“
Zháňate tátoša do ťažkého terénu? Ak viete, čo od bicykla chcete a ste vyrovnaní s tým, že vám investícia doňho zhltne zopár tisíc, mám pre vás jeden tip.
Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike
Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Test: Orbea Occam SL M30 – poďme sa už konečne baviť
Kategória trailových bicyklov sa v poslednej dekáde výrazne posunula smerom k agresívnejšiemu štýlu jazdy a nová Orbea Occam nie je výnimkou.
keyboard_arrow_up